HJÄLP, jag är en fiskmördare...!!!!

#1 - 18 januari 2004 12:51
Jag har alltid önskat mig ett akvarie och hade i 2 år en skål med guldfiskar. Har inte plats med ett stort akvarium, utan köpte ett 6-kantigt 15 liters akvarium för ett tag sen. Där flyttade mina två guldfiskar från skålen in... Tyvärr så klarade ingen av dom flytten. Behöver akuthjälp, för sedan augusti har jag tagit död på 5 st guldfiskar... Jag vill så gärna ha ett akvarium och älskar mina fiskar. Men vad gör man när inget fungerar???
Har dessutom haft problem med mycket alger, trots regelbundna vattenbyten. Några bra tips angående alger skulle vara bra.
#2 - 18 januari 2004 12:59
Det är väldigt svårt att få bra balans i ett så litet akvarium.
Om du inte har plats för ett större så är kanske inte slöjstjärtar det bästa valet, eftersom de blir ganska stora och behöver rätt så mycket plats. Du kanske kan skaffa någon annan fisk som passar bättre i ditt akvarium.
När man har ett sånt litet akvarium måste man vara extra noga med vattenbyten och se till att man inte matar för mycket.
#3 - 18 januari 2004 13:00
Väldigt svårt att få balans i ett så litet akvarie, guldfiskar kräver mycket större akvarie också, men nu får de va slut på morapredikningen ;-)

Över till tipsen :-)
mata endast varannan dag, ha inte tänt mer än 8-10 h/dygn, Inget direkt solljus in i akvariet, skaffa nån algätare som kan trivas i ditt akvarie, skaffa större akvarie (100 l eller större) så ska du se att det fungerar och blir roligare...

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Alger

Hoppas nåt av detta hjälper dig...
#4 - 18 januari 2004 13:08
Om du är intresserad av skaldjur så kanske du skulle kunna ha en del växter och några små algätande räkor i ditt akvarium...
#5 - 18 januari 2004 13:08
Sluta med att stoppa in guldfiskar/slöjstärtar i ett sådan liten burk, det är djurplågeri faktiskt. De behöver betydligt större akvarier, typ 200 l.
15 l är ganska svårt att få en bra biologisk balans i trots regelbundna vattenbyten. Har du filter i den?
Möjligen att du skulle kunna ha en guppy eller två i den, men rådet blir nog ändå att skaffa ett större akvarium. T.ex. ett 50 l akvarium är inte så stort, blir lite lättare att sköta och du kan till och med ha några fiskar i den typ guppy, platy och en kampfisk ( men inga guldfiskar!!! ).
Att du har problem med alger kan bero på fel ljus samt för mycket näring i form av fiskbajs och mat.
#6 - 18 januari 2004 13:10
Bra idé då amanoräkor både e trevliga och håller koll på algerna....
Måste skaffa några till mitt lilla kar :-)
#7 - 18 januari 2004 13:13
Ursprungligen skickat av Elana

Sluta med att stoppa in guldfiskar/slöjstärtar i ett sådan liten burk, det är djurplågeri faktiskt. De behöver betydligt större akvarier, typ 200 l.

15 l är ganska svårt att få en bra biologisk balans i trots regelbundna vattenbyten. Har du filter i den?

Möjligen att du skulle kunna ha en guppy eller två i den, men rådet blir nog ändå att skaffa ett större akvarium. T.ex. ett 50 l akvarium är inte så stort, blir lite lättare att sköta och du kan till och med ha några fiskar i den typ guppy, platy och en kampfisk ( men inga guldfiskar!!! ).

Att du har problem med alger kan bero på fel ljus samt för mycket näring i form av fiskbajs och mat.

