HJÄLP! Hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp!!!

#1 - 26 mars 2007 12:29
Jag blir så nervös, jag får ett sammanbrott, HJÄLP! (Och så är jag extremt glad också.)

Har mitt akvarium hos min mamma, så jag kan typ bara titta till det en gång om dagen. Utan att jag hade gjort det idag åkte jag iväg och köpte nya fiskar till mitt akvarium, eftersom där nu bara bor två palettciklider och en fjärilsciklid. Kommer till mamma med tre påsar innehållande fyra malar, tre fjärilsciklider och tio sebrafiskar. Plus en stor rot, som jag tänkte kränga ner bland allt annat. (Tänkte då passa på att möblera om i akvariumet, eftersom jag har hört att man ska göra det när man släpper i nya fiskar till revirhävdande fiskar.) I alla fall, här är man beredd att släppa ner de små liven, så jag upptäcker att det simmar små yngel under min ena palettciklid. Vad ska jag göra? Har bara ett till akvarium, och där går en sjuk mal, så där vågar jag väl inte släppa ner fiskarna? VAD SKA JAG GÖRA?! Jag kan inte sluta skaka av chocken, hennes små yngel måste till varje pris överleva. (Men det måste mina nya fiskar med.)
#2 - 26 mars 2007 12:38
hmm vet faktiskt inte vad du ska göra, men grattis till ynglen :D
#3 - 26 mars 2007 12:45
För övrigt kan jag tillägga att pappa fisk är helt försvunnen, han syns verkligen inte till någonstans. Den stackars fjärilscikliden är inträngd i ett hörn och vågar inte ens komma fram och äta.

Bör jag förresten skaffa bebismat till de små fiskarna?
#4 - 26 mars 2007 13:38
mmm det bör du, och malarna du köpte borde du du iaf kunna sätta ner i karet
#5 - 26 mars 2007 13:57
sug upp yngen med slang och lägg dom i en glasbytta som flyrer i karet eller i ett litet akvarium för sig själva med mamman och släpp i dom andra fiskarna i akvaret
#6 - 26 mars 2007 15:08
Jag anser att du inte bör göra någonting, låt föräldrarna ta hand om ungarna så länge som möjligt tills de stöter bort dem själva.
Mat till ynglen behöver du inte fixa på ett litet tag då de käkar allt vad de kommer över som sitter på växter och stenar. Ger du ynglen mat så lockas andra fiskar dit och då tar det inte lång tid innan yngelbeståndet är reducerat.
Vad du ska göra med den sjuka malen har jag inte en aning om, men det är ett ypperligt tillfälla att skaffa dig ett till akvarium;).
#7 - 26 mars 2007 16:48
Usch, jag har bara förstört allting. Jag är nog världens sämsta fiskägare. :(

Jag hade ju ingen aning alls om vad jag skulle göra, men eftersom jag inte fick svar här direkt så släppte jag ner monsterfiskarna. 10 sebrafiskar verkade som 100, och de bara simmade runt överallt och paletthonan blev jätteupprörd. (Hanen hade tydligen dött över natten.) Sen när jag fick svar flyttade jag honan och ungarna, och nu har hon väl ätit upp dem, och hon ser så olycklig ut. Hon har blivit helt lila också. Jag vill bara gråta. Stackars, stackars fiskarna. Det känns som att hon också kommer dö. :(

Och jag avråder starkt folk från att skaffa sebrafiskar. De bara stör! [:(!]
#8 - 26 mars 2007 20:32
Du får ta det som läromiss, då det inte är så lätt alla gånger att få till det.
Om du flyttar honan med yngel så kommer hon att bli stressad med stor risk att äta upp sina yngel, då hon inte känner igen sig plus att det är olika vattenvärden i karet samt själva stressen att bli jagad med håv när hon har yngel.
Sebrafiskar är som du säger överallt i karet och inget vidare lämpligt sällskap till paletter om du vill ha yngel. De kan nog klara av tetror som inte är riktigt lika snabba, men ett och annat blir mat där med.
Skaffa dig en ny hanne om han nu är död, och hoppas att honan klarar sig och sina yngel till nästa gång.
#9 - 26 mars 2007 20:48
Stackare...

.. been there... Sådana misstag har nog de flesta av oss gjort speciellt innan man hittade den här jättebra sidan... Men jag håller med dig om sebrafiskar...

Överhuvudtaget vill jag nog säga att artakvarium funkar bäst... Annars är det alltid någon som blir mobbad... Antingen ciklider eller levandefödare t ex och inte som jag blanda så cikliderna bara käkar yngel hela dagarna... :( Föll för familjens påtryckningar [:o]
#10 - 26 mars 2007 22:14
Sebrafiskar kommer från bäckar med ralativt snabbflytande vatten, vilket dina andra fiskar inte gör. Inte så lycket att blanda fiskar som kommer från olika typer av miljöer. Ett tips är att alltid läsa på om de arterna man tänker skaffa innan man slår till. På så sätt kan man undvika en del problem och katastrofer.

När du flyttade honan och ynglen blev hon med all säkerhet förvirrad och stressad och kände att hon inte kunde försvara sina yngel, så hon valde att göra slut på dem istället. Det är en del djur som gör så.

Fjärilsciklider och paletter i samma akvarium är nog ingen bra kombination om inte akvariet är väldigt stort. Om jag vore du skulle jag bestämma mig för en av arterna och försöka omplacera den andra.
#11 - 27 mars 2007 20:23
Vad hade hänt om Maria bara hade flyttat ynglena då? Hade mamman blivit alldeles till sig då också eller hade hon bara trott att de var uppätna och börjat på ny kula? Bara nyfiken:confused: :)
#12 - 27 mars 2007 20:27
Det brukar bli det sistnämda, det brukar inte ta så lång tid innan de leker igen. Kanske bra för ynglen överlever till stor del, men de lär sig i sin tur inte hur man tar hand om en egen kull senare i livet och då kanske det tar ett stort antal lekar innan de klarar av det.

Annons