Hjälp i Filterjungeln

#1 - 7 september 2007 02:58
Hej.

Jag har precis inhandlat ett 300 Liters kar och är ute efter ett bra ytterfilter. Har kikat på Eheim 2215 och Fluval 304 men kan inte bestämma mig :S

Någon som har personliga omdömen om dessa. Eller tips på något annat filter i samma prisklass?

Mvh, Marcus
Maffia666
#2 - 7 september 2007 04:20
m0rphaza skrev:
Hej.

Jag har precis inhandlat ett 300 Liters kar och är ute efter ett bra ytterfilter. Har kikat på Eheim 2215 och Fluval 304 men kan inte bestämma mig :S

Någon som har personliga omdömen om dessa. Eller tips på något annat filter i samma prisklass?

Mvh, Marcus
Ja det beror ju lite på vad du tänkt dig för fiskar, men oavsett så hade jag köpt en storlek större utav de filtren du kikat på. Typ Eheim 2217 och Fluval 405. Annars ett bra filter jag själv använder som funkat kanon är Tetra Tec 1200. Och där ingår allt filtermaterial.:)
#3 - 7 september 2007 05:09
Om du väljer eheim så köp ett classic som fortfarande håller kvaliten, själv har jag eheim, am-top och tetra-tec. Jag håller med Maffia666 och rekommenderar tetra-tec, mina har gått perfekt så jag har ingenting att klaga över och det som fungerar sämst för mig är eheim.
#4 - 7 september 2007 05:34
Hydor Prime 30, Eheim 2215, Eheim 2217, Eheim 2026 Professional 2, Fluval 405, AM Top filter 3336, Bluextreme 1100.

Nedanstående är egentligen till damm men grymt effektiv lösning för att få rent vatten och slippa rengöring av filtret.
Har polare som har denna lösning och de har inte rengjort filtret på flera år.
Du kan för bättre flöde ta AS New-Jet 1700, Seltz M 20 som cirkulations pump.
Tetra Pond PF 4000 - 2000 l/h + Eheim Universalpump 1250 - 1200 l/t.
#5 - 7 september 2007 06:59
Till ett 300-liters vore nog snarare 2217, 2028, 2250 eller 2260 filtren att rekommendera, i varje fall om man skulle välja Eheim.
#6 - 7 september 2007 08:55
Jag kör med ett tetra Tec 1200 till mitt 375l akvarie å det är för jävla smidigt å tyst. Bra pris e det oxå. Jävligt smidigt med en "pump" på toppen så det är lätt att få ut luft osv i slangar. Även all sörja som sätter sig i slangen
#7 - 7 september 2007 09:10
Freke skrev:
Jag kör med ett tetra Tec 1200 till mitt 375l akvarie å det är för jävla smidigt å tyst. Bra pris e det oxå. Jävligt smidigt med en "pump" på toppen så det är lätt att få ut luft osv i slangar. Även all sörja som sätter sig i slangen

Jag håller med
#8 - 7 september 2007 11:44
Okey tack för alla svar :) lutar åt ett Tetra Tec 1200 faktiskt. Blir nog en sådan ;)
#9 - 8 september 2007 22:39
Håller med de andra om Eheim, köp minst ett 2217.
Jag har ett 2215 i ett 375-liters och det är alldeles för lite drag i det för att det ska kunna vara själv i karet, har satt i 2 innerfilter också. Har malawi så det krävs ju lite extra flås.
En stor fördel med eheim som jag inte sett nämnas förut, är att de är genomskinliga. Med hjälp av en stark lampa kan man se in i filtret och se om det är skitigt eller inte. Mycket praktiskt :)
#10 - 9 september 2007 04:46
Daniel_N skrev:
Håller med de andra om Eheim, köp minst ett 2217.

Jag har ett 2215 i ett 375-liters och det är alldeles för lite drag i det för att det ska kunna vara själv i karet, har satt i 2 innerfilter också. Har malawi så det krävs ju lite extra flås.

