HJÄLP HJÄLP !!!!!!! NU!!!

#1 - 16 december 2003 16:00
jag har två slöjstjärtar i en skål, har bytt vatten idag, haft i aqua safe och salt.
nu är det som att sven simmar och simmar mot botten och sen flyter upp!!!!! sen ligger han helt still tills man petar på honom! vad är fel! vad ska jag göra!
#2 - 16 december 2003 16:03
Skaffa större kar, helst över 250 liter. Guldfiskskålar är inte till för att ha fisk i, det är djurplågeri.
MVH
magnus
#3 - 16 december 2003 16:06
jag vet! jag ska köpa 100 liters, jag har fått domhär i present, det är därför. men nu behöver jag veta vad som är fel. det är som att han är full i luft!
#4 - 16 december 2003 16:10
Problem med blåsan??
#5 - 16 december 2003 16:13
han flyter upp med magen! det är som att han är lite uppsvullen i buken ,som att han är full i luft
#6 - 16 december 2003 16:17
Har du inte läst att ha fodret i blöt.

Kolla här http://www.ponddoc.com/Store/FishHealthProducts/Diagnosis.htm

http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html

http://www.koivet.com/html/articles/articles_cat.php?category=16&name=Goldfish%20Information&intro=Goldfish%20Information

Det här är sidor man måste kunna utantill om man ska ha en Slöjstjärt i en skål.
#7 - 16 december 2003 16:19
tror på problem med simblåsan jag med. slöjstjärtar får ofta det.
#8 - 16 december 2003 16:21
men vad ska jag göra åt det!!!! jag har bara gett dom lite sånahär flingor dag
#9 - 16 december 2003 16:24
den andra är det inge fel på..... detta är akut!!! hjälp mig nån! vad ska jag göra!!!
#10 - 16 december 2003 16:28
om det inte blir bättre tycker jag du ska överväga avlivning....tyvär
#11 - 16 december 2003 16:33
jag vill inte att han ska dö!!!
hur avlivar man en fisk? det går väl inte?! nu ligger han på sidan och försöker att simma neråt men det går inte....
#12 - 16 december 2003 16:52
Slå en hammare mot dess huvud. Det kanske inte är så värdigt, men det är det mest humana sättet att avliva en fisk på=(
Kommer den inte att bli bättre efter medicin mm, så avliva den efter ett par dagar om den inte blivit bättre, sorgligt men sant...

Mvh Malawi´n
#13 - 16 december 2003 17:10
Läs här http://www.ponddoc.com/Store/FishHealthProducts/Diagnosis.htm#SwimBladder
#14 - 16 december 2003 17:15
jag hade så för bara ett par dagar sedan med mina guldfiskar men det gick över bara jag lät dem vara !
om du ska ha ihjäl den så är den bästa att hälla kokande vatten över den .. det går fort då.
#15 - 16 december 2003 17:19
Ursprungligen skickat av Wempx

jag hade så för bara ett par dagar sedan med mina guldfiskar men det gick över bara jag lät dem vara !

om du ska ha ihjäl den så är den bästa att hälla kokande vatten över den .. det går fort då.

USCH det låter hemskt .... [:O]
#16 - 16 december 2003 17:24
kanske det .. men hällre det än hammarn?
#17 - 16 december 2003 17:28
nää va hemskt!! det kan jag inte...... kokande vatten....

lilla Sven kämpar fortfarande, läste på nån av de här rekomenderade sidorna att man kan försöka sänka temperaturen, sen har jag tatt honom upp och ner i handen, med hans huvud under ytan och masserat försiktigt försiktigt på magen, då ligger han helt still. vet inte om det är för att han är livrädd,likgiltig eller att det är gött. massage är bra när våra fölungar har ont i magen.........men Sven är så liten och svår att kommunicera med.
#18 - 16 december 2003 17:28
Inget av det ovannämnda är det mest humana sättet att avliva en fisk. Sök på ämnet här i forumet så hittar du citat från någon djurskyddsförordning om hur man ska avliva försöksdjur - ett alternativ är att bryta nacken/klippa av huvudet har jag för mig.
#19 - 16 december 2003 17:32
Du ska absolut inte ta i en fisk, och det du har gjort nu är att förvärra stressen för den. Fiskar är inte som fölungar(lissen men sant) Jag skulle som du sa sänka temoraturen men nu när du har haft uppe honom är risken stor att du har förstört inre organ, lär av detta om nu sven skulle somna in och försök att ha is i magen för många gånger förvärrar man bara situationen.
#20 - 16 december 2003 17:35
men det stog att man skulle det för då kan det "lossna" liksom, det stog ochså att det kan bero på infekterade ägg, men jag kan aldrig tro att "han" är med barn!
#21 - 16 december 2003 17:39
nu har han fått ur sig lite avföring, men han flyter fortfarande uppåner.
#22 - 16 december 2003 18:15
Som Maried sa - avliva aldrig med kokande eller iskallt vatten.
Det finns tre sätt att avliva en fisk som är "godkända" som humana sätt (av jordbruksverket):
Klippa av huvudet/på något sätt skilja huvudet från kroppen.
Bryta nacken på den.
Tömma den på blod (större fiskar).

