Hjälp! Flygor i akvariet och fiskar dör :(

#1 - 10 november 2006 15:19
Hejsan,

skrev om mitt akvarie i en annan post
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95397

Har hittils trott att mina fiskar dött pga av klor i vattnet eller för mycket salt i vatnnet.

Men nu när jag kommer hem idag så upptäcker jag en otäck grejj. Ett par fiskar till har dött, men det är inte det värsta. Öppnar glaset vid pumparna och upp flyger en massa flugor!!! Usch! De ser ut som blomflugor ungefär, fast har smalare kropp och mindre vingar. Samma storlek. De surrar när de flyger också , det gör bananflugor!
Vad är detta? :( :( :( Kan det vara dessa som dödar mina fiskar? Flugor är ju ägg innan, och jag är rädd att mina små stackars malawis är stället där de lägger äggen :(
#2 - 10 november 2006 15:47
Har du kollat så det inte ligger gamla foderrester nånstans tex på nån kant ovanför vattenytan, tex där du släpper ner maten ?
#3 - 10 november 2006 15:48
albjohn skrev:
Har du kollat så det inte ligger gamla foderrester nånstans tex på nån kant ovanför vattenytan, tex där du släpper ner maten ?

jo. Det gör det nog. Men frågan är om flugorna är farliga för mina fiskar?

Har gjort rent kanterna nu...
#4 - 10 november 2006 15:53
Jag tror nog inte dom är farliga men jag är ju ingen flugexpert.
#5 - 10 november 2006 16:07
Det rör sej troligen om fjärilsmyggor.
Dom är inte farliga för dina fiskar.
Kanske tvärtom i så fall.
#6 - 10 november 2006 16:09
erikthur skrev:
Det rör sej troligen om fjärilsmyggor.

Dom är inte farliga för dina fiskar.

Kanske tvärtom i så fall.

Tack.
För att stilla min oro: Det finns inga flugor i svenska akvarier som kan lägga ägg på fiskar så att de dör va?
Gillar inte sådana här sammanband...

Jag tror att något är fel med vattensammansättningen i mitt kar... Just nu försöker jag få tag på min sambo och kolla så att hon inte använt mina akvarie-borstar osv till något (med diskmedel i...)

Edit: Min sambo har inte rört mina borstar. Alltid något :)
#7 - 10 november 2006 16:35
Stew skrev:
För att stilla min oro: Det finns inga flugor i svenska akvarier som kan lägga ägg på fiskar så att de dör va?

Flugor brukar göra tvärtom i sådana fall.
Lägga ägg på döda fiskar eller annat...
#8 - 10 november 2006 22:19
Som flera andra redan skrivit så får du nog leta efter dödsorsaken någon annan stans i ditt akvarie, flugor är mums för fiskarna...

Lycka till.

Annons