Hjälp! Hilfe! Help! Filter? Luftpump?

#1 - 5 november 2012 19:28
Gaaah, det här går ju inte! Satte igång en liten luftpump med syresten nyss till mitt lite hastigt och lustigt oplanerat uppstartade yngelkar. Den låter som ett helt sågverk! Blir knäpp i huvudet snart.
Det är en batteridriven elite.

Prövade ett pacific-filter, max 300l/h också men det blev alldeles för stormigt i det lilla karet. Är ett 16-liters förresten.

Fick tipset att sätta filtermatta över utblåset på filtret, men har inget hemma och det finns ingen affär öppen här i närheten förrän onsdag. Testade att sätta filtervadd för, men då funkade den inte alls.

Vad kan man ha som inte kostar multum eller kräver nån större teknisk begåvning?
Eller går det att använda luftpumpen nån timme ett par ggr om dagen, och byta en viss mängd vatten varje dag istället?
Blir det för dålig syresättning av vattnet?
#2 - 5 november 2012 19:38
Är det syrestenen som låter eller själva pumpen?
Du kan ju ha den på timer och ha den på på dagen ifall du är på jobb eller skola (då störs du ju inte) och seb ha den på nån gång då och då. Det viktigaste är ju att karet får någon typ av gasutbyte. Jag har haft yngelkar utan var sig syresten eller filtret och det går bra bara du sköter vattenbyte :)
#3 - 5 november 2012 19:46
Det är pumpen som låter. Väldigt mycket för sin ringa storlek. :)
Ska testa med det imorgon, ha den på under dagen när jag inte är hemma. Ska bli intressant att se hur länge batterierna räcker i den. Kan bli en dyr historia om den slukar såna...
#4 - 5 november 2012 19:53
Du har inte testat att sätta den på något mjukt, typ en musmatta, ifall det är vibrationer som gör "soundet"? (kan inte för mitt liv komma på hur man stavar det på svenska, tappat det helt! :eek:)
#5 - 5 november 2012 20:00
Låter pumpen mindre om du lyfter upp den? Tänker om oljudet kommer från vibrationer mot underlaget- I såfall kan du prova att hänga upp pumpen på nåt vis i en gummisnodd. Hos oss var det backventilen och kranen till pumpen som vibrerade mot skåpbotten så det lät som ett mindre tröskverk.
#6 - 5 november 2012 20:00
Ljudet? :D
Ska pröva genast, återkommer!
#7 - 5 november 2012 20:04
Tack! "Lj" såklart! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 november 2012 20:08
freddi36 skrev:
Är det syrestenen som låter eller själva pumpen?

Du kan ju ha den på timer och ha den på på dagen ifall du är på jobb eller skola (då störs du ju inte) och seb ha den på nån gång då och då. Det viktigaste är ju att karet får någon typ av gasutbyte. Jag har haft yngelkar utan var sig syresten eller filtret och det går bra bara du sköter vattenbyte :)

Fast på dagen producerar ju växterna syre, medan de istället förbrukar syre på nätterna (om än ganska lite) så att ha på den på dagen och av på natten blir lite bakvänt.

Sedan som du säger så brukar de flesta akvarier klara sig utan syresättning några dagar (åtminstone om inte vattnet är väldigt varmt och det är väldigt mycket fisk i akvariet). Just in case - byt gärna lite vatten varje dag och fyll då på med svalt vatten (kallt vatten är syrerikare än varmt).
#9 - 5 november 2012 20:11
Attans perkele. Prövade med ett mjukt och fint underlag av raggsocka (det första bästa som låg till hands) och det låter lika illa tyvärr. Bra resonans i den lilla plastlådan helt klart.
Existerar det förresten ens innerfilter som har så klent utblås att det går att ha med nyfödda i ett 16-liters? Vet ju att en affär i stan är ok billiga på pumpar och filter, man kanske skulle åka dit och kolla vad de har...
#10 - 5 november 2012 20:16
Eller så får jag genomlida pumpen på nätterna, öronproppar har jag ett helt gäng redan, och komplettera med täta vattenbyten. Kanske skulle slänga ner nån mer växt, har lite hornsärv och frogbite just nu.
#11 - 5 november 2012 20:16
Tack för tipsen förresten!
#12 - 5 november 2012 20:20
Om du ska ha den avstängd på natten så är det ju bättre att inte ha växter för som Kjell säger så förbrukar dom ju syre på natten. (cellandning på natten, fotosyntes på dagen). Visserligen inget jag skulle oroa mig för då jag haft yngel med mycket växter i behållare från 3-5L utan pump eller filter :)
#13 - 5 november 2012 20:26
Vi har rejäl fart på vattnet i yngelkaret men har riktat utblåset så att det bli lite lugnare i ena hörnet. Men var är ynglen. Där det vågar som mest. Ser ut som om dom har jättekul. Simmar som tokar mot strömmen, sen slutar de simma och åker i väg med en himla fart. Och sen samma sak igen. De minsta ynglen håller sig i de lite lugnare områdena.

Har du provat lite olika riktningar på utblåset. I vårt 20l sitter pumpen ganska långt ner med utblåset riktat uppåt. Då krusar sig vattenytan men ynglen blåser inte bort. Prova lite olika placeringar av pumpen och olika riktningar på utblåset.
#14 - 5 november 2012 20:32
Jag testade att sätta den på långsidan riktad mot kortsidan istället, då blev det inte riktigt lika illa. Men det går inte att rikta utblåset, det är ett fast rör som är riktat rakt fram tyvärr. Ett litet skitfilter som följde med när jag köpte mitt 54-liters. det var för klent för det så jag bytte.

