Hjälp fort!

#1 - 24 april 2006 19:22
Kommer kalken från faxegrus att lägga sig efter ett tag? Eller förblir vattnet vitt? Har sköljt ur det hur noga som helst, men det är fortfarande vitt vatten...
Tacksam för svar snarast!
#2 - 24 april 2006 19:26
jodå det gjorde det iaf hos mig efter mina kalkstenar, det tar väl ca 1dygn.
Eller det beror väl på hur stort kar och hur mkt kalk.=) men det la sig iaf för mig.
#3 - 24 april 2006 19:39
[quote=nenagumman]Kommer kalken från faxegrus att lägga sig efter ett tag? Eller förblir vattnet vitt? Har sköljt ur det hur noga som helst, men det är fortfarande vitt vatten...
Tacksam för svar snarast![/quote]

Jadå, det lägger sig...
#4 - 25 april 2006 06:07
Tack

Tack =) men det tar ett bra tag va? Har ett 540 liters med 50 kilo faxegrus... kan man göra något för att skynda på processen?
#5 - 25 april 2006 06:49
[quote=nenagumman]Tack =) men det tar ett bra tag va? Har ett 540 liters med 50 kilo faxegrus... kan man göra något för att skynda på processen?[/quote]

Har du sköljt det ordentligt ät det väl inte så mycket mer att göra än att vänta... byta lite vatten, vänta...
#6 - 25 april 2006 07:46
*suck* ja, jag antar att man får ha lite tålamod...=)
#7 - 25 april 2006 08:18
[quote=nenagumman]*suck* ja, jag antar att man får ha lite tålamod...=)[/quote]

Ja, det är väl så...:) Hur är det med tålamodet..:confused: :D ;)
#8 - 25 april 2006 08:19
Du kan prova med tätt packad filtervadd antingen i filtret eller i ett förfilter. Det skulle kunna fånga upp partiklarna.
#9 - 25 april 2006 08:32
[quote=Idanajad]Du kan prova med tätt packad filtervadd antingen i filtret eller i ett förfilter. Det skulle kunna fånga upp partiklarna.[/quote]

Ja, filtrera ordentligt gör ju vattnet klarare fortare, men partiklarna är så små, så små.... men det är klart... en kombination av extra filtrering och en massa tålamod är väl det bästa..;)
#10 - 25 april 2006 09:58
Jag har igång båda pumparna (Eheim 2048 & 2252 ), men som sagt...partiklarna är ju väääldigt små...
Hmm...fast jag ska ju ner på stan idag...och filtervadd kan väl inte vara särskilt dyrt...?!
Tålamodsträning AB hemma hos mig idag =)
#11 - 25 april 2006 10:08
[quote=nenagumman]Tålamodsträning AB hemma hos mig idag =)[/quote]

Tur att jag har bra tålamod...., det är långt till skellefteå..;)
#12 - 25 april 2006 10:31
På min zoon finns bilder på hur akvariet ser ut för tillfället...*suck* Det är så man blir deprimerad...
#13 - 25 april 2006 10:34
[quote=nenagumman]På min zoon finns bilder på hur akvariet ser ut för tillfället...*suck* Det är så man blir deprimerad...[/quote]

Jag blandade i och för sig mitt faxegrus med rådasand, men trots allt sköljande blev det sådär vitt..., men nu är det karet det finaste här hemma med det klaraste vattnet så den som väntar på nåt gott...;)
#14 - 25 april 2006 11:47
[quote=hfh75]men nu är det karet det finaste här hemma med det klaraste vattnet så den som väntar på nåt gott...;)[/quote]

Tack! Du har verkligen lyckats lugna oss. Får hoppas att vårt kar blir snyggt sen också :)
Bilagor:
#15 - 25 april 2006 11:47
Förresten, du har inga bilder ute någonstans på dina kar? Skulle vara roligt att se!
#16 - 25 april 2006 12:18
[quote=nenagumman]Förresten, du har inga bilder ute någonstans på dina kar? Skulle vara roligt att se![/quote]

