Hjälp hjälp hjälp!!

#1 - 23 augusti 2011 13:24
Hej!
För ett tag sedan startade jag mitt akvarium med bland annat discus i. Har gått jättbra fram tills nu. Nu har mina rödmunstetror börjat försvinna en efter en, fjärilshonan gömmer sig och kommer knappt aldrig fram, ser henne bara någon enstaka gång inne bland växterna och mina discusar har börjat gömma sig och en har fått gropar/ sår i huvudet.

Vad kan jag göra åt rödmunstetrorna? Hadde 10 st från början och nu har jag bara 6 st. De ser friska ut, om än lite feta. Det är möjligt att de fått för mycket mat men har ni någon ide på hur jag då ska göra för att ge discusarna tillräckligt med mat utan att rödmunnarna hela tiden kommer och äter sig feta?

Har två st "vanliga" fjärilsciklider och dessa mår hur bra som hällst. Har ett annat par bolivianer och hanen mår prima, dock inte honan. Hon gömmer sig inne bland stenar och växter och kommer inte fram, inte vid matning heller. Ser henne bara titta framm någon enstaka gång, vad kan vara fel?

Och tillslut discusarna. I början mådde de bra men nu har de börjat gömma sig bakom rötterna och jag tycker också de har blivit lite gråaktiga. En har också fått gropar/ sår på huvudet som inte alls ser trevligt ut. Lite dålig bild nedan. Vad kan jag göra åt detta? Kan det vara hål i huvudet sjuka?
[ATTACH=CONFIG]46579[/ATTACH]

Har nu höjt temperaturen från 26 grader till ca 30 för att se om det hjälper, finns det mer jag kan göra?
Vattenvärden:
ph 6
kh ca 5-6
Nitrit och nitrat visar inget.

Snälla hjälp! Tråkigt när man lagt ner så mycket jobb och pengar att det ska gå åt skogen.
#2 - 23 augusti 2011 13:28
kan vara HiH. hål i huvudet sjukan,

http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php
#3 - 23 augusti 2011 14:45
Hejsan Johanadhoc!

Verkar misstänkt likt HiH, men jag har inte så stor erfarenhet av diskusens sjudomar.
Sedan är nog 26 grader i svalaste laget till diskusar;). Jag personligen håller 28.5 - den temperaturen verkar i alla fall mina trivas i:).
Hur stort kar har du, hur många diskusar och hur många fiskar totalt?

//Inger
#4 - 23 augusti 2011 15:54
Jo, jag vet att det är ganska svalt. Men nu är det i alla fall varmare! Jag har ett 300 liters med fyra discus, totalt har jag 17 fiskar i, två kinesiska algätare, fyra discus, fyra fjärilsciklider, just nu bara 6 st rödmunstetror då 4 st död som jag skrev ovan.
#5 - 23 augusti 2011 16:43
Har du koll på hur avföringen ser ut hos dina diskusar? Äter dom?
Självklart mår dom inte bra, eftersom dom mörknar och har börjar gömma sig.

/Inger
#6 - 23 augusti 2011 17:36
Nej, jag har inte sett deras avföring. I förrgår åt de dåligt och igår åt de knappt alls, lika så idag. SÅ nej, just nu äter de inte.

Jag ringde till bl discus och han rekommenderade då super killer och bacteria killer. Dessa är nu beställda och kommer (om allt går som det ska) på torsdag. Har jag tur så blir de bättre. Kom ändå gärna med tips på hur jag ska göra för att mina discusar ska få det så bra som möjligt och så störst chans som möjligt att bli friska igen.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel på fjärilshonan då? Och något tips på hur man kan göra med rödmunnarna så att discusarna får så mycket mat de behöver utan att rödmunnarna får för mycket?

Tack för svaren jag fått hittills i alla all, :)
#7 - 24 augusti 2011 06:59
Det kan bli lite fixande och trixande ibland för att få diskusar att trivas. Jag fick plocka bort mitt stim av citrontetror - ett stim på tjugo st. Dom nya diskusarna som jag köpte, var lite lånsammare att käka än dom gamla, så dom hann inte få i sig någon mat, eftersom tetrorna snodde det mesta. Till slut gav dom liksom upp - tetrorna hann alltid före. Så fort det var dags för matning, försvann dom till ena hörnan av karet...ungefär som dom "tänkte"...vi hinner ju inte ändå.
Sen när tetrorna försvann, så började dom sakta men säkert käka:). Kanske det hjälper i ditt fall också - man får prova sig fram;).
Du ska se, att när dom får medicin så piggnar dom på sig!

/Inger
#8 - 24 augusti 2011 07:03
håll dig vid runt 28-30 grader i temp i fortsättningen. diskus vill ha det varmt. så det kaaan kanske varit en bidragande sak till att de blivit sjuka. att du hade det för kallt. bara en teori. men i vilket fall så hade jag hållt tempen rint 30 i karet i fortsättningen
#9 - 24 augusti 2011 13:01
Jo, men man lär sig av sina misstag! tackar för svaren jag fått. FIck tips av Mats Bryzell att jag skulle göra ett vattenbyta och sen ösa i salt i karet innan jag medicinerar. har jag tur så räcker kanske saltet för att göra dem friska. Discusarna är dock piggare idag än igår och det har börjat äta lite och visar sig lite mer. Så sen idag blir det vattenbyte med salt, :) Och lite varmare vatten!
Tack igen för alla svar!

Annons