Ynglen verkar inte störa sig så mycket på det, men jag läste att de gör av med mer energi än de får i sig i maten när de får simma så hårt, så jag är rädd att de inte växer till sig så snabbt då.
#15 - 5 november 2012 20:42
Har du bottenmatrial?
Testa annars att sätta pumpen på botten med utblåset rakt upp. Då blir det som en "pelare" av vatten som går upp mot ytan och bryter ytan, men det blir inte så mycket rörelse i karet förövrigt.
#16 - 5 november 2012 20:52
Jag ska försöka tipsa lite om bra filter och en favorit är hangon filter (spec. aquaclear). det tar inte upp nån plats i karet och är tystgående och är übersmidig! Brett flöde som funkar bra i små kar och även justerbart!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-edge-p-8496?osCsid=424e8df2aab3edb3ef993ea4b4d3abd7

lite mer föslag:)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-nano-innerfilter-p-9082?osCsid=424e8df2aab3edb3ef993ea4b4d3abd7

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/elite-mini-innerfilter-p-5085?osCsid=424e8df2aab3edb3ef993ea4b4d3abd7
#17 - 5 november 2012 20:58
Tack för alla tips och råd! Ska pröva på bottnen först, så får vi se hur det går. Har inget bottenmaterial, tänkte att det blir mer lättstädat då.
Kanske en jättedum fråga, *skäms* men på vissa områden är jag lite mindre begåvad; kan sladden vara under vattenytan?
#18 - 5 november 2012 21:04
Jadå, är det ett innerfilter kan sladden kan vara under ytan :)
#19 - 5 november 2012 21:06
Haha, well man vet ju aldrig. :$
Ska pröva genast.
#20 - 5 november 2012 21:12
Jag tror bannemej det funkar. Det blir ju rätt skvalpigt på ytan, men det verkar lite lugnare nertill i karet. Jag testar så ett tag så får vi se. Tack för all hjälp!

Btw, det måste nog vara det snyggaste karet på länge. Har ett ugnsgaller ovanpå, som skydd för katten. :D
#21 - 5 november 2012 21:16
Maligne skrev:
Jag tror bannemej det funkar. Det blir ju rätt skvalpigt på ytan, men det verkar lite lugnare nertill i karet. Jag testar så ett tag så får vi se. Tack för all hjälp!

Btw, det måste nog vara det snyggaste karet på länge. Har ett ugnsgaller ovanpå, som skydd för katten. :D

DIY när det är som bäst! :D
#22 - 5 november 2012 21:38
Yep! Man tager vad man haver som flickan sa.
#23 - 7 november 2012 11:30
Kanske lite sent med tips men ändå..

Jag använder billi filter i alla yngel kar.
Då detta är luftdrivet så är de ingen risk att några yngel åker karusell i det.
Har man sedan en pump som skickar ut för mycket luft så är det bara att skaffa en ventil till den.

Min luft pump (driver 5 kar):
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/tetratec-aps-400-p-4954?osCsid=208cdaf4e9a1156e3ca79dcbc46ea8ed
Kopplad via 5-vägskoppling:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fp-5vaegskoppling-ax-5-p-4237?osCsid=208cdaf4e9a1156e3ca79dcbc46ea8ed
Billifilter (har en annan typ dock):
[COLOR=#810081]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/elite-billifilter-dubbelt-p-8303?osCsid=208cdaf4e9a1156e3ca79dcbc46ea8ed[/COLOR]

Har även ett 10 liters kar med egen luftpump.
Där satte jag en Luftventil för att hålla nere farten:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hobby-luftventil-metall-p-8797?osCsid=208cdaf4e9a1156e3ca79dcbc46ea8ed
#24 - 8 november 2012 16:39
Det är alltid bra med tips, man vet aldrig när man behöver dem nästa gång. Tack!
Jag fick dock tag i en bit filtermatta till slut att dämpa utblåset med, och det blev perfekt. Lite krusning och rörelse på ytan, men lugnt därunder. Alla yngel lever ännu dessutom, och jag inbillar mig att de ser aaaaaningens aningens större ut redan. :)
#25 - 8 november 2012 17:46
Batteridrivna luftpumpar brukar tendera att låta som tröskverk, de är inte gjorda för att gå hela tiden med folk i närheten utan är mer tänkta som hjälpmedel vid transport eller som nödhjälp vid strömavbrott. Dessutom äter de batterier och riskerar att bli utslitna rätt fort. Köp en riktig nätansluten luftpump om du skall driva filter mm så, de kostar inte så ohyggligt mycket och du får både säkrare och tystare pump.
#26 - 8 november 2012 17:48
Ska kolla på det om det blir aktuellt igen. Den filterpumpen jag hade funkar dock perfekt nu när jag dämpat utblåset lite.
#27 - 8 november 2012 19:29
Är det bara några yngel i karet så borde de väl räcka att göra ett delvattenbyte varje eller varannan dag med nytt och syrerikt vatten, i mitt yngelkar byter jag vatten varannan dag och dom växer så de knakar, dock har jag en liten pump ;)

Dra i lite växter så ger även de syre när ljuset är tänt? =) På natten blir de väl dock värre med den saken? :P
#28 - 15 november 2012 13:37
Nu har jag filterpump som jag dämpat med filtermatta till lagom cirkulation, växter (hornsärv och frogbite) och ett par äppelsnäckor som städar lite. Har gjort vattenbyte varje dag fram tills nu, men får se hur jag gör nu när snäckorna kommit i och håller undan överbliven mat.

Lite grann har de växt på 1,5 vecka iaf. :)

Annons