Hjälp, flytt på g

#1 - 14 december 2007 22:21
Nästa vecka ska jag flytta från skåne till stockholm, inte nog med den långa resan så packar flyttfirman våra möbler och grejer på onsdagen och packar inte upp det föräns fredagen.

Då har jag två problem, ett är hur transporterar man fiskarna bäst (en restid på ca 6 timmar) och den andra frågan är vad ska jag göra med fiskarna under dom två dagarna jag inte har mina grejer? Det är så att vi ska övernatta i Örebro och kan inte sätta upp ett helt akvarium under två dagarar när vi är gäster. Det enda jag tänkte på är att skaffa två plastakvarium kanske så man kan dela upp fiskarna men hur bra kommer dom trivas, jag vill inte att dom ska dö. Jag har bla två gurami, en stor mal, praktbotians och en stor mal som jag är mest orolig över. (totalt ca 25 fiskar)

Är tacksam över tips och råd från er med mer erfarenhet av fiskar.
/Frida.
#2 - 14 december 2007 22:45
Hejsan,

Står själv inför en flytt. Inte så lång som din. Men ändå. 4:a akvarium ska med. Ett på 540 liter. 1x240liter 1x70liter +1x40 liter.

Skaffa stora backar från ikea. Heter Flaj tror jag. Den största rymmer runt 120liter tror jag. Använd dessa som temporära akvarium. Ta med fiskana i hinkar med lock. Använd vatten från de gamla karet. Gör rent filter innan flytten. Bakterierna kommer dö på 6 timmar ändå. Använd dem i det temoröra karet.
De borde klara sig i 6 timmar i hinken.

Här är min ofärdiga lista på min flytt. Vet itne ifall den kan vara till hjälp. Hade den nedskriven, och tänkte att det kanske kan finnas något av intresse.

Mvh

Stefan

1. 5 nya pumpar igång i stora karet.
2. Skaffa hinkar med lock.
3. Skaffa en back till från ikea.
4. Skaffa extra termometrar. (2-3 stycken)
5. Köp nitrevec eller liknande.

6. Sätt igång de båda backarna i nya lägenheten. Använd gammalt akvarievatten.
7. Använd extra doppvärmare för att värma upp de båda backarna till 25 grader.
8. Kör dit alla pumpar med filter.
9. Frakta över sand till backarna
10. Kör över ytterfiltret till den största backen. Minimera flöde. Tag med stenar.
11. Flytta över det minsta akvariet. Använd hink med lock till fiskarna.
12. Häll i nitrivec
13. Lyft ur fiskar och växter ur mellankaret. Flytta över dessa till den lilla backen.
14. Tag ur filtermatrial från mellankaret. Stäng ner det. Lägg filtermatrialet i en torr hink.
15. Bär över mellankaret.
16. Loda upp golvet ordentligt. Använd bra stabilisering för skåpet.
17. Fyll upp med vatten upp till hälften. Häll i sand.
18. Plantera växter, lägg i rot.
19. Hämta mer vatten från stora karet, samt filtermassa (ganska mycket) från samma. Stoppa ner i mellankaret.
20. Fyll upp till rätt nivå med vatten.
21. Vattna av.
22. Flytta över fiskarna.
23. Sätt i 2 små stödpumpar till karet. 3 ska finnas kvar.
24. Häll i nitrivec

25. Fyll upp den lilla backen med akvarievatten från stora karet. 2 pumpar ska gå i detta (2 små)
26. Tag ur fiskarna från stora karet.
27. Kör ner dem i stora backen.
28. Tag ur filermatrial ur stora karet. Lägg matrialet torrt.
29. Töm det helt.
30. Kör över ställningen + ljusarmaturer + täckglas.
31. Vattna upp den.
32. Lyft över det stora karet.
33. Vattna av ställningen.
34. Häll i sand.
35. Fyll upp till 2/3 med vatten.
36. Häll i vatten från de båda backarna.
37. Flytta över ytterfiltret. Sätt igång det.
38. Flytta över filtermatrial från mellankaret till stora karet. Runt 2/3 av allt.
39. Lägg i filtermatrial (torrt) till mellankaret.
40. Fyll upp stora karet med filtermatriel (torrt).
41. Montera pumparna.
42. Sätt i gång pumpar.
43. Flytta över fiskar.
44. Fyll upp det sista i karet med vatten från stora backen.
45. Häll i nitrivec
46. Häll ner den sista sanden.
#3 - 15 december 2007 10:43
okej, så fiskarna får bo i ikea lådan i två dagar? jag kan sätta i pumpen men hur blir det med ljus, kanske ställa en vanliga lampa över eller nått sånt?

du skriver gör rent filtret bakterierna kommer ändå dö... ska man inte göra rent ett filter i mellanåt ändå? jag gör rent mitt ung varannan vecka för att det blir för skitit annars... på tal om sånna saker... hur får jag akvariet renare? kanske är det jag som övermatar dom? hur oftra och mycket ska man ge ca 25 fiskar varav 3 malar? jag ger malarna sånna där algtabletter och det händer att det åker i ett par om dagen. :S
#4 - 15 december 2007 11:04
frix skrev:
okej, så fiskarna får bo i ikea lådan i två dagar? jag kan sätta i pumpen men hur blir det med ljus, kanske ställa en vanliga lampa över eller nått sånt?

du skriver gör rent filtret bakterierna kommer ändå dö... ska man inte göra rent ett filter i mellanåt ändå? jag gör rent mitt ung varannan vecka för att det blir för skitit annars... på tal om sånna saker... hur får jag akvariet renare? kanske är det jag som övermatar dom? hur oftra och mycket ska man ge ca 25 fiskar varav 3 malar? jag ger malarna sånna där algtabletter och det händer att det åker i ett par om dagen. :S

