Hjälp, höga nitritvärden! Svara!

#1 - 14 augusti 2004 15:38
Jag har redan bytt 30% vatten innan idag och tillsatt Aquatan Nitrivec. Det är fortfarande lika hög halt dvs mellan 1,6 mg/l - 3,3 mg/l. (orange)

Vad ska jag göra? Byta 30% till? Tillsätta mycket Nitrivec? Jag har 60 liter vatten i mitt akvarium. (Mätte mängden när jag startade upp)

mvh Drakulla
#2 - 14 augusti 2004 15:44
Byt allt vatten.
Är din test riktig.
#3 - 14 augusti 2004 19:40
Jag har använt SERA NO2 test för att mäta nitriten. Och ja, jag har läst av vad det står för mängd/l. Jag antar att det stämmer. Jag gjorde ett till vattenbyte på 30% och hällde i mer Nitrivec. Så nu har det sjunkit lite.

På färgpaletten står det så här:

gul: bra
NO2-N <0,1 mg/l
NO2 <0,3 mg/l

beige: fortfarande ingen fara
NO2-N <0,3 mg/l
NO2 <0,9 mg/l

ljus orange: skadligt, gör ett delvattenbyte
NO2-N <0,5 mg/l
NO2 <1,6 mg/l

orange: farligt, gör ett delvattenbyte
NO2-N <1,0 mg/l
NO2 <3,3 mg/l

röd: mycket giftigt, gör ett delvattenbyte
NO2-N <5,0 mg/l
NO2 <16,5 mg/l

NO2 är ju nitrithalten, men vad menas med det andra värdet? Nån som vet? Och sen är frågan, hur mycket vatten behöver jag byta när det är orange eller rött? Jag får väl fortsätta imorgon och byta en del vatten igen. Fasen, snart är min Nitrivec slut. Har bara 10 ml kvar. Ska hälla i det imorgon. Hoppas jag hittar mer imorgon...

mvh Drakulla

#4 - 14 augusti 2004 20:05
Kramfors råd är lite farligt. Jag gillar inte att ifrågasätta en såpass erfaren akvarists komentar men att byta allt vatten brukar resultera i att nitrifieringsprocessen avstannar helt.

Klorerat kranvatten är inte riktigt det bästa livsmiljön om man är en liten nitrifieringsbakterie.
#5 - 14 augusti 2004 21:35
NO2-N mängden av kväve bundet som nitrit.
NO2 mängden nitrit.
Vanligt kranvatten är bättre än vatten med nitrit.
Normalt ska det inte förekomma klor i vattnet till konsument.
#6 - 14 augusti 2004 21:39
Jag är helt med kramfors på detta. Nitrit dödar - byt vattnet. Nitrifieringen kommer igång ändå.
#7 - 14 augusti 2004 21:43
Klorfritt vatten är något som dom flesta som bor i tätorter eller städer bara kan drömma om men det är sant att det är bättre än nitrit.

Det är lite motsägelsefullt att höra folk säga att man inte ska tvätta filtermaterial i kranvatten pga, klorhalten i kranvattnet samtidigt som andra säger att det inte ska förekomma klor i kranvatten. Jag får nog lägga ner det här, det blir bara knepigt för stackars Drakulla.
#8 - 14 augusti 2004 22:15
Det är normalt sett väldigt låga, eller inga halter alls, av klor i svenskt kranvatten. Flera orter i Sverige har vatten i sina kranar som enligt internationella normer klassas som mineralvatten. (Men det säljs inte för 20:-/litern på flaska).

