Hjälp! Fiskdöd!

#1 - 7 maj 2004 10:34
Hej alla!
Våra fiskar håller på att dö och vi har ingen aning om vad det är!
För tillfället är det våra guppys som dör som flugor, typ en om dagen. Guppisarna visar inga tecken på sjukdom utan blir svaga, slutar röra sig. Det slutar med att de ligger på bottnen och bara andas, sen dör de!
Vi har även två yngelburar (en med mollys och en med guppys) där guppy-ynglen börjar dö nu med.
Den enda fisken som visar symptom på något är en vit molly (segelfen?) som har vita prickar på stjärtfenan och "sidofenorna". Mollyn är gravid och beter sig väldigt underligt - kliar sig som tusan eller står still och liksom bara vaggar - äter inget eller spottar ut det hon får i munnen.
Vi har behandlat 1 dygn med Fauna-Mor mot Vita prick men det har inte blivit någon förbättring. Har även höjt tempen till 29-30 grader.

Någon som har någon aning om vad som är fel?
Vad kan jag göra mer?
ÄR det vita pricksjukan???

112L, Stockholmsvatten
6 Guppies kvar
6 Guppy-yngel
8 Mollies
7 Molly-yngel
2 Kuhliålar
3 Malar
1 Praktbotia

13 timmars belysning
Sparsamt med växter

Tacksam för snabba svar!
#2 - 7 maj 2004 10:56
OM det är vita pricken tar det längre tid än en dag att medicinera. Och antagligen får du göra om behandlingen efter ett litet tag, men sen blir det troligen prickenfritt. Du kan prova att hälla i lite jodfritt salt, 1 dl/100 liter.
#3 - 7 maj 2004 11:12
Det är INTE vitaprick, det är en "vanlig" svampinfektion, medicinera med "TetraMedica"(50-100kr beroende på var du köper det) enligt tabell, lycka till!
#4 - 7 maj 2004 11:15
Okej... tack för hjälpen hittills!
Ska jag avbryta medicineringen för vita prick sjukan då eller kan man använda två mediciner samtidigt???
#5 - 7 maj 2004 11:17
Är det många fiskar som kliar sig eller bara en? Ser fiskarna ut att ha ngn form av beläggning på "huden"?? Är det bara en fisk som uppvisar vita prickar på fenorna? Ser dom isf ut som prickar eller är lite mer tussiga?(som svamp).
#6 - 7 maj 2004 11:19
Det är en hel del fiskar som kliar sig!
Som sagt så är det bara Mollyhonan som uppvisar vita prickar... åt det tussiga hållet om jag inte missminner mig!
#7 - 7 maj 2004 11:24
Okej. Om prickarna är tussiga så är det förmodligen ett svampangrepp. Men om fiskarna kliar sig betyder det ofta att dom drabbats av ett yttre parasitangrepp. Ofta kan det vara så att fiskar som är förvagade av sjukdom kan drabbas av svamp som en efterföljande sekundär funktion. Jag skulle alltså inte enbart medicinera mot svamp i detta fall. Har du testat vatten oxå?
#8 - 7 maj 2004 11:27
Har inte testat vattnet...
Vad ska jag testa för något? PH?
Vilka tester rekommenderas?
#9 - 7 maj 2004 11:38
Jag vet ju inte så mkt om ditt kar men frågade om du testat vatten eftersom nitrit, nitrat,ph-problem osv. kan ställa till en del ibland. Som svar på tidigare fråga:nej du bör inte blanda flera mediciner eftersom de kan slå ut effekten på varandra. Nu vet jag inte hur kuhliålar och botior tolererar salt men jag skulle tillsätta salt i samb. med behandling av fenröta och parasitproblem.Har du extrakar för behandling är det bra förstås...
#10 - 7 maj 2004 12:03
Tack Catwoman!
Jag skall glida förbi en akvarieaffär idag och köpa TetraMedica, vattentestare och lite salt.
Återkommer med resultat!
#11 - 7 maj 2004 12:20
Kolla efter alternativ till tetramedica.. Just in case..Jag har ingen bra erfarenhet av just den medicinen och levandefödare med samma symptom som dina fiskar. Men det är bara vad jag erfarit.
#12 - 7 maj 2004 12:23
Jag har medicinerat med tetramedica förr med mycket goda resultat, den som kan upplevas som jobbigt är att karet är väldigt grönt 3-4dagar för att sucssesivt bli klarare och efter ca 2 veckor närma sig normalt igen...
#13 - 7 maj 2004 12:32
Tja...som sagt- allt är relativt. För min del har fiskarna aldrig blivit friska med den medicinen. Inte sagt att den är dålig-det är bara min erfarenhet..Allt beror ju oxå på vad det är för parasiter osv. Vad använde du den mot Black_666?
#14 - 7 maj 2004 12:38
Vilken medicin rekommenderar Du, Catwoman?
Vilket medel är snabbast, snällast och bäst? [:-34]
#15 - 7 maj 2004 12:48
För MIG har protozin och esha2000 funkat jättebra dom ggr jag haft parasiter och svamp.Men jag vill inte säga för mycket om detta heller. Allt jag skriver är bara min erfarenhet...
#16 - 7 maj 2004 12:50
Jooo... jag har läst om många andra som använt Protozin med mycket goda resultat... Jag skall se efter vad de har i affären...!
Tack för hjälpen så här långt!
#17 - 8 maj 2004 07:40
Detta har hänt: Köpte igår salt, teststickor och TetraMedica.
Kollade vattenkvaliteten och det visade sig att nitratnivån var mycket hög. Så vi bytte 1/3 av vattnet, tillsatte aquasafe, salt och tetramedica. Idag ligger nitratnivån på en bra nivå och inga mer fiskar har dött än så länge. Symptomen på molly kvarstår dock men vi fortsätter behandlingen så får vi se vad som händer!
Tack för hjälpen hittills!
#18 - 8 maj 2004 19:23
Hmmm...
Nu ett annat problem... kanske black 666 kan svara på det?
TetraMedica... ska man bara hälla i medicinen dag 1??? och vänta 5 dagar eller är det medicinering varje dag???
Instruktionsmanualen som följer med är inte direkt välöversatt...
Vilka doser har Ni använt???
#19 - 15 maj 2004 09:20
har haft samma problem, flyttade mina guppys till ett annat kar och sen dess har det gått bra
prova med att byta vatten oftare så minskar du risken att få det igen, det har funkat för mig, hanarna är känsligare för dåligt vatten ialla fall mina vet ej hur det är för dig

Annons