Varför denna skarpa ton, alla har vi väl varit nybörjare nån gång.
Vidare så tror jag nog inte levandefödare e speciellt bra i ett så litet kar då dessa ju förökar sig ganska snabbt, skulle nog passa bättre med en kampfisk .
#8 - 18 januari 2004 13:26
Har man haft fiskar i 2 år så kallar jag det inte direkt för nybörjare...
Man behöver inte bli någon expert, men personligen skulle jag aldrig skaffa mig djur utan att först ta reda på vad de har behov för att må bra. Har man läst på lite om guldfiskar vet man att de blir ganska så stora och behöver större ytor än 15 l för att må bra.
Det är inte meningen att låta otrevlig, men ibland måste man säga saker rent ut annars tycker folk att "det låter inte så farligt... jag kan nog fortsätta i alla fall".
#9 - 18 januari 2004 13:30
Om man har haft skål i 2 år så har man nog mest litat på akvarie affären men de vet i f-n om man inte bara sk göra tvärtimot vad dom säger....
#10 - 18 januari 2004 14:52
hade axakt ett sånt akvarium från början... tycker det var rena skiten! det blev repigt lätt, ASMYCKET alger, trångt, man var tvungen att ha skit-mycket grus och det LÄT! det väsnades nått otroligt.... vad jag tyckte iaf :S
#11 - 18 januari 2004 20:46
Själv tycker jag att en sak som är värd att tänka över är att om man får problem med sina fiskar, så är det inte bara fiskarna som mår dåligt, man själv gör det ju också (även om man inte dör, som ju fiskarna kan göra). Det bästa sättet att se till att man själv inte behöver bli ledsen, utan kan tycka att akvarier är roliga och givande att hålla på med är att se till att man har fiskar som passar i det akvarium man har, och dessutom sköter om dom på rätt sätt. Då blir både fiskarna och man själv glada och nöjda!
#12 - 18 januari 2004 21:17
om jag har läst rätt så har iaf fiskarna överlevt i skålen????eller, det va först när hon flyttade fisken till sitt nya 15L kar som allt gick fel om jag fattar det hela rätt.

Till problemet då [:-65]
kanske fick hon nitrit i karet??
för det e inget ovanligt(har egen erfarenhet av det, ja.
sen e det väldigt svårt att hålla ett så litet kar i balans det e bara saningen som sagt, men om man nu vill ha det så skulle jag oxå rek. en anna fisksort, kanske tetror, barber och så en algätare av nått slag för att få bukt på algväxteningen
mer kan jag inte komma på, förutom att man kanske skulle fundera på ett större kar om man nu prompt vill ha slöjstjärt, men fråga en akvarist som du litar på, inte en som bara vill sälja, dom försäljarna e hopplösa, dom vill ju inget annat än sälja.

Å så vill jag bara påpeka att alla dom här som bara e sååååå duktiga på allt, har dom aldrig haft bortfall på fisk????
Jag hade 15 st gyppyn i ett 160L kar tillsammans med 10 neoner och 5 platyn och gyppyna dog [:-118] en efter en av okänd anledning,(kollade nämligen allt man kunde kolla inom vattenvärden på zoobutiken i våran stad) är jag en fiskdödare oxå då eller, eller hade dom ett för litet kar mina oxå eller???

Varför måste man bara sänka någon för att denne har gått på å köpa ett litet kar, varför.

[:-5]

Jag vet inte allt, men jag vet iaf att man kan misslyckas av många olika orsaker, men jag dömer ingen för det. Det skall vara roligt att ha kar, och då kanske man vill ha vettiga svar oxå, när man väl vågar skriva å säga att man har problem.

//Mia
#13 - 18 januari 2004 21:22
Till Jannah: Som nybörjare kan jag ge dig följande råd.
Skaffa 6-7 st små tetror och någon algätande räka, det kan nog fungera. ;-)

/Petra
#14 - 18 januari 2004 21:28
Hur varmt är 15-litersakvariet? En skål brukar vara några grader under rumstemperatur, ett akvarium några grader över. Det skulle kunna förklara "mördandet".

Det finns en fisk som fungerar alldeles utmärkt i små och kalla akvarium, nämligen kardinalfisk (obs inte kardinaltetra!) http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=283 . Den gillar visserligen att ha större simyta, men är mycket bättre än guldfisk.

