Hjälp fort som faan

#1 - 23 maj 2006 16:58
Jag har ett 560 liters med 4 discusar i, de var 6 men två av dem dog o nu har en till börjat visa samma symptom. det börjar med att de gömmer sig o slutar äta...sen när de väl kommer fram har de väldigt mörk färg o simmar med full fart in i rutorna o hoppar upp i täckglaset o är totalt oorgenterade, ena simmade till o med upp o ner. jag har hört att man ska byta vatten ofta när det här händer o tro mig det har jag gjort men det verkar inte hjälpa så bra...det konstiga är att det bara händer en i taget? alla andra fiska verkar må prima!!!
Nu får ni faan hjälpa mig. Jag vill inte tvingas avliva en till!!!!

Finns det någon medicin eller??
#2 - 23 maj 2006 17:05
Andas dom fort eller ser ut som om dom har problem att andas kan dom ha fått någon form av gälparasit. Om du redan inte har det dra upp värmen till 30 - 31 grader. Vill bara poengtera att jag är inte så kunning när det gäller discus, men det är vad jag skulle gjort till mina chokladciklider. skulle också köra med punktol som är medicin för vita prick och vissa parasiter.
#3 - 23 maj 2006 17:10
Jag brukar inte vara den som kastar yxan i sjön, men det här låter INTE bra.
Simmar in i glaset och hoppar upp i täckglaset...
Läste en annan tråd om liknande symptom på just discus, det slutade som dina 2 tidigare...
Bered dig tyvärr på det tråkigaste du kan tänka :(
Men önskar att någon kan tala om vad som kan göras, just för att om man själv någon gång får liknande symptom veta vad som kan göras.
Hoppas verkligen du slipper bli av med alla.
#4 - 23 maj 2006 17:17
http://forum.discusklubben.dk/viewtopic.php?t=3490
tror tyvärr att det är kört ,
har förlorat 10 st . 10-15 cm stora .
jag har inga täckglas men inbyggd kar.och jag fick höra hur det small i lysrör och sidor.. tråkigt , jag tror att du förlorar alla . läs även den länken
mvh janne
#5 - 23 maj 2006 17:17
Jodå de andas ju bra...men det som är så konstigt är att det bara är en i taget, efter att den första dog så simmade nästan den andra direkt in i samma grotta o var där några dagar o sedan var jag tvungen att avliva den med, den satt nästan fast vid insuget till filtret o med något sår vid huvudet (antar att det kommer från sitt farande i akvariet) precis som förra o nu är det väl dax för nästa då som också har simmat in i dödsgrottan!!??

innan de simmar in där så är de precis normala! Det måste ju finnas medicin mot detta
#6 - 23 maj 2006 17:19
om man höjer värmen till 30 grader tar inte malarna stryk av det...har fyra L-malar o några neon tetror o ett gurami par, några pansar-malar
#7 - 23 maj 2006 17:20
[quote=janne dansk]http://forum.discusklubben.dk/viewtopic.php?t=3490
tror tyvärr att det är kört ,
har förlorat 10 st . 10-15 cm stora .
jag har inga täckglas men inbyggd kar.och jag fick höra hur det small i lysrör och sidor.. tråkigt , jag tror att du förlorar alla . läs även den länken
mvh janne[/quote]

precis mina är lika stora! Helvete vadå så nu kan jag inte ha discusar då! Det va ju därför jag skaffade akvariet, för att just ha discusar i snygga malar!
#8 - 23 maj 2006 17:22
[quote=DonDegen]om man höjer värmen till 30 grader tar inte malarna stryk av det...har fyra L-malar o några neon tetror o ett gurami par, några pansar-malar[/quote]
om du läsar länken jag skickade ,så är det troligvis bakterie ,,ju högre temp ju snabbare går det ,
skall tillägga att mina andra fisk inte drabbades
mvh janne
#9 - 23 maj 2006 17:25
skall tillägga att det är ca 2 mdr sedan
jag tänkar att skaffe discus igen. en teori jag har är att det var hög nitrat halt som utlöste det
mvh janne
#10 - 23 maj 2006 19:32
[quote=janne dansk]en teori jag har är att det var hög nitrat halt som utlöste det[/quote]