Utomlands däremot, där man inte har lika mycket rent vatten som i Sverige är klor vanligt. Minns med vämjelse amerikanska snabbmatsrestauranger där colan som kom ur deras egna blandningsmaskiner smakade simbassäng. *Uäck* (Därför drack vi mest Heineken öl när vi var där, det kunde de inte blanda själva tack och lov :-))
#9 - 15 augusti 2004 00:07
Jag skulle byta 50% (kanske tom 75%) varje dag (kanske flera ggr per dag) tills nivåerna var nere på mer normala värden. Sedan kanske 20% - 30% var eller varannan dag i en vecka.
Detta för att akut få ner värdena. Men jag skulle inte tömma akvariumet helt.
#10 - 15 augusti 2004 06:25
Varför skulle du inte tömma akvariet helt.
Det finns tydligen inga nitrobakter bakterier i akvariet då det är nystartat, så det enklaste är att göra en omstart.
Man kan anta att det finns mat i botten som förorenar vattnet, så få fiskar borde inte ge de värdena.
#11 - 15 augusti 2004 10:54
Jag har funderat lite. Om testen visar samma värde före som efter ett delvattenbyte så skulle nog jag göra ett test på kranvattnet, inte för att jag tror att det är något fel på kranvattnet men någonting är skumt.

Jag vet att teststickor kan bete sig knepigt när man medecinerat vattnet. Jag fick 50ppm extra nitrat av att tillföra silvercolloid. Kan det vara någon medecinering som gör testen ostabil.?
#12 - 15 augusti 2004 11:11
Hej

Jag har som du haft stora problem med nitrit i mitt nystartade akarium. Ständiga vattenbyten var nog det som räddade mig. Men jag bytte aldrig mer än 50 % av vattnet. När det var riktigt illa bytte jag ca 20 % varannan timme. Jag var till och med uppe på nätterna och bytte vatten för att det inte skulle stiga för högt. Nu äntligen har jag fått bukt med värdet för det går nedåt igen och är nästan på 0 tack och lov. Jag använde mig dessutom av hobby nitrit killer när det var som värst kanske var det detta i kombination med alla vattenbyten som räddade mig. När jag gjorde mina vatten byten så tillförde jag varje gång bakteriekultur i det nya vatten för att inte rubba alltför mycket i vattnet.Vet inte om det hade någon verkan men det blev ju bra till slut. Jag är ingen expert när det gäller akvarier men mitt råd (från en som precis har varit där du är) Byt vatten hellre lite mindre men oftare så får du nog bukt på problemet.
#13 - 15 augusti 2004 11:39
För att få nitrit har man ammonium och nitrosomas bakterien i vattnet/filtret men för lite av nitrobakter bakterien som "bryter"/omvandlar nitrit till nitrat.
Tar man bort "källan" ammonium genom att avlägsna alla föroreningar (slmsuger botten), slutar mata och byter allt vatten så kan det inte bli mer nitrit och det blir en omstart av akvariumet.

Det som kan inträffa då är att nitrit kan bildas rätt så tidigt därför att filtret innehåller nitrosomas bakterien varvid det ammonium som blir i vattnet börjar brytas ner omgående.
Men forfarande saknas tillräckligt av nitrobakter bakterien och det kan komma ett förhöjt nitritvärde, därför ska akvariet behandlas som nystartat.
#14 - 15 augusti 2004 17:53
Hejsan D!
Jag fick samma panik som du när jag fick min topp! Fick samma råd oxå, och följde dessa dvs 30% delvattenbyten 1 - 2ggr/dag. Jag fick samma resultat dvs jag gjorde mätningar direkt efter vattenbyten....och inget verkade hända, MEN det är uppenbart att du minskar koncentrationen av skadliga ämnen i vattnet vid byten. För att kolla så att testen verkligen fungerade så provade jag mitt kranvatten (som ovanstående skrev), och testen funkar utmärkt!

Iallafall, lite mat eller ingen under ett par dagar, fortsätt med vattenbyten så löser detta sig hur bra som hellst"""

Än en gång tackar jag för allas råd när jag startade....men jag tror att man oroar sig lite i onödan!!!!

Vänligen

Stefan a.k Deathdealer
#15 - 17 augusti 2004 06:52
Jag fick min topp efter 10 dagar. Tillsatte Hobby Nitritkiller och efter 48 timmar var vattnet kanon.