Om detta också är fisktortyr får ni andra diskutera, det har jag ingen åsikt om.
#15 - 18 januari 2004 21:34
jag håller med elana, efter 2 år är man inte någon nybörjare längre.
skaffa större akvarium eller andra fiskar, finns inte mycket annat att göra om du vill få dem att överleva.
jag råder dig att läsa igenom allt på zoopet om hur du sköter ett akvarium etc.. finns länkar på förstasidan.
titta sen på artbeskrivningen för fiskarna du är intresserad av, det står ganska bra beskrivet här på zoopet vad du skall ha för förutsättningar för fiskarna.
om du tycker att detta låter jobbigt, så kanske du skall skaffa en annan hobby? =)
#16 - 18 januari 2004 21:37
8 nentetror skulle va snyggt:)
#17 - 19 januari 2004 00:02
Jag skulle nog rekommendera dig att ha kampfiskar i ditt 15L, har själv en hane i mitt lilla 12L. Ett tips är att du köper en ung liten hane som får växa upp i ditt akvarium, på detta vis blir han (baserat på egen erfarenhet) inte lika kräsen med maten än om man köper en fullvuxen hane (som ofta enbart äter röda mygglarver). Får han växa upp i karet är chansen rätt stor att han även äter flingfoder. Köp även 2-3 små honor så hanen får sig ett litet "harem", detta brukar skapa balans i akvariet. Kombinera dessa med någon mindre algätare och en småväxt "slammkrypare" (tex en fläckig pansarmal) så borde det kunna funka om du ser efter akvariet extra noga. Du borde nog också köpa två tester som visar halten nitrit och nitrat i vattnet, klicka runt här på zoopets forum och sök efter nitrit och nitrat så kan du läsa dig till vad det är för något, du kan även fråga din akvariebutik om detta. Hoppas mitt inlägg var till någon nytta. Lycka till ;-)!
#18 - 19 januari 2004 00:53
Kampfisken: Är det inte en risk att hanen jagaor sina honor till döds i ett så litet kar om man har dom tillsammans??
#19 - 19 januari 2004 01:14
Ursprungligen skickat av darkside

Kampfisken: Är det inte en risk att hanen jagaor sina honor till döds i ett så litet kar om man har dom tillsammans??

Öhh, nja. Jag köpte 3 honor åt min fullvuxna hane i somras och han såg rätt glad ut och visade sitt intresse för honorna, även om han gjorde det tydligt att det var HANS akvarium. Dock så dog två av honorna efter någon månad rätt plötsligt, förmodligen av värmeslag då det den dagen var extremt varmt inomhus (32 grader + lampor = för mycket). Eter det började hanen att jaga ijäl den kvarvarande honan, därför rekommenderar jag att man köper 2-3 honor även om det kan bli lite trångt.
#20 - 19 januari 2004 01:17
det enda jag skrev var att om man tycker det är för jobbigt att leta upp information om sina fiskar så borde man skaffa sig en annan hobby. Det står jag för.
Nog för att man inte skall skriva dumma saker, men lite får folk faktist tåla, det är ju trots allt inget dagisforum?
och denna personen har haft akvarium i 2 år.. nog måste man hunnit ta reda på nåt om sina fiskar då?
#21 - 19 januari 2004 06:12
Ja motställer mej lite mot att skaffa EN fläckig pansar mal i 15 liter ja skulle skippa den o fixa en liten algätare;)
#22 - 23 januari 2004 20:48
Självklart har jag kollat upp hur man sköter ett akvarium innan jag skaffade mig fiskar! Det är ju faktiskt ett djur vi pratar om!!!
Just nu känns det bara lite hopplöst, eftersom inget fungerar.
#23 - 23 januari 2004 21:18
Det är svårt att få ett så litet akvarium att fungera med så enormt stora lortgrisar till fiskar. För att få en långsiktig lösning så borde du antingen satsa på mindre fiskar ( tyvärr vet jag ingen som verkligen är lämplig för ett så litet akvarium ) eller skaffa ett rejält akvarium på 200 l eller mer så att slöjstjärtarna kan överleva och utvecklas normalt.
Om du verkligen har kollat upp hur man sköter ett akvarium så borde du känna till problemen med för litet akvarium, för stora fiskar, för mycket mat, alger osv och veta hur du lämpligen undviker detta för det är nog den bästa lösningen : unvika att skaffa sig onödiga problem, för det finns nog tillräckligt av dem ändå. Setill att slöjisarna kommer till ett bättre ( STÖRRE )hem till att börja med så har du kommit en bra bit på vägen med att lösa problemen, så känns det kanske inte lika hopplöst.
#24 - 23 januari 2004 21:24
Hoppas bara du inte blir avskräckt av alla bitska kommentarer här. Det går visst bra att ha 15L akvarium, men att få det att fungera bra med just guldfisk är nog svårt.

Lite frågor för att reda ur varför ditt akvarium inte fungerar:
- Har du några växter? Eller äter guldfiskarna upp dem?
- Har du något filter? I så fall hur kraftigt/stort?
- Hur mycket/ofta gör du vattenbyten?
- Hur varmt är vattnet?
- Hur mycket ljus har du? Glödlampa eller minilysrör?
- Står akvariet brevid ett fönster?

