Hjälp! Kardinaltetrorna dör!

#1 - 3 november 2006 16:13
Mina nyinköptra kardinaltetror har dött efter fyra dagar. De gamla lever fortfarande... men hur länge? I övrigt har jag ett glest befolkat 95 liters akvarium som byter 25-35 liter vatten i veckan. Temperatur 25 grader. Har varit igång ca 2 månader nu.
Det började med att de simmade upp och ner och ryckigt. Till slut simmade de inte alls utan flöt vid ytan. Ingens synlig färgförändring edyl observerbart fel.

Någon ide?:(
#2 - 5 november 2006 01:01
Vad ligger ph på?
#3 - 5 november 2006 01:01
Kan det vara nitrit du fått?
#4 - 6 november 2006 07:45
Nej. Nitrithalten är bra. Alla gamla fiskar mår bra. Lite för högt ph, men annars är det fint.
#5 - 6 november 2006 07:54
Dina nya fiskar kan sakna immunförsvar mot de bakterier som finns i vattnet.
Transporten kan också vara stressande vilket gjorde att de blev mer mottaglig för sjukdom.
Skillnaden på pH mellan det vatten de varit i butiken var stor vilket också är stressande.
Det kan också hända att nya fiskar smittar gamla.

En karantän och en lång inkoppning på minst en vecka är att föredra för att minska risken för problem.
#6 - 6 november 2006 11:09
det är väl möjligt att du har lite ammoniak kanske?!
#7 - 6 november 2006 11:21
Kramfors skrev:
En karantän och en lång inkoppning på minst en vecka är att föredra för att minska risken för problem.

Inkoppning på minst en vecka??? Har aldrig hört någon hålla på så länge. Är detta något som du rekomenderar för alla?
#8 - 6 november 2006 11:43
Köper man dyra eller känsliga fiskar kan en månad vara att rekommendera.
Jag och många andra tycker att om det finns fiskar tidigare i akvariet ska nya fiskar gå i en karantän för att veta att de inte bär på någon sjukdom som kan smitta de gamla fiskarna.
Se alla som skriver och fått ett utbrott av vitaprick med nya fiskar.
Om man tar en gammal fisk och lite vatten till karantänen uppdaterar de nya fiskarna sitt immunförsvar mot de bakterier som finns i akvariet dit de ska.
#9 - 6 november 2006 14:43
Kramfors har helt rätt! tyvärr så har inte alla tålamod med detta (inklusive mig själv) men jag koppar alltid i ett par timmar och jag har haft tur hittills...:)
#10 - 6 november 2006 15:17
åheim skrev:
Kramfors har helt rätt! tyvärr så har inte alla tålamod med detta (inklusive mig själv) men jag koppar alltid i ett par timmar och jag har haft tur hittills...:)

Alltid något, tyvärr räcker det inte för att skydda tidigare fiskar mot parasit/bakterie angrepp.
#11 - 6 november 2006 18:29
Hjälp, nu har mina ersättningstetror också dött... Stor suck! Trots 1.5 timmes inkoppning!
Alla gamla fiskar mår bra...
#12 - 6 november 2006 19:07
Har du pH på 6-7.
De sägs vara speciellt ömtålig de första dagarna i ett nytt akvarium.
#13 - 7 november 2006 21:48
kolla nitrat vardet... i affars akvarium ar det oftast jatte lagt, snabbt ombyte av det kan gora dem mer stressade... fraga ph vardet i butiken och jamfor med ditt, som kramfors sager kan svangningar dar paverka ny fisk... bakterier finns ju alltid i akvariet sa for ny stressad fisk ar det alltid en risk... ny fisk dor for att nar de ar stressade ar de mer motaglig medans den gamla fisken ar helt ok och inte angrips lika latt...
#14 - 8 november 2006 17:33
Jag har inte nitrit. Byter 25% vatten en gång i veckan. Mitt ph är ganska högt 7.5-8. Men de borde inte dö av det...?

Annons