Tyvärr inte.... får fixa det... lättare att förklara om man kan visa...:)
#17 - 26 april 2006 04:55
Vad synd :(
Nu börjar det räta på sig, man ser bakgrunden :p Det här kommer att bli kanonsnyggt! Lägger in bilder senare under dagen :)
#18 - 26 april 2006 06:21
[quote=nenagumman]Vad synd :(
Nu börjar det räta på sig, man ser bakgrunden :p Det här kommer att bli kanonsnyggt! Lägger in bilder senare under dagen :)[/quote]

Gör det... är det btn-bakgrund du har..?
#19 - 26 april 2006 06:24
Nej, faktiskt inte :-) Men visst ser det ut så? :p Har inte sett förrän nu hur "verklig" den ser ut (på det här avståndet iallafall)
#20 - 26 april 2006 07:34
[quote=nenagumman]Nej, faktiskt inte :-) Men visst ser det ut så? :p Har inte sett förrän nu hur "verklig" den ser ut (på det här avståndet iallafall)[/quote]
Ser bra ut det lilla man ser... men lägg gärna ut fler bilder under "uppklarningen"..
Vad är det för fisk ni skall ha i?
#21 - 26 april 2006 07:55
Vi har 5 st stackars rödzebror och en 7 cm gibbiceps som ligger och väntar i ett 60-liters kar (de är förmodligen hyfsat pissed-off på matte & husse för tillfället) och sedan ska vi köpa till några golden och maingano. Känns som vanliga och tråkiga (dock vackra) fiskar, men det är bäst att börja med sådana man vet är lite mer lättskötta och tåliga.
#22 - 26 april 2006 09:22
[quote=nenagumman]Vi har 5 st stackars rödzebror och en 7 cm gibbiceps som ligger och väntar i ett 60-liters kar (de är förmodligen hyfsat pissed-off på matte & husse för tillfället) och sedan ska vi köpa till några golden och maingano. Känns som vanliga och tråkiga (dock vackra) fiskar, men det är bäst att börja med sådana man vet är lite mer lättskötta och tåliga.[/quote]

:D Ja du... tänk dig själv att bli instängd i ett litet rum...:D :p ;) Har själv rödzebror och saulosi... tycker det är en fin kombination färgmässigt...

Tänk på att mainganon är blå, golden gul och rödzebran "röd", blå och/eller skär.. I mitt kar har jag "röda" honor, en skär hane, saulosihonorna är gula och hanarna blå... Vad jag vill säga är att du får samma färgkombination med bara rödzebra och saulosi som med rödzebra, golden och maingano... Sen är det ju upp till var och en hur många sorter man vill ha, jag föredrar fler av samma sort än få av många sorter, men det är ju upp till var och en...:)
#23 - 26 april 2006 09:47
Min sambo sa något om att vi skulle prova stänga in oss i förrådet ett par dagar för att se hur det känns :p
Jo, vi tänkte faktiskt på det, men jag blev så förtjust i mainganons teckning...:-)
#24 - 26 april 2006 10:46
[quote=nenagumman]Min sambo sa något om att vi skulle prova stänga in oss i förrådet ett par dagar för att se hur det känns :p
Jo, vi tänkte faktiskt på det, men jag blev så förtjust i mainganons teckning...:-)[/quote]

:D ni hade säkert klarat er bra där.... du vet, så länge man har varandra så...;)

ja, mainganon är jättefin, inget tvivel om det...
#25 - 26 april 2006 11:37
Leva på luft och kärlek, yeah right! :D
Visst borde det gå bra att sätta i fiskarna även om vattnet inte är helt klart än? pH:t ligger iallafall på 8, det borde ju duga?
#26 - 26 april 2006 11:40
[quote=nenagumman]Leva på luft och kärlek, yeah right! :D [/quote]

Så det går inte menar du??:p

[quote=nenagumman]Visst borde det gå bra att sätta i fiskarna även om vattnet inte är helt klart än? pH:t ligger iallafall på 8, det borde ju duga?[/quote]

