Gissningar bara...
nej jag hade i efter vad det stod på flaskan, asså vattnet var inte jättegult, bara lite svagt färgad, men näringen var riktigt mörkt gul, typ som kopiss :) hade i en och en halv kapsyl ungefär, 2 var för 70 l , och jag har 54 så överdoserade inte.. fiskarna har vart pigga hela dagen, efter att jag bytte vattnet, men nu är dom slöa igen... de har inga synliga symtom på någon sjukdom.. ser precis ut som vanligt.. borde jag flytta dem till ett annat akvarie ? eller kan jag smitta ned andra fiskar då?
Det är jättesvårt att säga vad det är men är karet nystartat så tippar jag på nitrit...
Fiskar kan gnida sig ibland när de inte är sjuka också och mera om de mår allmänt dåligt... Men om det är parasiter som Glenn och Pito tror så kan det ju smitta om du flyttar dem till ett annat kar... Även om du flyttar dem så blir det en påfrestning i sig med andra vattenvärden, är det nitrit så kan det å andra sidan ta flera veckor att få bukt med... Om du ska flytta dem så koppa in dem ordentligt, alltså låt dem långsamt vänja sig vid lite av det nya vattnet i taget.. Det är svårt att säga vad någon annan bör göra... ;)
Ta det lite lugnt med växtnäringen innan växterna har kommit igång... Dosen är ju satt på att man har mycket växter så har man lite så ska man ta mindre dos, fick jag lära mig igår på Tyresö zoo... :p