Hjälp! Hur mycket får dom äta??

#1 - 18 augusti 2005 18:57
Mina fiskar verkar alltid vara hungriga??
hur mycket ska de äta?
Jag är van vid små firrar, så jag är inte säker på mina nya stora fiskar.

Det är 2 st sebra ciklider
och 6 blåciklider...
jag matar dem med flytande pellets....

Malen (sugmal ca 10cm) äter väl 1 mal-tablett/ dag??

Vill inte att de ska vara hungriga,... och inte heller äta ihjäl sig :(
#2 - 18 augusti 2005 19:05
Om du matar dom så ska maten ta slut på mindre än 2 minuter, har den inte gjort det så har du matat för mycket! Så lägg i lite i taget och se lite.. man får känna lite själv. Till slut lär du känna fiskarna och deras matvanor.
Att mata med pellets är inget rekommenderande - min åsikt! Jag tycker bättre om tyngre frysfoder såsom räkmix, artemia och mysisräkor.
Det är mycket näring och annat viktigt i det! Pellets är ofta mest mjöl och sånt i.
Malen ska inte matas allt för mycket, för då äter han inte alger.
En enkel regel med en mal är att om den inte syns något under dagen så är den mätt.. om den är framme på dagen så måste man stödmata med maltablett.. annars behöver du inte maten den alls.
Det är också så att fiskar äter mycket skit som ligger på botten, så dom kommer inte dö om du matar dom för lite en period. Mata max en gång om dagen. Alla fiskar verkar alltid hungriga!
Om du övermatar en fisk så blir den totalt ointresserad av sin partner och då får du aldrig lek på dom, om du vill det.
Om dom får mycket mat så får dom fina färger, men blir däremot överviktiga, dom lägger på sig bakom huvet, runt halsen.
Om magen går inåt på en fisk så är den undernärd, den kan ändå se pigg och glad ut, men då är det dags att mata lite mer.
Lycka till med dina matvrak!!! :D
#3 - 18 augusti 2005 19:12
[QUOTE=Paula&Jimmy].
Malen ska inte matas allt för mycket, för då äter han inte alger.
En enkel regel med en mal är att om den inte syns något under dagen så är den mätt.. om den är framme på dagen så måste man stödmata med maltablett.. annars behöver du inte maten den alls.
[/QUOTE]
Tack för svaret!! :D

Min mal har fått en tablett igår o en idag, men har varit framme HELA tiden..?... Men en tablett varannan dag kanske kan funka?
#4 - 18 augusti 2005 19:17
Jag tror att du ska fortsätta mata honom tills du ser att han håller sig borta, malar är nattdjur, så det är ju inte normalt om dom är framme. Har han mycket gömställen att välja på där han får vara ifred? Om du ser att han har något ställe där han ofta sitter som är mörkt och lugnt.. Du har ju rätt stissiga fiskar runt om honom.
Ser du att han får ha tabletten ifred?
Har hört att många malar älskar suchini (stavning?), då kan trycka fast en bit på handtaget till en tesked så att den sjunker.
Jag har testat det men dom andra snodde den framför honom.
Min mal ÄLSKAR räkmix, är någon fisk i vägen för hennes bit som han spanat in så blir hon totalt galen.. men däremot städar hon dåligt.. hon är ju proppmätt!
#5 - 18 augusti 2005 19:17
En annan sak.. 2 dagar, du har ganska mycket fisk i.. har du nitrit test hemma? Kolla det med jämna mellanrum..
Hur stort är det? Hur många liter?
#6 - 18 augusti 2005 21:45
Har sett att han har ätit tabletterna, de andra bryr sig inte om att titta åt den.. Får se om han lugnmar sig efter ett par dar, han kanske är stressad över att de flyttat

Jag tyckte också att jag har får mycket fisk,.. jag har blivit "fiskskötare", då matte flyttar...
Frågade iaf min akvariehanldare o så, han sa att jag inte behövde ha något annat än vanligt vatten i? Har ju hört att man ska göra en massa tester o ha i olika grejer, men han tyckte att vattnet i vår stad var bra...? och att det funkade med de fiskar jag har (ett 170 l hörnakvarium)

Annons