Ursprungligen skickat av gogar
Honan lägger inga ägg i boet. Hon lägger dem på botten och hanen spottar upp dem i boet efter lek. Kan vara svårt att hålla koll på.
Att han jagar honan är normalt - men om hon inte vill leka finns det risk för att han dödar henne genom stress eller jagar henne ur akvariet.
Hur stort akvarium har du? Ett par, tre honor till kan rädda situationen om någon av dem är lekvillig. Men de måste tas bort efter lek. Honorna får lekränder på kroppen när de är mogna - men de är oftast svåra att se. Framför allt på odlade färgvarianter.
Prova att läsa mer om kampfisk (finns så mycket- och man minns inte alla knep) och kanske ska du ha honor och hane i ett vanligt sällskapskar tills du ser att de börjar visa upp lekbeteende och sedan flytta paret (hanen först). Så gjorde jag.
Okej. Jag har ett ca 55-60 liter.
Hanen är vid skummboet hela tiden, förutom när han jagar honan. Honan har några svaga ränder lägst kroppen.
Jag har ingen aning om dom kanske kan ha lekt under natten eller något?! Borde jag kanske plocka ut honan för säkerhetsskull?
Inatt har iaf skummboet blivit mkt större än vad det var igår!
Tack för svar!!