Hej Zoopet!
För lite drygt en vecka sedan var jag till akvarielagret och inhandlade 4oscar och 4 jack dempsey. Redan när jag släppte i dom så började 2 Jack Dempsey att leka. Nu har äggen kläckts och paret skyddar sina yngel.
Saken är den att paret turas om att, Aktivt jaga dom andra 2. Så min fråga är: Vad ska jag göra? Jag har ett 275L Malawi-kar, Kan dom 2 få gå där ett tag?
Känns dumt att låta dom slå ihjäl de andra 2 - 300kr åt skogen isf :S
Tacksam för svar // Linus
Hur stort är akvariet där du har JD och Oscar?
Man måste vara beredd på fight när man har båda sorterna ofta blir det strid "tills döden skiljer oss åt". Troligtvis blir det än värre om dina Oscar leker. Har du ett nog stort akvarium så kan du till viss del inreda bort en del av aggressionerna. Se till att det finns avgränsade naturliga revir och gömställen i massor. Om lekparet känner sig trygga och inte ser de andra fiskarna över hela akvariet brukar det funka.
En viss konkurras bör du ha annars tappar paret som leker ofta lusten att vårda ynglen.
Jag tror inte det är en lösning att stoppa i de JD som inte leker i ett temporärt akvarium. De kommer sannolikt att åka på än mer däng när du skall försöka släppa tillbaks dom. Samma sak om du släpper ned dom i ett väl ettablerat Malawi stim. Det kan funka men troligtvis blir det däng där med och dina fiskar kommer att bli ihjäl stressade till slut.
Slutligen: Läs på om de fiskar du köper innan du tar hem dessa. Både JD och Oscars är underbara fiskar om man ger dom rätt miljö och är beredd på deras naturliga beteende. En av tjusningarna är deras parbildning och yngelvård.
Din attityd att det blir 300 Kr åt pipan tycker jag är knasig det är 2 liv som går åt pipan då spelar det ingen roll om det är 3 eller 3 000 kronor. Du själv är nog inte värd mer än en hundring eller nått krasst räknat.