Ser inga problem med det, vattenkvalitén är ju densamma.... men hur länge har karet varit igång..?
#27 - 26 april 2006 11:49
Vi har ju köpt karet och pumparna begagnat, och akvariet har varit igång i sedan i måndags...kanske är för tidigt...? Tänkte inte på det...*ooops*
#28 - 26 april 2006 11:57
[quote=nenagumman]Vi har ju köpt karet och pumparna begagnat, och akvariet har varit igång i sedan i måndags...kanske är för tidigt...? Tänkte inte på det...*ooops*[/quote]

Jag tycker definitivt det skall få gå några dagar till... I början på nästa vecka kan nog bli bra..

Och JA, jag vet att man vill ha i firrarna så fort det bara går..:D ;) :p
#29 - 26 april 2006 12:16
SÅ länge...? Usch...då var det det där med tålamodet igen...nåja, mår firrarna bättre av det, så får man väl lägga band på sig...
#30 - 26 april 2006 12:23
[quote=nenagumman]SÅ länge...? Usch...då var det det där med tålamodet igen...nåja, mår firrarna bättre av det, så får man väl lägga band på sig...[/quote]

Man får göra det... kommer ihåg hur jag räknade timmar när jag drog igång mitt malawikar..
#31 - 26 april 2006 12:41
Antar att den lååånga väntan har något med bakteriefloran i karet att göra? Har hållt på i 2 år med detta, tänk att man är så obildad :-( Har liksom stoppat i fiskarna på en gång, och det har ju funkat...men det är väl bäst att vara på den säkra sidan.
#32 - 26 april 2006 12:45
[quote=nenagumman]Antar att den lååånga väntan har något med bakteriefloran i karet att göra? Har hållt på i 2 år med detta, tänk att man är så obildad :-( Har liksom stoppat i fiskarna på en gång, och det har ju funkat...men det är väl bäst att vara på den säkra sidan.[/quote]

Funkar gör det väl oftast, men det kan vara bra att göra efter konstens alla regler...
#33 - 26 april 2006 13:29
Så sant... Jag är övertygad om att det är värt väntan när man väl får igång karet på allvar =)
#34 - 26 april 2006 14:03
[quote=nenagumman]Så sant... Jag är övertygad om att det är värt väntan när man väl får igång karet på allvar =)[/quote]

Det är det... alla här hemma gillar malawikaret... sen att de vill kasta ut de andra karen...;)
#35 - 27 april 2006 05:25
*skratt* Jag föreslog för min sambo att vi inte behövde någon säng...vi kan ju ha akvarium istället! :p
Lite jobbigt att vara amatörakvarist när man bor i en 2:a på 54 kvm...:rolleyes: Jag skulle vilja ha ett helt odlingsrum med ciklider och kampfisk...men det får bli senare :)
#36 - 27 april 2006 05:31
Har lagt upp en bild på zoonen på hur det ser ut nu...börjar bli riktigt nöjd :-)
#37 - 27 april 2006 06:19
[quote=nenagumman]*skratt* Jag föreslog för min sambo att vi inte behövde någon säng...vi kan ju ha akvarium istället! :p
Lite jobbigt att vara amatörakvarist när man bor i en 2:a på 54 kvm...:rolleyes: Jag skulle vilja ha ett helt odlingsrum med ciklider och kampfisk...men det får bli senare :)[/quote]

Ja, det är ju ständigt det där med platsen... Vet en kille som byggde nytt hus och utgick från sitt akvarieintresse, drog fram vattenledningar och avlopp... han fick också ett rejält akvarierum i källaren....:D . jag bor i och för sig i radhus, men platsen är ändå begränsad då en sambo och tre barn vill vara med och dela på platsen..[:(!] Förstår dom inte hur viktigt det är med akvarium..:p
#38 - 27 april 2006 06:20
[quote=nenagumman]Har lagt upp en bild på zoonen på hur det ser ut nu...börjar bli riktigt nöjd :-)[/quote]

