HJÄLP! Kraftig temperatursänkning i rummet

#1 - 2 mars 2006 13:52
Jag har precis fått reda på att mina fönster kommer att bytas nu på onsdag. Det innebär att det kommer att vara helt öppet i rummet i kanske 2 timmar. Jag har nästan 4,5 meter fönster i min etta, plus att akvariet står bara 1 meter ifrån fönstret och det är minusgrader ute. Antagligen kommer att ta många timmar innan temperaturen i rummet stiger igen.

Vad kommer detta att innebära för fiskarna? Kommer temperaturen i akvariet att sjunka farligt mycket? Jag kommer att lägga en filt plus min sovsäck över akvariet, men räcker det?
#2 - 2 mars 2006 13:59
Jag bytte, fönster i min lägenhet förra vintern.
tempen i akvariumet, sjönk mellan 0,5.-1.0 grader.
Dock ska tilläggas att de körde med ett par värme fläktar.
#3 - 2 mars 2006 14:07
Hade ja varit som du så hade ja köpt en 200w doppvärmare och pluggat i.
Jamenar dom går ju ändå åt då och då så att det är ju ingen värdelös investering, och med lite täcke på så är det ingen risk. Se upp bara med kondensen så att det inte slutar med en vattenskada istället.
#4 - 2 mars 2006 14:13
Kondensen? Vattenskada? På vilket sätt menar du?

Menar du att jag sak ha 2 stycken doppvärmare igång samtidigt? Skulle det hjälpa?
#5 - 2 mars 2006 14:18
Ja har gjort misstaget att täcka ett kar med plast en gång och vipps tre timmar senare hade ja en pöl vatten på golvet av kondens.
Visst kan du ha två värmare igång i samma kar. Det har jag i alla mina kar. Pajar en så står en inställd 2 gr under och är "räddande ängel". Sjunker tempen så går båda in.
#6 - 2 mars 2006 14:20
[QUOTE=Larry Nilsson]Ja har gjort misstaget att täcka ett kar med plast en gång och vipps tre timmar senare hade ja en pöl vatten på golvet av kondens.
Visst kan du ha två värmare igång i samma kar. Det har jag i alla mina kar. Pajar en så står en inställd 2 gr under och är "räddande ängel". Sjunker tempen så går båda in.[/QUOTE]

Jag förstår. Tack så mycket för tipset!

Hur länge brukar en doppvärmare hålla förresten?
#7 - 2 mars 2006 14:25
3-5 år beroende på gångtid/dygn. Nu har ja 28 gr i karen för att ja tycker att mina firrar visar bäst trivselsignaler i den tempen.
#8 - 2 mars 2006 14:30
Kan ju tilläga att ja byter efter ca 5 år för då har termostaten klickat till o från ca 150 000 gånger.
#9 - 2 mars 2006 14:34
[QUOTE=Larry Nilsson]Kan ju tilläga att ja byter efter ca 5 år för då har termostaten klickat till o från ca 150 000 gånger.[/QUOTE]

Jättenyttig information!
#10 - 2 mars 2006 14:47
Kul att man kan stå till tjänst [:-15]
#11 - 2 mars 2006 15:11
temperatur i vatten sjunker väl inte sådär jättefort? Det kan ju vara minusgrader ute och ändå inte vara is på en sjö tex.
#12 - 2 mars 2006 15:11
batski: var i gbg bor du? Om du bor i närheten av majorna så har jag två doppvärmare du kan låna,, kan vara trist att köpa enbart för att användas tillfälligt
#13 - 2 mars 2006 15:22
Hur snabbt tempen sjunker beror på många saker. Täckglas, ytcirkulation, luftström runt karet. Jamenar bara varför lita på hoppet när enkel och billig hjälp finns.
#14 - 2 mars 2006 16:02
Jag skulle nog tagit och lindat ett täck runt akvariumet.. fast inte på det!... och så satt in en värmare till kanske som är inställd på samma grader som den andra... Då tror inte jag hade varit orolig i alla fall......
#15 - 2 mars 2006 17:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv hade jag inte gjort något åt det. I naturen kan graderna sjunka kraftigt och jag tror inte fiskarna kommer ta skada. Din doppvärmare kommer fixa till det till slut. Vad lång tid handlar det om liksom? En halv dag? Jag kan inte tänka mig att det skulle innebära någon större risk. Fiskar klarar av tempsänkningar ganska bra![/COLOR][/FONT]
#16 - 2 mars 2006 18:30
Lenmar: Hmm, det är ju tropiska fiskar vi talar om. Så mycket brukar inte temperaturen sjunka i tropikerna. Där är det ju alltid varmt.