Men jag hoppas iaf att din fisk blir bättre så du inte behöver använda någon av ovannämnda metoder.

Mvh. Martin
#23 - 16 december 2003 18:23
Byt vatten varje dag och mata inte, Slöjstjärtar kan göra så, det finns de som anser att det är fodret som ger "gaser" så det blir luft i tarmen, det kan också vara simblåsan som inte fungerar.
Gen den 2 dagar blir det inte bättre så stoppa den i en påse tex en svart hundpåse så du inte behöver se på, håll fast fisken stick in en sax och klipp av huvudet, och säg "lessen firren" klipp dig inte i fingret.
#24 - 16 december 2003 20:05
Sven jobbar fortfrande mot botten, men flyter upp som en kork. ibland lägger han sig med magen i vädret dryp still, men när han väl simmar så simmar han ju som bara den, lite utmattad kanske av simmningen, men han verkar ändå pigg (förutom flytandet)
ingen har svullnat förut, och jag har haft samma foder, flingor och sånadär pellets som flyter.
jag avvaktar, hoppas på det bästa och får kolla upp den här foderfrågan.
#25 - 16 december 2003 20:39
Jag brukar spola ner dem. då kadnke dom får ett liv efter det ändå.. precis som med nemo :)
#26 - 16 december 2003 20:47
Spola ner fiskar som fortfarande lever är väl ett ganska korkat sätt.. Förutom att det inte kan vara så humant för fisken så blir folk på reningsverken inte så glada, tropiska djur hör heller inte hemma i våra avlopp och fauna om de mot förmodan skulle överleva. Avliva först..
#27 - 16 december 2003 21:01
Spola ner fisken! Koka fisken!
Ursäkta mig, men man blir lite trött på att höra såna dumheter hela tiden.
#28 - 16 december 2003 21:17
Det som gäller är! Gasa fisken! Tröck in hövvet på eländet i avgasröret på en åkgräsklippare eller vespa. Gasa utav h-e. Sen är fisken död.

Slå sedan sönder guldfiskskålen. Köp aldrig mer en sönderavlad fisk.
Gamla kärringar brukar dock gilla dom. Var inte en gammal kärring,
köp friska fiskar.
#29 - 16 december 2003 21:26
Hehehe... blev lite sjukt. Ber om ursäkt för inlägget ovan.
Men faktum är att vissa slöjstjärtar är så sönderavlade att
de framlever sitt liv som "Sven" gör. En MÖRK sida av
vår "hobby". Kanske borde vi göra nå´t åt det.
Eller?
#30 - 16 december 2003 21:29
förlåt då
#31 - 16 december 2003 21:33
tycker tåten spårat ut lite...

om din fisk inte hämtat sig inok några dagar (som kramfors skrev) gör slut på dess lidande... gör då som jordbruksverket tycker, de ska ju ha koll på läget... gasa inte en fisk iaf, ska du springa ut med din till gräsklipparen?? nej klipp av huvvet...
#32 - 16 december 2003 22:46
kokande vatten är inte ett bra alternativ
#33 - 16 december 2003 22:54
Det är det pellets som flyter som påstås göra att en del fiskar blir så, om du ska mata med de så lägg pelleten i blöt innan du matar.

Maten som är lätt och du kan smula sönder mellan fingrarna är inget bra, det är billigt foder, det finns foder att köpa som är kompakta men blir inte dyrare för den innehåller mer mat.

Det finns varianter av Slöjstjärt tex. golfboll de flyter med magen upp när de inte simmar.

Ge tiden an, och om den kommer till ett större akvarie så simmar den bättre.
#34 - 17 december 2003 07:35
jag kan meddela att Sven verkar ha återhämtat sig helt.pust, det var en pärs! (Tur att jag inte hade ihjäl han med min massage....ska dock inte göra om det) jag ska kolla upp det där med fodret, men nåt jag lärt mig påden här sidan är att jag inte kan lita på zoohandlare.
sen inväntar vi januari då det ska införskaffas nytt akvarium här!
då återkommer jag väl med tusen frågor om det.....
tusen tack!!!!!
#35 - 17 december 2003 08:16
Ha inte dåligt samvete för ditt massage, tänk på när man kramar fiskarna på rom/mjölke.
Försiktig massage ska visst vara bra vid förstoppning.
Men inget foder med luft i.
Kolla om din butik har Hikari foder, men kolla datumet det brukar ofta vara gammalt har jag märkt.
Och blötlägg om du använder pellets foder.
#36 - 17 december 2003 09:12
Det var ju bra att har återhämtat sig, aldrig roligt när djuren mår dåligt, speciellt inte när man inte vet vad man ska göra åt det. Lycka till med Sven!
#37 - 17 december 2003 14:41
Hur gick det för Sven?
du tog inte till hammaren väl?
[:-144]

Annons