Nu börjar det ju bli riktigt bra... några dagar till och det blir kanon...:)
#39 - 27 april 2006 06:52
Ja, vissa har ju resurser...:-)
Tur att jag och min sambo delar intresset, och vi har inga barn än så länge...[:(] Men det kommer väl, det också :D
Nu håller vi på att planera för månljusbygge, sambon skulle kolla runt lite idag om hur man kopplar, osv. Tror det blir superläckert!
#40 - 27 april 2006 07:01
[quote=nenagumman]Ja, vissa har ju resurser...:-)
Tur att jag och min sambo delar intresset, och vi har inga barn än så länge...[:(] Men det kommer väl, det också :D [/quote]

Ja, barn får ni inte hoppa över...;) Hittade musen till datorn i ett kar för ett tag sedan...:) Det är bara att le åt saken och köpa en ny... Nu jagar lillpojken tomtar under soffan med en håv han fått tag på...:D

[quote=nenagumman]Nu håller vi på att planera för månljusbygge, sambon skulle kolla runt lite idag om hur man kopplar, osv. Tror det blir superläckert![/quote]

Har jag också funderat på, är riktigt snyggt...
#41 - 27 april 2006 07:17
:D Jag hade velat se din min när du hittade den :D Min sambo skulle gå i taket...datorn är 33,333333 % av hans liv :p (resten är jag och akvarierna) :)
Jag övar för fullt på barnskötsel, har 11 syskonbarn i åldrarna 3 veckor till 18 år...så jag har det jag gör som moster och faster :D
Fasen också, ny håv måste vi ju köpa...tack för påminnelsen *eller nått* :p
#42 - 27 april 2006 07:39
[quote=nenagumman]:D Jag hade velat se din min när du hittade den :D Min sambo skulle gå i taket...datorn är 33,333333 % av hans liv :p (resten är jag och akvarierna) :)
Jag övar för fullt på barnskötsel, har 11 syskonbarn i åldrarna 3 veckor till 18 år...så jag har det jag gör som moster och faster :D
Fasen också, ny håv måste vi ju köpa...tack för påminnelsen *eller nått* :p[/quote]

Som sagt... bara att skratta åt det hela...:)

11 syskonbarn... då har du antingen många syskon eller så har de syskonen du har många barn..:p ;)
#43 - 27 april 2006 07:47
[quote=hfh75]11 syskonbarn... då har du antingen många syskon eller så har de syskonen du har många barn..:p ;)[/quote]

Brorsan har en pojke, min näst äldsta syster har 2 pojkar och 2 flickor och min äldsta syster har 5 pojkar och 1 flicka =)
#44 - 27 april 2006 07:55
[quote=nenagumman]Brorsan har en pojke, min näst äldsta syster har 2 pojkar och 2 flickor och min äldsta syster har 5 pojkar och 1 flicka =)[/quote]

:) Då har dom några stycken var... och du vill väl inte vara sämre...:D ;)
#45 - 27 april 2006 08:06
Njae...2 hade jag tänkt mig...=) Har sett hur syrran mådde när hon väntade sitt 6:e...verkade inte vara någon höjdare...[:-116]
#46 - 27 april 2006 08:14
[quote=nenagumman]Njae...2 hade jag tänkt mig...=) Har sett hur syrran mådde när hon väntade sitt 6:e...verkade inte vara någon höjdare...[:-116][/quote]

Ja du, sex är ju några stycken.... funderar ni på att sätta igång snart..?
#47 - 27 april 2006 12:59
Vi ska vänta tills Alexander har fått jobb och jag hunnit jobba ett tag...vill ju få ut lite föräldrapenning...men visst längtar man=)
#48 - 27 april 2006 13:29
[quote=nenagumman]Vi ska vänta tills Alexander har fått jobb och jag hunnit jobba ett tag...vill ju få ut lite föräldrapenning...men visst längtar man=)[/quote]

Ja, det är väl bra att tänka så...

Annons