Hjälp, knockade palettciklider

#1 - 18 december 2004 13:10
Hej,

Jag har precis köpt 4st palettciklider och lagt ner i mitt nyinredda 100l.
Jag har tagit cirka 80l från mitt störra akvarium och sedan fyllt på med nytt kranvatten. Detta gjordes igår.
Idag när jag släpper ner dem nya fiskarna gick det bra en timma.
Nu ser dem inte krya ut. Alla fyra hänger vid ytan men verkar inte direkt chippa efter luft. En hanne simmar in i stenar osv, han verkar
inte ha någon koll alls.
I akvariet har jag ett par "frigolitstenar" som jag själv gjort enligt ett par guider jag har hittat där man använder cement.

Kan dessa ha med saken att göra?
Jag ger dem ett par timmar till annars får jag hälla över dem i mitt större akvarium.

Alla ideer är mer än välkomna.

Mvh
Olof
#2 - 18 december 2004 13:39
Har du kollat vatten temperaturen?
#3 - 18 december 2004 13:42
Hej,

Jag har 26 grader i nu, det var kanske 24 när dem hoppade i.
Jag köpte en doppvärmare samtidigt.

Men nu ska det inte bli varmare.

Vet ju inte hur varmt det var i affären.

/Olof

#4 - 18 december 2004 13:54
Byt ut 2/3 av vattnet och ta bort "stenarna". Det kanske släpper ifrån sig något? Jag hade nog gjort så i allafall. Köp en kapsel "bra" bakterier. Det har alltid funkat för mig när jag har startat upp ett nytt kar. Eftersom du bara har 4 st fiskar på 100l så tror jag inte att du får någon nitrit topp. Glöm inte vatten beredningsmedel bara.
#5 - 18 december 2004 15:16
Japp, det är nåt vaj på vattnet. Kanske nitrit, kanske har du använt husfix på frigolitstenarna och pH i akvariet ligger runt 11... Vattenbyten (stora, snabba och upprepade) räddar fisken, men sen måste du reda ut vad som gått snett. Alternativt håva ut fisken och ha dem i en hink med kranvatten tills du kommit på vad problemet är.
#6 - 18 december 2004 15:17
Palettciklider kan se riktigt dåliga ut när de av olika anledningar inte trivs.
En flytt stressar ju en fisk, så ge dem lite tid att acklimatisera sig och få färgen tillbaka.
#7 - 19 december 2004 15:34
Nu har det gått ett dygn.
Jag tog tipset från Azur och slängde ut stenarna. Bytte i princip allt vatten, och har sedan introducerat fiskarna igen sakta men säkert.
Jag gjorde ett ph test och uppskattar det mellan 9-10.
(Tycker det är svårt att läsa av skalan på testet jag har)
Det verkar som en hanne har tagit mycket stryk. Simmar väldigt ostadigt. Alla fiskar "chippar" ganska intensivt men är inte längre vid ytan så jag antar att det inte har med syre att göra.
Dem verkar iaf må bättre o bättre för varje timma.

Azur, helt rätt, jag har använt husfix till stenarna. I de tre guiderna jag följde skrev bara en att man kunde lacka dem om man ville för att vissa fiskar inte gillade att ph't ökade. Jag tog inte detta så allvarligt eftersom det bara stod i en artikel.

Finns det annan cement som är bättre eller ska man kanske lacka stenarna.
Finns det något man kan köpa för att sänka ph't?

Tacksam för era svar.

/Olof

#8 - 19 december 2004 16:10
Oj, ren husfix kan ge så högt pH att det är frätande. Inte undra på att fisken tog illa upp!

pH 9-10 är högt, men de bör greja det. Över 10-10.5 börjar fisk få alkalos (för högt pH i blodet pga att blod-buffert-systemet ger upp) och vid 11 är vattnet svagt frätande på dem. Jag skulle ändå rekommendera fortsatta vattenbyten och långsamt sänka pH under 9; detta för att jag inte litar på pH test vid extrema pH.

Den goda nyheten är att de nog kommer att hämta sig; de har visserligen sannolikt lätta brännskador, motsvarande "solbränna", över hela kroppen inklusive gälarna, men så länge gälarna inte är alltför skadade har de bra odds på att bli helt återställda.

Folk brukar lacka husfixen, ja. Det finns några lacker som särskilt rekommenderas, men jag vet inte vilka. Gör en sökning, jag vet att det diskuterats.

En annan lösning är att laka ur husfixen, dvs ha den i vatten tills resterna av kalciumhydroxid (ämnet som höjer pH't så mycket) reagerat färdigt (man mäter pH hela tiden, när det ramlat under 9 är stenarna användbara). Det brukar ta nån vecka, och att tillsätta bikarbonat snabbar på processen.
#9 - 19 december 2004 16:32
Hej igen,
Tack för dina svar Azur.
Jag antar att jag ska vara glad att jag testade husfixstenarna i ett litet kar och inte började med mitt stora direkt. Jag kanske skulle begripit att det inte bara var att köra ner dem direkt utan att låta dem lakas. Men jag följde intruktionerna utan att undra, men så har jag ju även lärt mig något till nästa gång. Får bara hoppas att det inte kostar paletterna livet för att jag gjorde fel.

Känner igen det du säger med "solbränna". Dem verkar ha tagit skada längs hela kroppen och den hannen som tagit det värst verkar även ha fått svullna gälar. Dem verkar iaf hämta sig sakta men säkert så jag hoppas att detta slutar gott.

Tack igen,
Olof

#10 - 19 december 2004 16:53
när du har anv. husfix skall du lacka det med en 2 komp klar lack för att vara på den säkre sidan

Annons