En stor fördel med eheim som jag inte sett nämnas förut, är att de är genomskinliga. Med hjälp av en stark lampa kan man se in i filtret och se om det är skitigt eller inte. Mycket praktiskt :)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har bland annat ett 2217, och varför ska jag lysa med en lampa på det för att se om det är skitigt? Man gör rent när det börjar tappa effekt, i övrigt så tycker jag att det är meckigt att hålla på med. Eheim är inte prisvärt och kvaliten är något från det förgångna, låter, krångligt att göra rent, följer inte med filtermaterial, vill man ha kranar så kostar det nästan lika mycket som pumpen. Nä jag kan bara säga att tetra-tec är i mina ögon ett bättre filter, tyst, enkelt att göra rent, kanonpris, allt filtermaterial följer med som biobollar, kranar och makaroner mm.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har även am-top, men nä dom är också krångliga att hålla på med.[/FONT][/SIZE]
Bilagor:
#11 - 9 september 2007 08:27
Annars är något av "Fluva´s filter super bra...tyst gång...kapslad impeller.
Bra kranar...och det med följer lite filtermaterial.
Fluval 405 är ett väldigt bra alternativ.
Jag kör med mycket fluval i mina akvarier och hittills har jag inte haft någe problem.
Maffia666
#12 - 9 september 2007 08:36
firefox75 skrev:
Annars är något av "Fluva´s filter super bra...tyst gång...kapslad impeller.

Bra kranar...och det med följer lite filtermaterial.

Fluval 405 är ett väldigt bra alternativ.

Jag kör med mycket fluval i mina akvarier och hittills har jag inte haft någe problem.
Japp kan bara hålla med, har ett Fluval 403 från 1990 som bara ångar på och har fungerat bra. Det ända jag bytt är en O-ring.
#13 - 9 september 2007 09:00
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har bland annat ett 2217, och varför ska jag lysa med en lampa på det för att se om det är skitigt? Man gör rent när det börjar tappa effekt, i övrigt så tycker jag att det är meckigt att hålla på med. Eheim är inte prisvärt och kvaliten är något från det förgångna, låter, krångligt att göra rent, följer inte med filtermaterial, vill man ha kranar så kostar det nästan lika mycket som pumpen. Nä jag kan bara säga att tetra-tec är i mina ögon ett bättre filter, tyst, enkelt att göra rent, kanonpris, allt filtermaterial följer med som biobollar, kranar och makaroner mm.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har även am-top, men nä dom är också krångliga att hålla på med.[/FONT][/SIZE]

Jag sa aldrig att jag rekommenderade Eheim, skrev att jag håller med de andra om att köpa ett större än man tror sig behöva.
Personligen gillar jag att man kan se in i det, och jag har inte haft några problem med mitt filter. Det är dessutom helt tyst. Visst var det dyrt, men jag gillar Eheim och köper deras grejer ändå trots priset.
#14 - 9 september 2007 17:34
Jag gillar Fluval bra kran som sitter på pumphuvudet så då behöver man inte tömma slangar, pump till avluftning, smidigt med korgar och filtermatrial som följer med. Men det aktiva kolet måste bytas ut efter ngr veckor eftersom det blir inaktivt.. Lägg i stenkross av ngt slag ist..
#15 - 18 september 2007 00:16
Det skulle ju blivit ett TetraTec men dom hade inte det på djurmagasinet där jag bor så jag började leta lite på bätet och av en slump hittade jag ett beganat fluval ytterfilter billigt.

Så det blev ett fluval till slut :D
#16 - 18 september 2007 05:06
m0rphaza skrev:
Det skulle ju blivit ett TetraTec men dom hade inte det på djurmagasinet där jag bor så jag började leta lite på bätet och av en slump hittade jag ett beganat fluval ytterfilter billigt.

Så det blev ett fluval till slut :D

Det är ett bra filter. Lycka till :)

Annons