Det beror lite granna på vad du har för filter.
Bakterierna överlever inte när vattnet är stillastående. Så när du ska forsla det i bil i 6 timmar så dör allt bra i det. Alltså är det lika bra att krama ut det ordentligt innan du åker.
Under normalfall ska man undvika att rengöra filtret. Gör det först när vattenflödet genom det försämrats avsevärt. Och med rengöra menas daska ur det lätt i en hink med akvariekallt vatten. Eller krama ur det lätt. Inte använda några kemikalier givetsvis :)

Sätt fiskarna i akvarielådan. Köp till ett lock. Lägg handukar över så det blir mörkt. lämna en springa i lock och handukar så det kommer ner syre. Ha filterna igång i backen. De kommer sova i ett par dagar. Mata ingenting. Och låt dem vara i lugn och ro! :)

Angående matning. Tja. Det är ett kapitel för sig själv.
Ett par algtabletter om dagen låter lite kraftigt. De äter ju troligen av den normala maten med.
Normal mat (typ flingor) ska ätas upp på ett par minuter. Algtabletterna ligge rju lite längre.

Sök runt lite på forumet om mata fiskar. Finns massor skrivet :)

Du ska inte behöva göra rent ditt akvarie. Du ska bara göra delvattenbyte (typ 30% vatten) varje vecka. Då skall det bli en bra balans i karet. Och det ska inte upplevas som skitigt...!
#5 - 15 december 2007 15:17
skaffa nån luftpump för att cirkulera vattnet i hinkar/byttor när dom står still, så länge dom är i en bil som rör sig lär vattnet skvalpa runt nog av sig själv, har du ett innefilter så ta ur filtermaterialet och lägg det löst i hinken så överlever det säkert till du kan få ström till pumpen, kan bli för kraftigt att köra hos fiskarna då om dom är i typ plastbackar men går det så kasta in pumpen med filtermaterial i en back.
Ljuset är mest dina växter som kommer att sakna men några dar överlever det mesta utan bekymmer.
#6 - 15 december 2007 15:32
Fuzzop skrev:
skaffa nån luftpump för att cirkulera vattnet i hinkar/byttor när dom står still, så länge dom är i en bil som rör sig lär vattnet skvalpa runt nog av sig själv, har du ett innefilter så ta ur filtermaterialet och lägg det löst i hinken så överlever det säkert till du kan få ström till pumpen, kan bli för kraftigt att köra hos fiskarna då om dom är i typ plastbackar men går det så kasta in pumpen med filtermaterial i en back.

Ljuset är mest dina växter som kommer att sakna men några dar överlever det mesta utan bekymmer.

Håller inte med dig alls.
en lufpump producerar små värdelösa bubblor som inte cirkulerar vattnet. Snarare att hon ska skaffa sig en cirkulationspump.
Onödigt att köpa en sådan om man redan har en i sitt vanliga filter (vilket man alltid har antigen i sitt interna eller sitt ytterfilter). Använd det istället.
Bakteriernai filtermatrialet kan mycket väl klara sig i 6 timmar. Men det är inte ovanlgit att de börjar producera gift redan efter 2 timmar... Och lägger hon det löst i hinken (utan att rengöra filtret först) så finns det risk att fiskarna dör samtidigt som bakterierna gör det.
Vatten syresätts dåligt när det skvalpar runt i en hink. Bara ytvattnet som syresätts lite.
#7 - 15 december 2007 19:42
Stew skrev:
Håller inte med dig alls.

en lufpump producerar små värdelösa bubblor som inte cirkulerar vattnet. Snarare att hon ska skaffa sig en cirkulationspump.

Onödigt att köpa en sådan om man redan har en i sitt vanliga filter (vilket man alltid har antigen i sitt interna eller sitt ytterfilter). Använd det istället.

Bakteriernai filtermatrialet kan mycket väl klara sig i 6 timmar. Men det är inte ovanlgit att de börjar producera gift redan efter 2 timmar... Och lägger hon det löst i hinken (utan att rengöra filtret först) så finns det risk att fiskarna dör samtidigt som bakterierna gör det.

Vatten syresätts dåligt när det skvalpar runt i en hink. Bara ytvattnet som syresätts lite.

Dom där små bubblorna gör just det cirkulerar vattnet, jag har ett 50cm djupt akvarie med enbart den sortens cirkulation och om mina fiskar kan överleva ett år (och vistas mestadels nära botten) så borde det duga i några dar under en flytt, visst kan man använda sin befintliga pump men om du läser mitt inlägg så har jag redan skrivit det men om man har en 3-4 baljor vilket det lätt blir så är en luftpump med slangförgreningar mycket mer ekonomiskt.
sen om man lägger filtermediet löst i baljan så lär det rulla runt under körningen och därmed få nödvändig cirkulation, så dina 2 timmar kan du glömma så länge bilen svänger lite ibland kan du hålla bakterierna vid liv flera år.
Jo om man har just små hinkar så kanske det inte skvalpar så jättemycket så det blir mest ytvattnet, men ett par billiga plastbaljor från ikea skvalpar det ordentligt i vill jag lova, även på en rak och fin motorväg rör det sig ordentligt :)
#8 - 22 december 2007 12:50
För att fiskarna ska få syre under flytten så kan man köpa "syre motorer" (vet inte vad de heter), nästan som syrestenar, fast de går på batterier istället för att man ska stoppa in i eluttaget, sägs fungera relativt bra. :-)

Annons