Hjälp, fort!

#1 - 1 november 2007 07:35
Vet att jag kommer få många emot mig nu. Men snälla, lämna det för stunden, och hjälp mig att rädda min fisk!!

Jag har två slöjstjärtar i en skål (vi tar den diskussionen sen..). De har alltid mått bra och varit pigga.. Har haft dem där i två år, så jag har tagit hand om dem väl! Nu är den ena sjuk, och jag vet inte vad jag ska göra. Han har tappat balansen helt, och simmar på sidan. När jag matar dem (ca var tredje dag), försöker han få i sig mat, men det verkar som han inte riktigt hittar maten - han får iaf inte i sig någonting. Jag har handmatat honom två gånger, så han iaf ska få i sig någonting. Men det har inte blivit lika mkt som när han äter själv, av naturliga skäl. Men jag tror ändå inte det är maten som är problemet..
Alla värden är desamma som de varit tidigare i akvariumet, och min andra slöjstjärt mår lika bra som han brukar.
Jag bytte vatten helt för en vecka sedan, och upplever att det är sedan dess han blivit dålig. Häller alltid i några droppar "Aqua safe" från tetraaqua när jag byter vatten.. funderar på om det kan ha åkt i lite för mycket denna gången. Kan det vara någon fara? Eller vad kan det vara för fel på honom? Han ser inte sjuk ut, mer än att han tappat balansen och är otroligt slö - simmar knappt alls.

Snälla, jag vill inte att han ska dö. Har ni några ideér på vad jag kan göra?
#2 - 1 november 2007 07:45
Det där med skålen...hmmm...fixa det!
Slöjisar vill sträcka ut när de simmar, mina flyttade från 222 l till 375 l och blev såååå aktiva och riktigt simmade som galningar. Nåja du vet att du gör fel och det är bra men fixa det snarast! Felet med slöjisen är nog för lite mat samtidigt som simblåsan kan spöka. Kan den stå still utan att flyta upp till ytan?

MVH Erika
#3 - 1 november 2007 07:55
Ja, han kan stå stilla utan att flyta upp. Däremot "välter" han varje gång han står stilla. Tror du verkligen det är för lite mat? Jag har ändå matat dem var tredje dag i två år, och de har mått bra.. Och han blev dålig innan han började äta dåligt. Åå, blir galen av att inte veta vad som gör stackaren dålig..
#4 - 1 november 2007 08:11
Jag kan inte så mycket om sjukdomar tyvärr. Gör ett vattenbyte om se om det är medlet du hade i som är orsaken. Hoppas att någon annan kan komma med tips om vad felet kan vara.
// Erika
#5 - 1 november 2007 21:30
Jag har haft något liknande med en slöjstjärt. Den flöt inte upp, men kunde inte hålla balansen utan försökte stödja sig mot växterna. Tänkte ta upp och avliva den eftersom den såg ut att lida, men bestämde mig för att vänta tills sonen kom hem från skolan, eftersom det var hans julklappsfisk. Han ville vänta tills dan därpå, och då var firren lite bättre. Vi avvaktade och efter cirka två och ett halvt dygn var hon på "fenorna" igen.
Hon lever fortfarande i högönsklig välmåga.
Jag misstänker att problemet var något med simblåsan.
Så ser inte din fisk ut att lida så vänta lite och se.
Du kan ju fixa ett riktigt akvarium så länge....hehe
Lycka till nu!!
#6 - 1 november 2007 21:56
Slöjstjärtarna på jobbet får sånna problem hela tiden, de slutar kunna simma ordentligt och plaskar bara runt på sidan, sen dör dem. Det verkar helt enkelt bara vara en slöjisgrej tror jag...
#7 - 2 november 2007 17:38
Hmmm.. Skulle misstänka simblåsan. Sjöisar har ofta MKT problem med sim blåsorna. Men absolute inte alla.
Lite andra frågor:
Hur ofta och hur mkt byter du vatten? Man ska ALDRIG byta ut ALLT vatten.
Har du pump? Eller syresten?

Mat var tredje dag tycker jag låter för lite... Och som du vet vill dom ha ett stort akvarium... Du har säkert läst på artbeskrivningen står det minst 120 cm.

Annons