Hjälp! Fiskarna mår inte bra!

#1 - 17 oktober 2004 21:50
Kom hem nyss (varit borta 3 dygn) och fiskarna är alldeles genomskinliga & flämtar. (Det är kardinaltetror)

Temperaturen är normal, pumpen går... Vattnet var ganska nybytt & jag har inte lagt i foder innan jag åkte.

100 liter, har varit igång länge. Fiskarna är 15 st neontetror, halvvuxna...

Vad kan ha hänt? De ser verkligen sjuka ut... Vad ska jag göra?
#2 - 18 oktober 2004 00:15
hmm vet inte men ett vattenbyte skadar nog inte..
#3 - 18 oktober 2004 06:08
Låter som du fått en nitrittopp... gör genast ett vattenbyte, det skadar aldrig... köp ett nitrittest om du inte har och kolla upp det. Har du Nitrit så är det 5-10% vattenbyte varannan timme och tillsats av någon sorts bakteriepreparat (nitrivec, denitrol e dyl) som gäller.

Att jag gissar på nitrit är för att de flämtar, men det skulle också vara intressant att veta var i akvariet de befinner sig.

Man kan ju fundera varför du fått nitrit... det är inte så att du passade på att rengöra pumpen när du gjorde vattenbytet???
#4 - 18 oktober 2004 20:54
Hej!
Fiskarna flämtade kring botten...

Jag gjorde ett vattenbyte snabbt efter att jag upptäckt tillståndet, och det verkar ha hjälpt. Idag mår firrarna bättre. Är färgglada igen, simmar omkring & äter glatt. [:-34]

Jag rengjorde inte filtret innan. men det verkar ju som nitrit i alla fall... Det är konstigt, för allt är ju så väl inkört. Akvariet har varit igång 3 år med det här gruset, och filtret har varit igång några månader. Och så har jag massor av växter och väldigt små fiskar =lite skit... Ska köpa ett nitrittest, har aldrig haft det förut men det verkar ju bra. Så att man slipper famla i mörkret!

Annons