anna. b: Tack snälla du! Det var verkligen ett schysst erbjudande! Jag bor i Hammarkullen, men kan ta mig in till stan :)
#17 - 2 mars 2006 18:35
skickade ett privat meddelande till dig med kontakt uppgifter
#18 - 2 mars 2006 20:03
Jag tror inte heller att det är så fraligt om man bara tar ett täcke över. Det kommer nog inte bli så mycket större tempsänkning som när man byter vatten jag brukar du ha några grader kallare och tempraturen kommer att sjnuka så sakta så dem vänjer sig vid det.
I ett stort kar tar det tid. Tänk på när man köper fisk i den lilla volymen vatten som man har ute i 10 minus grader. Då blir det större svängningar på kortare tid.
Mvh Marcus
#19 - 2 mars 2006 20:08
[QUOTE=Kockfrallan]Tänk på när man köper fisk i den lilla volymen vatten som man har ute i 10 minus grader. Då blir det större svängningar på kortare tid.
Mvh Marcus[/QUOTE]

Fast då ska man stoppa ner den lilla påsen i nånting som håller värmen så temperaturen inte sjunker så mycket under resan.
#20 - 2 mars 2006 21:23
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv hade jag inte gjort något åt det. Fiskar klarar av tempsänkningar ganska bra![/COLOR][/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Ja-a de gör faktiskt det. Det tar ganska lång tid för ditt kar att sänka temperaturen såpass till den grad att det skulle ge nån beståenda skada på dina fiskar. Men, men... du gör som du vill! Å du vet ju vad som är bäst för dina fiskar! Själv hade jag inte gjort nåt. Min åsikt är att fiskarna stressas av kylan eller snarare "dvalar" men att de kanske stressas mer av att dina händer skall trycka ned en doppvärmare till för några timmar! Undrar hur de har det under sina transporter från de tropiska länderna? Är det konstant tropisk temperatur under transport? När man stimulerar lek fyller man ofta på med kallt vatten med stor framgång varför skulle inte dina fiskar klara några timmars temperatursänkning? Men, men... bra att du tar hand om dina fiskar. Här hade de fått de ohett om öronen! Lycka till själv i kylan hoppas du inte får frostbites på tossingarna och fossingarna![/COLOR][/FONT]
#21 - 3 mars 2006 01:24
Hahaha :D Tack tack!
#22 - 3 mars 2006 06:26
Jag är lite mer oroad än övriga skribenter. Det är många minusgrader ute, och om man öppnar ett fönster kommer temperaturen snabbt att sjunka i rummet. Utan extra isolering på akvariet kommer temperaturen att sjunka ungefär 5 grader den första halvtimmen, och på två timmar kanske ytterligare 10 grader. Då har du kanske inte mer än 12-13 grader i ditt kar, och det tål inte så många fiskar. (Ned till 18-20 grader hänger de flesta med, men sedan går det fort utför). Det tar också några timmar för en doppvärmare att få upp temperaturen igen till det normala.

Ta ett valfritt kärl, fyll det med vatten och ställ utomhus och mät temperaturen några timmar så ser ni vad som händer.

Lösningen är att isolera karet ordentligt, och gärna med flera lager. Först ett täcke, sedan kanske en stor trasmatta, och sedan ett täcke till. Då kommer förmodligen din doppvärmare att klara av att hålla temperaturen.

Om du har krukväxter eller liknande, så försök få in dem i en garderob eller liknande där de kan få lite skydd för de minusgrader det blir i rummet.
#23 - 3 mars 2006 09:26
[QUOTE=swetrot]Jag är lite mer oroad än övriga skribenter. Det är många minusgrader ute, och om man öppnar ett fönster kommer temperaturen snabbt att sjunka i rummet. Utan extra isolering på akvariet kommer temperaturen att sjunka ungefär 5 grader den första halvtimmen, och på två timmar kanske ytterligare 10 grader. Då har du kanske inte mer än 12-13 grader i ditt kar, och det tål inte så många fiskar. (Ned till 18-20 grader hänger de flesta med, men sedan går det fort utför). Det tar också några timmar för en doppvärmare att få upp temperaturen igen till det normala.

Ta ett valfritt kärl, fyll det med vatten och ställ utomhus och mät temperaturen några timmar så ser ni vad som händer.

