nu har jag läst igenom mina lånade akvarieböcker för din skull *ler* (bibliotek är bra!)
vitapricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mkt smittsam sjukdom. små vita prickar uppträder på fisken, vanligen först på fenorna. de försvinner efter någon dag då parasiterna faller av och förökar sig på akvariebotten. därefter kommer de igen i ständigt störra antal, antalet prickar ökar snabbt under en 48 timmars period. täcker sedan hela fisken som försvagas och dör inom några dagar. skadan på fiskens skyddande hud gör att den lätt faller offer även för andra sjukdomar. vitapricksjukan kommer alltid med nya fiskar som ännu inte fått synliga märken. pricksjukan botas med olika medicinska preparat som läggs i vattnet. höj alltid vattentempen några grader före behandlingen (ej under 26 grader): detta ökar parasiternas utveckling som när de simmar fritt är mest mottagliga för medicinen. när man hanterar sjuk fisk ska man koka fångsthåvarna så att parasiterna dör.
det kanske var det du redan visste om sjukdomen..men hoppas nånting hjälper kanske! jag har haft den ett par gånger och inga fiskar har dött för mej, men å andra sidan hade jag medicin till hands.....
lycka till.