HJÄLP, hemska alger!

#1 - 20 februari 2010 16:07
Jag har rådasand i mitt akvarium, jätte fin kornig, sådan som ser ut som att jag tagit den från stranden. Sedan var jag borta i en vecka, och när jag kom hem låg det som ett mörkgrönt mossaktigt täcke över nästan hela botten, det ser helt hemskt ut. Nästan omöjligt att få bort.

Vilket djur skall jag skaffa för att slippa det?
Eller finns det några medel mot sådant?
Eller måste jag helt enkelt byta till grus?
#2 - 20 februari 2010 16:15
...Och vem har skötit akvariet när du var borta, med belysningstider och mat?
Bilagor:
#3 - 20 februari 2010 16:27
åheim skrev:
...Och vem har skötit akvariet när du var borta, med belysningstider och mat?

Familjen jag bor hos, lyset har en timer och maten har jag lagt upp rätt mängd i små burkar och dom har blivit matade en gång per dag.
#4 - 20 februari 2010 16:43
Ett gäng äppelsnäckor kanske:) www.applesnail.net
Var/hur utbildar man sig till zoohandlare? såg du utbildar dig till det,spännande
#5 - 20 februari 2010 17:03
doppingen skrev:
Ett gäng äppelsnäckor kanske:) www.applesnail.net

Var/hur utbildar man sig till zoohandlare? såg du utbildar dig till det,spännande

Gillar inte snäckor, läskiga saker. :p Men räkor, skulle det funka? Annars får jag nog testa snäckor..

Jag går på¨jällagymnasiet i uppsala, men sen beror det ju på hur gammal man är också :p Jag är bara 17 så jag sökte till programmet djurvård där och kom in, bor du nära uppsala så rekomenderar jag den skolan, alla kommer in :) Annars är det bara att leta reda på skolor som har djurvård, är nog inte så svårt. Kan lova att det är det roligaste jag någonsin gjort! ^^ Men är du äldre och inte kan gå gymnasium så vet jag inte alls hur man gör :P
#6 - 20 februari 2010 18:54
linastorm skrev:
Familjen jag bor hos, lyset har en timer och maten har jag lagt upp rätt mängd i små burkar och dom har blivit matade en gång per dag.
Nåt måste ändå hänt under veckan du varit borta!
#7 - 20 februari 2010 19:06
åheim skrev:
Nåt måste ändå hänt under veckan du varit borta!

Undrar vad det kan vara i så fall, men bara jag kommer på någon lösning så att jag blir av med det så är jag nöjd.
#8 - 20 februari 2010 20:56
Hur länge hade karet varit igång innan du åkte? Inga förändringar gjorda hyfsat nyligen?
#9 - 20 februari 2010 21:03
danne0301 skrev:
Hur länge hade karet varit igång innan du åkte? Inga förändringar gjorda hyfsat nyligen?

Lite mer än en månad, näe inget alls som hänt förutom att jag plockat bort 3 guppys.
#10 - 21 februari 2010 15:44
Är det alger eller cyano du fått ? , tror inte det finns några fiskar som äter cyano !.
Personligen fick jag köra två behandlingar med General Tonic för att bli av med det !.
#11 - 21 februari 2010 15:58
Är det alger eller cyano du fått ? , tror inte det finns några fiskar som äter cyano !.

Personligen fick jag köra två behandlingar med General Tonic för att bli av med det !.

Är inte så insatt i allt med alger och så, aldrig haft problem med det förr. Men kollade nu, är det där cyano jag har. Men finns det ingen snäcka eller räka som äter sådant då?
#12 - 21 februari 2010 16:05
Har hört en del prata om att vissa snäckor äter cyano , men jag är tveksam för cyano kan ju ha en väldigt snabb tillväxt .
Annars brukar det rekommenderas mörkläggning av akvariet i ett par dagar,då får det inte finnas nåt ljusinsläpp alls.
#13 - 21 februari 2010 16:14
Har hört en del prata om att vissa snäckor äter cyano , men jag är tveksam för cyano kan ju ha en väldigt snabb tillväxt .

Annars brukar det rekommenderas mörkläggning av akvariet i ett par dagar,då får det inte finnas nåt ljusinsläpp alls.

okej, hur går det för fiskar och växter om man släcker ner allt då?
#14 - 21 februari 2010 16:18
Fiskar och växter klarar sig , men ta först bort så mycket cyano du kan innan du mörklägger och du behöver inte mata fiskarna heller, dom klarar ett par dagar.
Men det får inte vara nåt ljusinsläpp alls.
#15 - 21 februari 2010 16:20
Fiskar och växter klarar sig , men ta först bort så mycket cyano du kan innan du mörklägger och du behöver inte mata fiskarna heller, dom klarar ett par dagar.

Men det får inte vara nåt ljusinsläpp alls.

Okej, får testa det då. Räcker 3 dagar eller skall jag ha det mörkt ännu längre?
#16 - 21 februari 2010 16:24
3 dagar borde göra susen , och täck in akvariet med mörka filtar eller nåt annat bra.
Själv körde jag inte mörkläggning, kändes för bökigt med ett öppet 720l så det fick bli General Tonic :) .
Lycka till !!
#17 - 21 februari 2010 16:31
3 dagar borde göra susen , och täck in akvariet med mörka filtar eller nåt annat bra.

Själv körde jag inte mörkläggning, kändes för bökigt med ett öppet 720l så det fick bli General Tonic :) .

Lycka till !!

Hehe okej, jo men mitt är ju mindre så det ska nog funka, annars får jag väl köpa sånt där medel. Tackar för hjälpen :)

Annons