Hjälp! hur göra?

#1 - 17 december 2007 12:29
Behöver hjälp!
Har nu: 60l med en salamander "eldbuks.." och en klogroda, albino
100l med 2st dvärgklogrodor, 6 neontetror och 15 molly-yngel
100l 4 ancistrus, 3 corydoras, svärdbärarpar, mollypar + yngel,
3 praktbarber och 2 sebrafiskar (fullt jag vet! men värden bra!)
100l Golden-par med 2 förstakul yngel, 3st 5mm-yngel o tuggar igen!
2st maingano (par) och 2 ancistrus

Nu till problemet! Ska vid jul få ett 400 liters akvarium som ska bli till cichliderna. Tänkte även ha i några ancistrusar.
Ena 100liters ska bort, den är till låns, paniklösning då djuraffären sålde 3 grodor(1klo-och 2dvärg)[:(!] o salamandern o sa att alla kan bo tillsammans i 60l akvariet!

Hur ska jag göra? vem kan leva med vem? vem behöver mest utrymme?

Av fiskarna är bara cichliderna dom jag absolut vill ha. Andra e "övergivna" som jag "räddat" och gett nytt hem åt. Så dom kan jag donera vidare. Mollyn spottar ut yngel med 8 veckors mellanrum och djuraffären vill inta ta emot flera och ingen här vill äta dom heller?
Salamander ensam i 60l?
Klogrodan i 100l med några fiskar?
Dvärgklogrodorna i 100l med neontetror?
Alla ancistrusar i 400l?
och Corydoras då?
Resten kan jag adoptera vidare..
#2 - 17 december 2007 14:25
Jag skulle ha gjort såhär:

400 liter: alla ancistrusar + ciklider
60 liter: salamandern, eventuellt någon groda.
100 liter: neontetror, praktbarb och sebrafiskar + corydoras (finkornig sand till dessa!)

Sen förstod jag inte riktigt om du ska spara ett 100-liters till?
Där kan du i så fall ha ditt golden-par och maingano som du har nu.

Jag skulle ha gjort mig av med svärdbärare och black molly eftersom dessa vanligtvis ynglar av sig och skapar nya problem med överbefolkning. Vill ingen ha dem (fråga i minst 3-4 zooaffärer) skulle jag nog ha avlivat dem på ett snabbt och humant sätt (halshuggning, snabbt hårt slag i väggen, eller liknande) ELLER skilt på honor och hanar och väntat på att de ska självdö av ålder! Eller avliva endast hanar.

Jag har dåliga erfarenheter av grodor, tycker de skitar ner mer än fiskar och sprider en annan typ av bakterier i vattnet, än vad fiskarna själva gör. Därför skulle jag inte ha haft grodorna tillsammans med Corydoras, som vill ha det rent och fräscht på botten och kunna "böka" i sanden. Så jag skulle även ha gjort mig av med två grodor, och spart en groda med salamandern.

Men vill du spara grodorna så ha dem i ETT av 100-litersarna, men inte i samma som Corydoras. Och jag skulle ha alla ancistrus i 400-litern som sagt, men det är bara för att jag ogillar att ha ancistrus tillsammans med Corydoras, har haft problem med detta.

Vill också tillägga: I slutänden är det såklart du som avgör, detta var bara mina förslag där jag utgick från mig själv. :)
#3 - 17 december 2007 23:53
erfarenheten jag har är att salamandrar är glupska saker som äter upp det som får rum i munnen så därför bor mina två i ett eget kar på ca 60 liter, de är två stycken. de har två amanos som sällskap

grodorna ska du nog göra med som du gett förslag på själv dela på eftersom annar blir nog dvärgarna mat åt albinon och det kanske inte är vad man vill.
jag har mina 8 dvärgar i sällskapskaret med mollysar o endlers och har inget överdrivet ygelbestånd...kan tänka mig att dvärgarna tar ett eller ett par

Annons