Micke_A skrev:Jag hade också det i tankarna, att ynglen kanske är för få, och kanske är det för många hot runt omkring, så att de så att säga "trycker på cancel" och börjar om på nytt.
malla78v skrev:Det verkar som att han antingen är proppmätt eller inser att han gör fel.?.?.? Nu putsar båda föräldrarna bladen och barnaskaran ligger stadigt på 17... Ska inte föräldrarna lägga nya ägg som barnen ska kunna äta av??? Jag har för mej att jag läst det på nå´t smart ställe. Om det är sant har jag ingen aning om. Angående filter så har jag inte på mitt stora filter utan en luftpump med en stor "tvättsvamp" som den sitter i. Så inga barn har förvunnit in i pumpen denna gång...
Det är väl bara att vänta och se om det tar sej.
Micke_A skrev:Visst, de äldre ynglen lär nog äta upp de nya äggen/ynglen, men det är knappast därför paret lägger ägg igen. Förmodligen kommer de att jaga bort, döda, eller äta upp de äldre ynglen, då de ser dem som ett hot mot de nya.
:)pappa skalar och äter sina barn
Fanbyalperna skrev:Är inte rubriken fel i den här tråden. Ska den inte vara :)
rsoderberg skrev:Har läst/hört att de lägger nya ägg som foder till de större.
rsoderberg skrev:Inte vet jag. Det handlar om fiskars lek. Inte det svenska språket?
Trädgrodor gör väl så om jag inte missminner mig, dvs lägger obefruktade ägg som mat till grodynglen i bladvecken. På rak arm kommer jag inte på någon fisk som gör så.A C-son skrev:Kan du möjligen hänvisa till en specifik källa?