Hjälp fiskarna dör, SNABBT

#1 - 28 januari 2007 12:27
Hejsan,
börjar med lite bakgrund, I julas tog jag upp Akvaire hoobbyn igen, med ett 220l akvarium, eftersom jag vet att det kan vara problematiskt o svår i början så valde jag lätta fiskar, tetror, platys guppies osv.

har haft en död fisk hittils. Men igår när jag klev upp så var en platy död.
Ok tänkte jag, inga problem fiskar dör. Senare under dagen dog en Kopparbarbs hona,en av guppy honorna är också döende.
Vi gjorde ett vatten byte 1/3 del av akvarie vattnet byttes.
Följt av att vi köpte en "sten" från Zooman på Ica, som renar vattnet och hjälper växterna "snäcka" hette den.
Slängde i den och hoppades på det bästa , alla fiskrana mådde frid och fröjd till nu när Pakistan botian som varit HELT felfri inte kan hålla balansen på botten den rullar runt och hamnar på sidan och försöker deperat hamna på rätt köl. Den är rejält fet om magen likaså var den Barb som dog igår.

Vart kna problemet ligga? Jag har ju inte ändrat nått.
Snälla hjälp mig
#2 - 28 januari 2007 12:31
Sway307 skrev:

Följt av att vi köpte en "sten" från Zooman på Ica, som renar vattnet och hjälper växterna "snäcka" hette den.

Slängde i den och hoppades på det bästa , alla fiskrana mådde frid och fröjd till nu när Pakistan botian som varit HELT felfri inte kan hålla balansen på botten den rullar runt och hamnar på sidan och försöker deperat hamna på rätt köl. Den är rejält fet om magen likaså var den Barb som dog igår.

Snälla hjälp mig

Du har ju lagt i den där "sten" från Zooman på Ica? Vad är det för något? Ta bort den och se vad som händer!
#3 - 28 januari 2007 12:38
laerni skrev:
Du har ju lagt i den där "sten" från Zooman på Ica? Vad är det för något? Ta bort den och se vad som händer!

Den heter "Mussla" och jag lade i den efter att fiskarna hade börjat dö, i hopp om att den renar vattnet som dne påstår sig göra.HAr ju även Seras, Aqutan hemma , som jag kan slänga i men vet inte om det hjälper.

Så här står det på förpackningen. För friskare akvarievatten och vattenväxter.
Neutraliserar surt akvarievatten
Löser sig långsamt i vattnet
#4 - 28 januari 2007 13:09
Har du provat vattnets kvalité? Nitrit/nitrat osv. Finns enkla teststickor som visar värdet på No2, No3, KH, pH och GH. Inte värdens bästa, men något i alla fall. Finns på zooaffären. Har du bra yttcirkulation så de inte fått syrebrist?

//Camilla
#5 - 28 januari 2007 13:22
skall göra ett nytt vattenbyte nu, ca 50% får se om det hjälper
#6 - 28 januari 2007 15:13
altså kolla ph o så innan du inhandlar alkaliska preparat på ica ... kanske inte bästa o ändra de innan du vet fel

Samt ja skulle gissa på nitrit eller liknande
Hur starta du upp karet hadde du i all fisk direkt eller en o en ... samt vad har du för filter osv
#7 - 28 januari 2007 16:01
Sway307 skrev:
Hejsan,

börjar med lite bakgrund, I julas tog jag upp Akvaire hoobbyn igen, med ett 220l akvarium, eftersom jag vet att det kan vara problematiskt o svår i början så valde jag lätta fiskar, tetror, platys guppies osv.

har haft en död fisk hittils. Men igår när jag klev upp så var en platy död.

Ok tänkte jag, inga problem fiskar dör. Senare under dagen dog en Kopparbarbs hona,en av guppy honorna är också döende.

Vi gjorde ett vatten byte 1/3 del av akvarie vattnet byttes.

Snälla hjälp mig

Vi rekomenderar att du häller i salt, detta är bra mot sjukdomar. Ta värdena på vattnet så du inte fått nitrit.
#8 - 28 januari 2007 16:03
Jag skaffade filter doppvärmare, växter och bottenmaterial först och lät det stå och gå i en vecka, körde sedan i fiskar 4st guppy 2 kinesiska algätare en vändmal och 5 platys. Veckan efter slängde jag i 4 st koppar barber. och veckan efter det blev det 10st vikel tetror, 5st andra tetror. 5st andra sorts barber. 2 L malar dyra som F*n , 2 långsträckta pansarmalar, samt 3 st körsbärsräkor. Pumpen är en Fluval 4+ (1000l/h), doppvärmare Jäger 200-300 liter . 26 grader
#9 - 28 januari 2007 16:04
Vi rekomenderar att du häller i salt, detta är bra mot sjukdomar. Ta värdena på vattnet så du inte fått nitrit.

Vilket sorts salt? hur mkt salt? och vart får jag tag i det har ju 45 min tur med bil till närmaste zoo butik
#10 - 28 januari 2007 16:06
Jodfritt ska det iaf vara.
#11 - 28 januari 2007 16:06
Det går alltså att köpa salt på ICA o slänga i bara det ä Jod fritt?

