HJÄLP - FORT! Har fått en groda vet inte vilka krav den har!

#1 - 31 augusti 2006 14:59
Nu är snabba råd på sin plats!

Grannen knackade just på och frågade om jag kunde ta hans ena groda, han hade tre men de mobbade en och han ville att jag skulle ta den, han vet att jag har akvarium. Han kallar den för guldgroda men jag kan inte artbestämma den själv, den är gulaktig, ca 4 cm stor (kanske mindre) från huvud till rumpa.

Enligt den andra ägaren var det akut och självklart vill jag ställa upp, men jag vet ju inte alls hur den vill leva, vad den äter osv. Han påstår att den är helt vattenlevande, men jag har ingen aning. Ska försöka ta kort men vore mycket tacksam för hjälp, jag vill ju inte ha ihjäl det stackars livet!

/Emma
#2 - 31 augusti 2006 15:00
Jo, nu är den i mitt akvarium, han kom upp med den i en kopp vatten så jag kunde inte direkt koppa in försiktigt heller... Har sänkt vattennivån så att det är 3-4 cm till ytan, ifall han nu vill komma åt att få luft.
#3 - 31 augusti 2006 15:41
Låter som albinoklogroda. Du kan köpa frysta mysis, mygglarver och mata med. Se upp så den inte har någon för stor springa att ta sig ut genom. Har du otur kan någon småfisk bli uppäten.
#4 - 31 augusti 2006 17:30
Hejsan!

Jag googlade frenetiskt och lyckades komma fram till samma sak angående art, och det känns rätt bra. Men visst är den helt vattenlevande, vill inte ha klippa upp mot luft eller så? Just nu bor den med ett stim kardnaltetror och några corydoras, den borde väl inte äta någon av dem? Den är inte särskilt mycket större än kardinaltetrorna, en cm kanske.. Vad jag förstått blir den dock större, och detta var ju också helt oplanerat, men jag kunde inte låta den bo kvar och plågas, och den andra ägarens alternativ var att avrätta den, det känns inte heller bra när han kan få bo här (fånig djurvän)...

Tack för ditt snabba svar! :)
#5 - 31 augusti 2006 21:20
kan säga så här dina kardinaler kommer minska drastiskt i framtiden ;)

denna groda äter precis allt den får tag i o kan pressa ner i munnen
#6 - 1 september 2006 07:01
Neeej! Det låter ju inte alls bra! Vad ska jag ta mig åt med denna lilla (faktiskt lustiga och söta) lilla varelse då.. Crap, jag som tänkte att de verkar trivas bra, men det är kanske tills han blir lite större?
#7 - 2 september 2006 16:51
skaffa ett akvarium till och ett par kompisar till den
det är ett väldigt underhållande djur o ser förbaskat rolig ut när den trycker i sig maten

den lilla krabaten blir ca 12cm som fullvuxen=)
#8 - 2 september 2006 20:13
Åh, jag vet inte. Egentligen hade vi ju inte alls tänkt skaffa grodor, och för det andra vet jag inte var jag skulle göra av ett akvarium till. Jag kommer få slänga ut mitt skrivbord för att få plats med ett nytt akvarium, vet inte ens var jag skulle placera ett relativt litet... Hur mycket vatten vill de ha, eller vilken storlek på akvariet ska det vara? Kanske kan ställa ett något mindre på frysen i hallen (kanske 45-65 liter)...
#9 - 2 september 2006 20:13
Å andra sidan är de rätt söta och sambon som inte gillar akvarium har varit inne i sonens rum säkert 5-6 gånger idag bara för att kolla till grodan ;)
#10 - 3 september 2006 19:26
Jodå, du hade helt rätt. Den lilla gynnaren har knaprat i sig två kardinaler och har idag flyttat tillbaka till sin förra ägare som skulle försöka ordna allt till det bästa.

Annons