vet du hur hög halt du hade ?
#11 - 23 maj 2006 19:57
nej. men jag rensade ut en masse växter, vilket rörde upp mycket i bottenlagret, samt att jag doserade pmdd som vanligt, utan att tänka mig för .
så det är bara vad jag tror , har inget belägg ,så det är troligen en mängd olika parameter som där blev ändret
mvh janne
#12 - 24 maj 2006 10:22
Det låter som förgiftning av något slag!
Nitrit, amoniak eller något annat.
Här hänt mig en gång och då var det pågrund av en mycket stark medicin.
I mitt fall var det total syrebrist som var felet på grund av medicinen.
Var tar du vatten ifrån är det eget eller komunalt?
#13 - 24 maj 2006 12:42
[quote=janne dansk]vilket rörde upp mycket i bottenlagret,[/quote]
gräver man i botten kan man gräva upp en massa ammonium.
har man högt ph(vilket iofs man inte ska ha med diskus) kan man få ammoniakförgiftning.
#14 - 24 maj 2006 13:03
Nu kan jag ju gladeligen medela att den sista som började gå mot döden håller på o repa sig riktigt bra nu...det enda jag gjorde va att byta vatten varje dag...nu är han bara rädd för mig när jag kommer fram mot rutan o ska titta in. När jag står en bit bort o när det är släckt så kommer han fram o simmar med mina andra discusar. Nu är jag inne på fjärde vatten bytet o denna gång är den sista gången sen ska jag se om han inte kan börja komma fram snart o vara som vanligt igen! Jag bytte inte alls mycket men en fjärde del kanske...varje gång....

Hoppas det löser sig nu!!!
#15 - 24 maj 2006 17:42
[quote=Raven]gräver man i botten kan man gräva upp en massa ammonium.
har man högt ph(vilket iofs man inte ska ha med diskus) kan man få ammoniakförgiftning.[/quote]
kan tillägga att jag kör med co2 +controller, så ph låg på ca 6,2
enl controllern
mvh janne
#16 - 24 maj 2006 17:44
[quote=DonDegen]Nu kan jag ju gladeligen medela att den sista som började gå mot döden håller på o repa sig riktigt bra nu...det enda jag gjorde va att byta vatten varje dag...nu är han bara rädd för mig när jag kommer fram mot rutan o ska titta in. När jag står en bit bort o när det är släckt så kommer han fram o simmar med mina andra discusar. Nu är jag inne på fjärde vatten bytet o denna gång är den sista gången sen ska jag se om han inte kan börja komma fram snart o vara som vanligt igen! Jag bytte inte alls mycket men en fjärde del kanske...varje gång....

Hoppas det löser sig nu!!![/quote]
som det står i en averterta ...bryt ihop och kom igen
mvh janne
#17 - 24 maj 2006 19:18
[quote=janne dansk]kan tillägga att jag kör med co2 +controller, så ph låg på ca 6,2
enl controllern
mvh janne[/quote]

När calibrerade du den senast???
#18 - 25 maj 2006 08:35
jag kalibrerer 1 gg pr månad
mvh janne
#19 - 25 maj 2006 10:56
[quote=DonDegen]Nu kan jag ju gladeligen medela att den sista som började gå mot döden håller på o repa sig riktigt bra nu...det enda jag gjorde va att byta vatten varje dag...nu är han bara rädd för mig när jag kommer fram mot rutan o ska titta in. När jag står en bit bort o när det är släckt så kommer han fram o simmar med mina andra discusar. Nu är jag inne på fjärde vatten bytet o denna gång är den sista gången sen ska jag se om han inte kan börja komma fram snart o vara som vanligt igen! Jag bytte inte alls mycket men en fjärde del kanske...varje gång....

Hoppas det löser sig nu!!![/quote]

Jag tycker du skall köra i 1 dl grovsalt utan jod per 100 liter vatten det brukar fixa det mesta i allafall med mina diskusar
#20 - 25 maj 2006 15:34
Nu har jag ett nytt litet dilemma...Hur ska man igentligen göra när två av mina discusar blivit ett "Par" o de andra får vara i ett varsitt hörn av akvariet. Ska man göra sig av med de utstötta fiskarna eller testa o köpa två eller tre till för att få lite balans i stimmet?

Min sista discus som höll på o dö har förövrigt nästan helt repat sig. han va framme o åt en massa idag, det känns jävligt bra!
#21 - 25 maj 2006 16:14
[:-76] [:-106] där ser man . man skal inte måla f##n på väggen
mvh janne
#22 - 25 maj 2006 16:24
[quote=janne dansk][:-76] [:-106] där ser man . man skal inte måla f##n på väggen
mvh janne[/quote]

Tackar
Tror du discusarna kommer i ett bättre stim om man köper 2-3 stycken till? Eller är det bara något jag inbillar mig. Just nu så är det två stycken som är dominanta o de andra två får snällt hålla sig på varsin kant av akvariet.
#23 - 25 maj 2006 16:36
svårt at säga , beror på hur stort kar du har . men generelt så är discus en stimfisk som ungdjur allefal, så ju flera des bättra , sedan när dom para ut sig kan det vara läge at dela på dom .
mvh janne

Annons