Hjälp! Fråga ang. eheim pump / filter.

#1 - 25 augusti 2008 15:56
Har nyligen köpt ett begagnat akvarium och då följde det med en sån här pump/filter:

http://www.akvarieshopen.com/eheim-powerline-2252-1200-lh-p-137.html

Har ett akvarium av storlek 340l så den ska ju fungera utmärkt. Till saken hör att det inte följde med någon bruksanvisning och vad jag kan se så sprutar den på ngt alldeles enormt då jag har svårighet att ha flytväxter i akvariet samt att fiskar som komer nära den åker iväg i strålens riktning.

Är det ngn som har en sån här pump som kan förklara för mig hur jag ska kunna dämpa strålen? Det finns ju med 3 grejer. En genomskinlig grej som man skruvar in i ett hål (som på bilden) till vilken man även kan fästa en plastslang med ngn liten makapär längst fram. Det blir dock ingen skillnad om jag har plastslangen eller inte. Sen följer det med ngn annan grå grej som man skulle kunna ha istället för den genomskinliga, alltså också skruva in i hålet, men det blir ingen skillnad då heller. Ja, det är ju som det är när man ska förklara ngt man inte vet begreppen på men om ngn har en sån här pump så kanske ni förstår vad jag menar :)
#2 - 25 augusti 2008 16:11
den går inte att strypa så man får köra stort utblås för att få ner trycket!
http://www.akvarieshop.se/90°-vinkel-20-mm-p-114.html?cPath=49_70
jag har 2st av denna rörböj, ihopkopplade så det blir som ett S ungefär! 20mm passar perfekt på en av de kopplingar som följde med filtret (den större med en gummipackning på) och funkar perfekt och du kan rikta strålen också;)
#3 - 25 augusti 2008 16:14
Ah, det var som tusan. Jag trodde man kunde reglera på ngt vis på själva grejerna, men då kanske det där är lösningen.

Men vad är då den där plastslangen till för? Ska man ha den inkopplad?
#4 - 25 augusti 2008 16:17
Rimefrost skrev:
Ah, det var som tusan. Jag trodde man kunde reglera på ngt vis på själva grejerna, men då kanske det där är lösningen.

Men vad är då den där plastslangen till för? Ska man ha den inkopplad?
det är en luftslang som ska sättas på den genomskinliga venturi munstycket och dra ner luft för att få bubblor:)
#5 - 25 augusti 2008 16:45
åheim skrev:
det är en luftslang som ska sättas på den genomskinliga venturi munstycket och dra ner luft för att få bubblor:)

Okej, men om jag gör så och munstycket på slangen ligger ovanför ytan så sprutar det bubblor utav h*vete... Nån sa att ögonen kunde poppa ut på fiskarna om det var så ;)

Hur ska jag ha det? Ska jag ha genomskinligt munstycke och slang (då är det kört för flytväxterna), eller ska jag ha det grå munstycket och 20mm s-rör?
#6 - 25 augusti 2008 17:06
GRATTIS!!! Du har fått det, enligt mig, bästa innerfiltret :D
#7 - 25 augusti 2008 20:23
Det ska finnas en liten ventil på luftslangen. Om du saknar den så kan du slå en knut på slangen så släpper den inte genom så mycket luft, då blir det inte lika mycket bubblor... Om du inte vill ha så hårt blås i pumpen så ta bort defusorn, då blir det större utblås och därmed inte lika mycket kraft...
#8 - 25 augusti 2008 20:36
Sätt på ett såkallat strilrör på utblåset istället. Rikta mot ytan lite så blir det bra
#9 - 26 augusti 2008 03:50
Eller så kör du CO2 genom diffusorn..

Annons