HJÄLP hur testar jag vattnets kvalite?

#1 - 14 oktober 2011 10:48
Hejsan,

Jag är ny på forumet och skulle behöva lite experthjälp. Jag har återupptagit min gamla hobby och börjat lite lätt med ett 45liters guppyhotell. Mitt mål är att ha ett fint gäng neontetror och kanske odla för skojs skull om allt går bra.

Den här gången skulle jag vilja vara lite mer vetenskaplig och verkligen se till att vattnet har bra kvalite.

Jag har sett på ebay att dom har en del billiga och bra LCDtermometrar typ:
http://www.ebay.com/itm/New-Digital-LCD-Thermometer-Aquarium-Freezer-H155-/140619431210?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bd923d2a

eller ph mätare:
http://www.ebay.com/itm/Digital-pH-Meter-Tester-Po-cket-Pen-Aquarium-Pool-Water-/160609615311?pt=AU_Pool_Spa_Beach&hash=item2565143dcf

min fråga är om någon har provat dessa, är de bra? finns det bättre och billigare?

Hur testar jag vattnets andra kvaliteer typ nitrathalt på ett vetenskapligt sätt? jag vet att det finns teststickor men resultaten är så tvetydiga tycker jag....

Tacksam för svar.
#2 - 14 oktober 2011 10:57
hej o välkommen!

man bör alltid ha tester hemma för åtminstonne pH o nitrit.

det finns olika sätt att mäta på men de som är mest pålitligt o absolut bäst är dropptester. lite dyrare men såå mycket pålitligare. det finns stickor med som man doppar i vattnet o läser av men de är inte så bra. har dåligt rykte om sig att visa fel.

så dropptester är det du ska ha.

termometra finns det gott om. jag per sonlig föredrar en analog termometer..
http://www.pwss.se/product.php?productid=8765&cat=0&page=2
#3 - 14 oktober 2011 11:21
Tack för bra svar,

Har du nån länk till enbra dropptester?
#4 - 14 oktober 2011 11:34
JBL kan ju va helt okej
http://www.pwss.se/home.php?cat=394
#5 - 14 oktober 2011 14:35
tazmaniak skrev:
Hejsan,

Jag är ny på forumet och skulle behöva lite experthjälp. Jag har återupptagit min gamla hobby och börjat lite lätt med ett 45liters guppyhotell. Mitt mål är att ha ett fint gäng neontetror och kanske odla för skojs skull om allt går bra.

Den här gången skulle jag vilja vara lite mer vetenskaplig och verkligen se till att vattnet har bra kvalite.

Jag har sett på ebay att dom har en del billiga och bra LCDtermometrar typ:

http://www.ebay.com/itm/New-Digital-LCD-Thermometer-Aquarium-Freezer-H155-/140619431210?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bd923d2a

eller ph mätare:

http://www.ebay.com/itm/Digital-pH-Meter-Tester-Po-cket-Pen-Aquarium-Pool-Water-/160609615311?pt=AU_Pool_Spa_Beach&hash=item2565143dcf

min fråga är om någon har provat dessa, är de bra? finns det bättre och billigare?

Hur testar jag vattnets andra kvaliteer typ nitrathalt på ett vetenskapligt sätt? jag vet att det finns teststickor men resultaten är så tvetydiga tycker jag....

Tacksam för svar.
Den enda test du egentligen behöver är ett kH test (karbonathårdhet) det talar om hur stabilt vatten du har, ett väldigt lågt KH (under 3) gör vattnet instabilt och PH kan droppa snabbt och det är farligt! vid ett KH på minst 4 så kommer PH hålla sig stabilt runt 7, vilket funkar bra till 99% av alla fiskar, så köp ett KH test;) Ska du bara ha neontetror så behöver du inte termometer om du har varmt hemma (20-23gr) de vill gärna ha lite svalt vatten!
#6 - 14 oktober 2011 14:49
tack åheim,

vilken typ av KH tester har du? har du nån länk?

Tack på förhand
#7 - 14 oktober 2011 15:00
tazmaniak skrev:
tack åheim,

vilken typ av KH tester har du? har du nån länk?

Tack på förhand
Jag har en som heter API men köp den som butiken har, de brukar ha SERA och JBL och de är bra märken! Vill du sen framtiden få lek på dem måste du ha ett lekakvarium eller flera, du måste ha hanarna gå själva och en hona ensam i ett annat kar i nån vecka och mata med fryst eller levandefoder och ett leksubstrat, sen introducerar man ett par hanar till honan och håller tummarna att de leker och efter att par timmar avlägsnas alla fiskar ur karet, risk är att de äter upp äggen annars, blev det inget så är det bara att börja om:)
#8 - 14 oktober 2011 19:27
Generellt kan man säga att inga test behövs ifall man har kommunalt vatten med kända värden som t.ex. pH och KH. Normalt förändras inte varken pH eller KH över tiden i ett akvarium som sköts. I början finns en viss risk med för höga nitritvärden, men startar man upp på rätt sätt så är även detta ointressant att mäta. Ofta blir resultatet att man köper på sig ett flertal testkit som hinner bli gamla innan dom kommer till egentlig användning. Tester blir mer aktuella när något verkar fel i akvariet, men som sagt sköter man delvattenbyte, rengör filter regelbundet var eller varannan vecka så händer inte mycket varken pH, KH eller Nitrit mm.
#9 - 14 oktober 2011 20:08
Sleaper skrev:
Generellt kan man säga att inga test behövs ifall man har kommunalt vatten med kända värden som t.ex. pH och KH. Normalt förändras inte varken pH eller KH över tiden i ett akvarium som sköts. I början finns en viss risk med för höga nitritvärden, men startar man upp på rätt sätt så är även detta ointressant att mäta. Ofta blir resultatet att man köper på sig ett flertal testkit som hinner bli gamla innan dom kommer till egentlig användning. Tester blir mer aktuella när något verkar fel i akvariet, men som sagt sköter man delvattenbyte, rengör filter regelbundet var eller varannan vecka så händer inte mycket varken pH, KH eller Nitrit mm.
Så sant som det är sagt;) Jag delar dock inte din åsikt om att hålla på och rengöra filtret i tid och otid, det anser jag man ska ha tillräcklig volym på så att man kan mer eller mindre glömma bort att man har ett :)
#10 - 14 oktober 2011 20:24
Ehm, ska man verkligen göra rent filret varje till varannan vecka? Varför inte bara göra rent det när man märker minskad effekt på pumpen?

Sen kan jag väl hålla med om det med proverna, men om man inte är så insatt i det hela, tex som ny. Så kan det ju ändå vara bra att ha nitrittest för att lära sig om man ändå matar för mycket eller har för mycket fisk för tidigt osv i främst ett nyuppstartat akvarie

Edit; Lite halv pucktvåa såg jag, åheim va före med filterfrågan
#11 - 14 oktober 2011 20:27
minst 5% filtervolym i förhållande till vattenvolymen.........

.
#12 - 15 oktober 2011 08:10
åheim skrev:
Så sant som det är sagt;) Jag delar dock inte din åsikt om att hålla på och rengöra filtret i tid och otid, det anser jag man ska ha tillräcklig volym på så att man kan mer eller mindre glömma bort att man har ett :)

Blev lite fel där[:o] jag menade delvattenbyten. Filtret åkte med av bara farten. Givetvis skall man inte göra rent filtret var fjortonde dag. Men samtidigt så skall man inte låta det bli så igenslammat så att flödet alltför krafigt reduceras. Så en viss regelbundenhet gäller även för filterrengöring.

Annons