Hej!
För ett tag sedan startade jag mitt akvarium med bland annat discus i. Har gått jättbra fram tills nu. Nu har mina rödmunstetror börjat försvinna en efter en, fjärilshonan gömmer sig och kommer knappt aldrig fram, ser henne bara någon enstaka gång inne bland växterna och mina discusar har börjat gömma sig och en har fått gropar/ sår i huvudet.
Vad kan jag göra åt rödmunstetrorna? Hadde 10 st från början och nu har jag bara 6 st. De ser friska ut, om än lite feta. Det är möjligt att de fått för mycket mat men har ni någon ide på hur jag då ska göra för att ge discusarna tillräckligt med mat utan att rödmunnarna hela tiden kommer och äter sig feta?
Har två st "vanliga" fjärilsciklider och dessa mår hur bra som hällst. Har ett annat par bolivianer och hanen mår prima, dock inte honan. Hon gömmer sig inne bland stenar och växter och kommer inte fram, inte vid matning heller. Ser henne bara titta framm någon enstaka gång, vad kan vara fel?
Och tillslut discusarna. I början mådde de bra men nu har de börjat gömma sig bakom rötterna och jag tycker också de har blivit lite gråaktiga. En har också fått gropar/ sår på huvudet som inte alls ser trevligt ut. Lite dålig bild nedan. Vad kan jag göra åt detta? Kan det vara hål i huvudet sjuka?
[ATTACH=CONFIG]46579[/ATTACH]
Har nu höjt temperaturen från 26 grader till ca 30 för att se om det hjälper, finns det mer jag kan göra?
Vattenvärden:
ph 6
kh ca 5-6
Nitrit och nitrat visar inget.
Snälla hjälp! Tråkigt när man lagt ner så mycket jobb och pengar att det ska gå åt skogen.