HJälp igen!! nu ska jag köpa nytt akvarium/plastlåda, men vad??

#1 - 8 februari 2006 15:56
som rubriken lyder, så ska jag köpa nytt akvarium, men helst inte, jag har hört att man kan köpa en plastbalja med (stenar och växter) att ha salamandrar i, stämmer det? :confused:
anledning: Min stora salamander har nu nästan bitit av bakbenen på den lilla, så nu vill jag separera dem.... Den lilla ligger nu i en hink med en tvättsvamp som han kan klättra upp på... men han kan inte ligga i hinken för evigt!

plz help me, så fort som möjligt

väldigt tacksam för svar :D M.V.H Emelie
#2 - 8 februari 2006 18:24
Det finns de som köper stora plastbackar på IKEA och har odling/vanligt akvarium i dem. Borde ju gå att inreda till en salamander med. Annars kan du ju leta på blocket efter ett begagnat akvarium. De små akvariumen är i stort sett gratis begagnade.

//Camilla
#3 - 8 februari 2006 19:17
okej, tack så mycket
#4 - 9 februari 2006 02:07
[quote=C.Ciklid]Det finns de som köper stora plastbackar på IKEA och har odling/vanligt akvarium i dem.[/quote]

kallas Flaj och är på 35.5 liter och semigenomskinliga.
kostar 19kr styck.
#5 - 9 februari 2006 13:43
hmm.. det var ett bra pris. "semigenomskinliga" e det typ att man ser lite grann eller nåt? :S
#6 - 9 februari 2006 15:19
tror man bara ser konturerna av salamandern igenom en sån,de ä väll dom som har skrovlig yta....
Du skulle juh kunna skaffa ett plast terrarium.Vet inte vad dom ligger i nypris,men begagnade så får man dom billigt.

Föresten,nån som vet en hemsida som säljer plast terrarium?
#7 - 9 februari 2006 15:24
jag har faktiskt hittat en flajlåda på ikea som jag tänker köpa, tyvärr så ligger närmsta ikea långt bort, men vi ska åka dit nästa helg, visst kan väl min salamander klara sig i hinken om man byter vatten och så?
Dessutom undrar jag om man kan ha salamandern i badkaret när man byter vatten?
Och e det nån som har en flajlåda som kan tipsa om hur man kan inreda? Jag har en kruka, två stenar men jag måste köpa grus..

alla tips e användbara! :)
#8 - 18 februari 2006 10:16
varför inte köpa en plastbalja på 70 liter på jysk, jag har själv två stycken funkar kanon. håller för att fyllas helt med, men det skia du la kanske inte göra, menmen

//kim
#9 - 18 februari 2006 10:23
Plastakvarium finns hos Djuraffären

Det finns att köpa jättefina plastakvarium i olika storlekar hos din lokala Djuraffär. Helt genomskinliga och med blå eller röda lock.
Har dom det inte hemma så kan du begära att dom beställer hem ett åt dig.
Priset är dock något högt (ca 230:-) men det är inklusive lock så dom inte smiter.
Lagom stort för 2 eldbukssalamandrar och inredning och växter.
Jag har bild på hur den ser ut men kan inte infoga det här?!

Lycka till.
#10 - 18 februari 2006 12:32
[quote=Mimmi_123] Jag har bild på hur den ser ut men kan inte infoga det här?![/quote]

bara guldisar kan lägga in bilder men däremot kan du lägga upp bild på en server typ www.photobucket.com och lägga en länk härinne till bilden
#11 - 18 februari 2006 18:58
Tänk vad allt blir lättare med kunnigt folk omkring sej! :D

Länk till plastakvarium med två matstrejkande salamandrar....

[COLOR=#22229c]http://i49.photobucket.com/albums/f256/Mimmi_123/Eld_akvarium/33.jpg[/COLOR]
Bilagor:
#12 - 19 februari 2006 17:57
har nu köpt en Flaj-låda och har lagt i 1 kruka 2 stenar och 3 småsnäckor, den trivs jättebra!

Tack för hjälpen allihopa!!

Annons