Om jag sedan skulle komma med tips så är det:
- Sammanlagt 15 cm fisk i akvariet.
- Fiskar som inte äter växter.
- Växter i akvariet.
- Fiskar som klarar den temperatur som akvariet håller.
#25 - 23 januari 2004 22:33
Jag blir lite störd på alla kommentarer om att man är bitsk och otrevlig eller översittare, när man talar om rakt ut hur det ligger till. Ett 15 L akvarium är för litet till en guldfisk. Vilket är då mest rätt att tala om det eller skall man tiga? Kom gärna med ett förslag om hur man kan bädda in ett sådant påstående i bomull till känsliga forum medlemmar. Jag har iallafall inte i denna tråd sett nåt inlägg som har varit med otrevlig ton. Att Jannah får besked om att hennes akvarium är för litet. Är det inte just sånt som forumet är till för. Nu vet ju Jannah att för att kunna ta hand om sina guldfiskar som hon älskar så mycket, så måste hon kunnna erbjuda dem en bättre miljö. På inget annat sätt kan hon lyckas hålla dem vid liv. Och det är ju precis det hon är ute efter.

MVH Jerpan
#26 - 23 januari 2004 22:52
Guldfisk (vilket "alltid" brukar betyda slöjstjärt) är ju alldeles för stort för ett 15-liters akvarium. Det vet nog alla vid det här taget. MEN att rekomendera att man skaffa EN pansarmal till ett 15-liters akvarium är åt h-vitte. Jag har ett stim på runt 12-15 pansarmalar i mitt 358-liters akvarium och de trivs jättebra. Pansarmalar är en stimfisk lika mycket som neontetror, sebrafiskar och dylikt. Inga slit och släng "dammsugare" som de så ofta får heta.
De är relativt små, charmiga och väl värda att få "blomma" ut i sin rätta miljö.

David B.
#27 - 24 januari 2004 14:47
Enligt akvarieaffären skulle det vara helt OK att ha 2 slöjstjärtar i ett 15L akvarium. Nu vet jag ju att det inte fungerar... Sedan dess har jag hittat Zoopet och lärt mig ett och annat. Nu har jag iaf tänkt börja om från noll. Har ett innerfilter och minilysrör. Hade tidigare 2 växter (anubias) som slöjstjärtarna inte åt upp. Vilka fiskar som klarar liten bostadsyta råder det ju delade meningar om. Finns det överhuvudtaget några som är att rekomendera?
#28 - 24 januari 2004 14:55
Apropå tidigare inlägg om temperatur så är det inte så att en skål har temp. lägre än rumstemperatur om man inte har kylanläggning.. [;)]
#29 - 24 januari 2004 20:19
Om man nu måste ha fisk i ett 15 l akvarium så är det isåfall bara en kampfisk. Att göra som Kampfisken och pula en en par tre honor, en algätande mal som är på tok för stor för ett sånt kar och sedan sätta i en pansarmal som är en stimfisk och dessutom också blir för stor för karet är rent förkastligt om du vill ha balans...och fiskar som trivs....
Det finns malysiska sandsnäckor som äter foderrester och Amanoräkor som äter alger... dessa kanske passar bättre...
#30 - 24 januari 2004 20:26
Apropå tidigare inlägg om temperatur så är det inte så att en skål har temp. lägre än rumstemperatur

Jo, det har den. Den fria vattenytan kyler vattnet till precis under rumstempratur, kanske en halv grad (några grader var att ta i lite). Har man en pump eller en lampa så kompenserar det, men det brukar man ju inte ha i en guldfiskskål.
#31 - 24 januari 2004 21:25
Så här hade jag gjort:

Ta en titt på begagnatmarknaden. Du kan säkerligen hitta ett billigt akvatium på 100 liter eller mer på blocket. Om du inte vill lägga ner en massa pengar så tror jag att ett byte av akvarium kommer att ge dig bättre resultat än om du köper en en massa fisk och nitrit/nitrat tester till ditt 15 liters. Du borde inte behöva ge mer än ca 500-1000 kr för ett 100-150liters.
#32 - 25 januari 2004 15:10
dgqlof: nu får du förklara vad du menar med att den fria vattenytan kyler.. [:)]
#33 - 25 januari 2004 15:28
Vattnet avdunstar och därmed kyler det ner behållaren. Precis som att vi människor inte blir varmare än 37C i en bastu.

Annons