Lösningen är att isolera karet ordentligt, och gärna med flera lager. Först ett täcke, sedan kanske en stor trasmatta, och sedan ett täcke till. Då kommer förmodligen din doppvärmare att klara av att hålla temperaturen.

Om du har krukväxter eller liknande, så försök få in dem i en garderob eller liknande där de kan få lite skydd för de minusgrader det blir i rummet.[/QUOTE]

Tack för dina tips! Men skulle tempen verkligen sjunka så snabbt och så mycket som till 12-13 grader i ett 250l akvarium? Och visst tänker jag isolera akvariet. En filt + min sovsäck och så tar jag kanske även täcket från min säng och lägger över akvariet. Med mig är det det säkra före det osäkra som gäller.

Yep! Växterna ska in i badrummet :)

Har fö blivit informerad om att de har ändrat dag för fönsterbytet. Det blir på torsdag istället.
#24 - 3 mars 2006 16:57
Om det är sju minusgrader ute, så vill jag påstå att vatten inte håller mer än 20 grader högre temperatur efter 2 timmar om man inte gör något med det.
#25 - 3 mars 2006 22:18
[quote=swetrot]Om det är sju minusgrader ute, så vill jag påstå att [COLOR=red]vatten inte håller mer än 20 grader högre temperatur[/COLOR] efter 2 timmar om man inte gör något med det.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hur menar du? 20 grader?? 27 grader?? Är nog lite dum men jag förstod inte svaret??[:-75] [/COLOR][/FONT]
#26 - 9 mars 2006 14:23
Hej!

Ville bara meddela alla om att fönsterbytet är utfört och alla fiskar mår bra :)

Det tog ett några timmar innan temperaturen i lägenheten steg från +3 grader (brrr) till +17 där den ligger nu. Jag har precis avtäckt akvariet där tempen är som den ska. Jag körde med 3 lager - en filt, min sovsäck och ovanpå mitt täcke.

Jag vill tacka alla er som kom med förslag och tom erbjudit sin hjälp!

Tusen tack!
/Paul och fiskarna
#27 - 9 mars 2006 14:50
[quote=batski]Det tog ett några timmar innan temperaturen i lägenheten steg från +3 grader (brrr) till +17 där den ligger nu. Jag har precis avtäckt akvariet där tempen är som den ska. Jag körde med 3 lager - en filt, min sovsäck och ovanpå mitt täcke.[/quote]

låter som du har kall lägenhet om du har både sovsäck å täckte :/
#28 - 9 mars 2006 16:12
[QUOTE=Raven]låter som du har kall lägenhet om du har både sovsäck å täckte :/[/QUOTE]

Hahaha :D Sovsäcken använder jag när jag åker på rockfestivaler :p
#29 - 9 mars 2006 16:24
ok.
man har nämligen rätt att kräva 20grader dagtid och 18grader nattetid.
därför ja undra.
#30 - 9 mars 2006 16:32
[QUOTE=Raven]ok.
därför ja undra.[/QUOTE]

Är du säker på det? Alltså är det lag på det? För i min lägenhet brukar det bara vara 18 grader...

"Lite" OT, men jag måste veta [:o]
#31 - 9 mars 2006 16:36
är den information jag fått från hyresgästföreningen att man har rätt till 20 dagtid 18 nattetid.

sen har man även rätt att kräva kylning om temperaturen går över 25/26 grader ocjh det inte står nåt i kontraktet om hög värme i lägenheten vilket också kan va instressant å veta.
dock finns undantag för sommarvrmen

EDIT:
http://web.comhem.se/%7Eu73604854/Nar.pdf
#32 - 9 mars 2006 16:38
[QUOTE=Raven]är den information jag fått från hyresgästföreningen att man har rätt till 20 dagtid 18 nattetid.

sen har man även rätt att kräva kylning om temperaturen går över 25/26 grader ocjh det inte står nåt i kontraktet om hög värme i lägenheten vilket också kan va instressant å veta.
dock finns undantag för sommarvrmen[/QUOTE]

Tack! det var bra att veta :)

Mina fiskar har rätt att kräva 26-27 grader :D
#33 - 9 mars 2006 16:45
[quote=Raven]ok.
därför ja undra.[/quote]

Det är ingen lag på det, utan en rekomendation.
#34 - 9 mars 2006 16:47
[QUOTE=Lena123]Det är ingen lag på det, utan en rekomendation.[/QUOTE]

Hmm, ok... Jag som trodde att jag skulle få det lite varmare.

Annons