#16 - 18 augusti 2004 16:35
Tack för alla svar tidigare. Jag har nog följt råden med att byta vatten nog så bra, utom att byta allt och köra en nystart. Svårt att veta vilket råd jag ska följa som nybörjare.

Jag har i alla fall i helgen bytt morgon och kväll ca 30% av vattnet. I lördags tom. 50%. Vissa av dagarna har nitritvärdet gått ner ett snäpp och sen gått tillbaka igen, och ibland har det stått kvar på samma oranga värde (3,3 mg/L). Sköljde ur filtret i ljummet vatten för att bli av med ev. matrester o avföring. Lämnade kvar tillräckligt med bakterier, hoppas jag...

Ska jag fortsätta att byta 30% morgon o kväll denna vecka ut. Jag suger upp avföring m.m. när jag suger upp vattnet. Tillsätter alltid Aquatan o Nitrivec efter varje byte.

Eller ska jag lägga över fiskarna med det använda akvarievattnet i mitt extra plastkar och sen köra en nystart igen? Men då kanske det blir samma sak igen eller? En kollega sa att man måste koka sanden, men jag sköljde det väldigt väl i kranvatten innan isättning.

Jag var tvungen att ge fiskarna lite, lite mat i morse. Dom har inte fått nåt på 4 dagar. Det gick åt snabbt.. [:-140] Fiskarna ser ut att må bra i alla fall. Dom äter alger och simmar omkring och beter sig som vanligt. Jag antar att dom inte har blivit sjuka än.

Snälla kom med mer förslag!

oroliga hälsningar Drakulla
#17 - 18 augusti 2004 18:21
Hallå

Du gjorde en jätte tavla när du tvättade filtret.Finns nog inget bättre sätt att få upp nitritvärdet än så...Tvätta inte filtret förens det är så pass igensatt att flödet minskar!!!!!!!.Den största delen av de bakterier som bryter ner nitrit finns i filtret!!!!!
Fredrik
#18 - 18 augusti 2004 18:27
ta det luuuugnt (om än svårt att göra det när man läser allt som står här *S*)
Det kommer att stabiliceras......MEN enligt flertalet av "proffsen" så tar det upp till 3-4 veckor INNAN det är tillräckligt med bakterier som behövs. Mig tog det nästan på dagen 3 veckor!!!

Fortsätt med dina vattenbyten, glöm filtrer som fredrikakesson skrev....så klarar sig fiskarna utomordentligt! Håll maten kort.....så fixar det sig!

30-50% varje dag...är super......

Vänligen

En väldigt lugn Deathdelaer (som vart lika stressad)
#19 - 19 augusti 2004 06:52
Finns det något test man kan göra för att se om man har tillräckligt med nyttiga bakterier? Att kolla att man inte har fått Nitrit är ju lite menigslöst den första veckan eftersom vattnet vi har är så rent (om man inte har fisk i då förstås). Anledningen till varför jag frågar är därför att jag klämt ur ett "gammalt" filter i det nya karet samt tillsatt nitritkiller.
#20 - 19 augusti 2004 09:24
Har skrivit det förr och skriver det igen.Om du kramar ur ett gammalt filter i ett nytt kar utan fiskar i så kommer de bakterier som du tillsatte att dö.Anledningen är att dom behöver fiskarnas restprodukter för att överleva..
Fredrik
#21 - 19 augusti 2004 11:32
Om det nu är så att dessa goa bakterierna dör hur funkar det då med vattenberedningsmedel som tex. nitrivec etc. de lär väl också behöva skit för att överleva?

Min andra fråga om tester för att se om vattnet innehåller bakterieflora, vet någon om det finns ett sådant?
#22 - 21 augusti 2004 17:51
Måste bara meddelan att nitritvärdet äntligen har sjunkt ner till acceptabla värden! Det tog nästan en vecka. Fick byta 30% varje dag och tillsätta Nitrivec o Aquatan.

Tack för hjälpen!

glada hälsn. Drakulla [:-93]

Annons