HJÄLP.!.FORT!....blackmolly!

#1 - 25 maj 2004 07:10
Nu då jag vaknade i morse så hade jag fått massor med platy yngel!
Det var jätte roligt,men då såg jag att Black Molly honan hade liksom en "trasig" stjärtfena!..hon har varit tjock i 2 månader,kanske dags för yngel kasse`??!..vad är det ´som hänt med fenan?..HJÄLP!
#2 - 25 maj 2004 07:16
Grattis till Platy ynglen!

Angående din Black Molly så måste du beskriva mer för att kunna få hjälp när det gäller fenan. Det kan ju vara allt från sjukdom till skada från annan fisk eller inredning.
Leta efter bilder på "Fenröta" och jämför med din Molly.

Har fisken varit tjock i 2 månader så är hon nog just bara tjock. Så länge går en fisk inte gravid. Dom är inte rejält tjocka under hela graviditeten, bara under senare delen.
#3 - 25 maj 2004 07:28
nej det ser inte ut som fenröta...hon har inte varit tjock två månader men 5-6-7 veckor iaf ,hanen är på henne som attan!,liksom trycker sig mot hennes kropp och sträcker ut sin långa fena..om du förstår?.....Det är så svårt att förklara, om du tar ett a4 papper och river sönder 4-5 streck till hälften av papperet.SÅ ser det ut!
#4 - 25 maj 2004 07:54
Det händer ibland att de river sönder sina fenor mot någon sten eller rot. Det läker på några dagar bara. Det är säkert inget att oroa sig för.
#5 - 25 maj 2004 07:58
okej då vet jag svaret,jag har sett hon flera ggr att hon kör rakt in i en rot.,.
#6 - 25 maj 2004 08:06
Hon kanske kliar sig lite. Det kan hjälpa med lite salt i vattnet. Black Molly vill gärna ha lite saltare vatten men funkar även i sötvatten. När mina fiskar stryker sig mycket mot botten t ex så häller jag i 0,5 - 1 dl salt utan jod per 100 liter vatten. Du kan köpa Ektozon också men det funkar bra med vanligt salt.
#7 - 25 maj 2004 08:08
Okej,men tål mina andra fiskar det också?.jag har platy,kuhli,tetrer,ancistrus,kakadua?
#8 - 25 maj 2004 08:14
woops,min kompis är det om frågar,han råkade skriva på min andvändare.!
#9 - 25 maj 2004 08:15
Jag har pansarmalar i mitt akvarium och det är många som säger att de inte tåler salt men mina är hur friska som helst. Jag har också tetror, ancistrus, kuhli. Mina Apistogramma Nijsseni och Vijitas är samma släkte som dina kakaduor. Ingen av de fiskarna har tagit skada av saltet. Jag har alltså inte salt alltid utan bara för att hjälpa till vid sjukdomar eller för att motverka parasiter. Det försvinner lite i taget sen när du gör dina vattenbyten. Tänk bara på att om du ska hälla i salt efter ett vattenbyte så ska du bara hälla i salt som motsvarar mängden nytt vatten. Det gäller alltså om du redan har salt i akvariet. Saltet bryts inte ner utan försvinner bara vid vattenbytena. Efter ett antal byten är det alltså borta igen. Det blev lite rörigt men jag hoppas att du förstår hur jag menar....
#10 - 25 maj 2004 08:19
Japp jag fattar!..Tackar tackar Nicke Lilltroll!
#11 - 25 maj 2004 11:55
Black Mollyn kanske har gjort illa sig på en sten eller liknande.
#12 - 29 maj 2004 13:32
Hej,jag lånar tråden lite,.
Min Black Molly hona har varit tjock bra länge nu,nu ser jag att hon har som två analöppningar??,en står ut lite grann,.nån som vet nått?

Annons