okej, så fiskarna får bo i ikea lådan i två dagar? jag kan sätta i pumpen men hur blir det med ljus, kanske ställa en vanliga lampa över eller nått sånt?
du skriver gör rent filtret bakterierna kommer ändå dö... ska man inte göra rent ett filter i mellanåt ändå? jag gör rent mitt ung varannan vecka för att det blir för skitit annars... på tal om sånna saker... hur får jag akvariet renare? kanske är det jag som övermatar dom? hur oftra och mycket ska man ge ca 25 fiskar varav 3 malar? jag ger malarna sånna där algtabletter och det händer att det åker i ett par om dagen. :S
Det beror lite granna på vad du har för filter.
Bakterierna överlever inte när vattnet är stillastående. Så när du ska forsla det i bil i 6 timmar så dör allt bra i det. Alltså är det lika bra att krama ut det ordentligt innan du åker.
Under normalfall ska man undvika att rengöra filtret. Gör det först när vattenflödet genom det försämrats avsevärt. Och med rengöra menas daska ur det lätt i en hink med akvariekallt vatten. Eller krama ur det lätt. Inte använda några kemikalier givetsvis :)
Sätt fiskarna i akvarielådan. Köp till ett lock. Lägg handukar över så det blir mörkt. lämna en springa i lock och handukar så det kommer ner syre. Ha filterna igång i backen. De kommer sova i ett par dagar. Mata ingenting. Och låt dem vara i lugn och ro! :)
Angående matning. Tja. Det är ett kapitel för sig själv.
Ett par algtabletter om dagen låter lite kraftigt. De äter ju troligen av den normala maten med.
Normal mat (typ flingor) ska ätas upp på ett par minuter. Algtabletterna ligge rju lite längre.
Sök runt lite på forumet om mata fiskar. Finns massor skrivet :)
Du ska inte behöva göra rent ditt akvarie. Du ska bara göra delvattenbyte (typ 30% vatten) varje vecka. Då skall det bli en bra balans i karet. Och det ska inte upplevas som skitigt...!