Kanske skall tillägga att jag köpt Massor med växter i mellan varven också
#12 - 28 januari 2007 16:16
Inga snälla bakterier??

Sway307 skrev:
Jag skaffade filter doppvärmare, växter och bottenmaterial först och lät det stå och gå i en vecka, körde sedan i fiskar 4st guppy 2 kinesiska algätare en vändmal och 5 platys. Veckan efter slängde jag i 4 st koppar barber. och veckan efter det blev det 10st vikel tetror, 5st andra tetror. 5st andra sorts barber. 2 L malar dyra som F*n , 2 långsträckta pansarmalar, samt 3 st körsbärsräkor. Pumpen är en Fluval 4+ (1000l/h), doppvärmare Jäger 200-300 liter . 26 grader

Jag började precis som du men hade i en bakterietablett när jag startade och jag köpte inte så mycket fisk så fort som du gjorde... mitt är i jättebra balans, peppar peppar... Igång sedan i november...

Jag tror att du har nitrit... ;)
#13 - 28 januari 2007 16:20
Sway307 skrev:
Pakistan botian som varit HELT felfri inte kan hålla balansen på botten den rullar runt och hamnar på sidan och försöker deperat hamna på rätt köl. Den är rejält fet om magen likaså var den Barb som dog igår.

Är det många fiskar som har vart ordentligt svullna innan dom dör eller när du hittar dom döda? Kan tyda på bukvattenssot isf!
#14 - 28 januari 2007 16:32
inte ordentligt svullna men lite bulliga har dem varit, Praktbotian som ligger på bottnen nu ser ut att vara lite "berusad" och har växt JÄTTE fort sen vi köpte den lika så har de övriga fiskarna. Den dyrase L-malen har också börjat betee sig konstigt. Den ditter upp ockner på en rot och "tuttar" men den verkar "tappa Sugen" så den ramplar ner på botten bara nån millimeter dock men den ligger på rygg på botten och "tuttar" i ingenting, kanske förstår vad jag menar.Men om man knackar på akvarie glaset så simemr den tillbaka oc suger sig fast.
#15 - 28 januari 2007 16:49
Sway307 skrev:

jag tycker det låter som du belastat karet för fort med alldeles för mycket fisk och skulle gissa på nitrit...
#16 - 28 januari 2007 20:40
Hejsan,
Jag gjorde som sagt ett vatten byte på ca 60L och pytsade i lite Aqutan, det jag hade kvar.

Tro det eller ej Pakistan botian som jag trodde var dödsdömd, simmar nu omkring precis som vanligt och bökar i gruset.
Vad ledde till denna reaktion?
Om det var Nitrit hur ser jag till att jag inte får det problemet igen?
Vi har matat fiskarna på morgonen när vi knäppt på lyset och en gång på kvällen innan vi stänger av, så mkt som dem äter upp på ca 30 sek.
Har sedan efter att lyset vart släkt i ca en timme slängt i 2 st "mal flarn" åt malarna som är natt aktiv.
Vi har gjort regelbundna vatten byten på 20 liter 2ggr i veckan.
#17 - 28 januari 2007 21:04
som sagt för mycke fisk för snabt.
kör du ett akvarium tomt gör ingen nytta då de inte bildas några bakterier utan amonium/nitrat

låt nån fisk gå 3v innan du slänger ner nåra till
#18 - 28 januari 2007 21:06
Hej!

Det räcker med att mata en gång/dag.
En fiskhandlare gav mig oxå rådet att ha en matfri dag i veckan!
#19 - 28 januari 2007 21:16
Sway307 skrev:
Hejsan,

Jag gjorde som sagt ett vatten byte på ca 60L och pytsade i lite Aqutan, det jag hade kvar.

Tro det eller ej Pakistan botian som jag trodde var dödsdömd, simmar nu omkring precis som vanligt och bökar i gruset.

Vad ledde till denna reaktion?

Om det var Nitrit hur ser jag till att jag inte får det problemet igen?

Vi har matat fiskarna på morgonen när vi knäppt på lyset och en gång på kvällen innan vi stänger av, så mkt som dem äter upp på ca 30 sek.

Har sedan efter att lyset vart släkt i ca en timme slängt i 2 st "mal flarn" åt malarna som är natt aktiv.

Vi har gjort regelbundna vatten byten på 20 liter 2ggr i veckan.

För att bli av med nitriten så gör ett 30-50% vattenbye 2-4de dag. Mata snålt, tex 3 dagar vecka. Fiskarna dör inte av det, tvärtom. Det finns biokultur och nitrivec att köpa på zooaffären, den sistnämnda skall eg. i vid nystart.

//Camilla
#20 - 28 januari 2007 22:13
tackar för hjälpen, men hur gör jag med Mal-tabletterna? ger jag dem liak ofta som vanligt? elelr dra ner på dem till 3ggr per vecka?

är det skadlit om jag tömmer 20 liter om dagen? tänkte att det kanske hjälper i början
#21 - 28 januari 2007 22:29
Sway307 skrev:
tackar för hjälpen, men hur gör jag med Mal-tabletterna? ger jag dem liak ofta som vanligt? elelr dra ner på dem till 3ggr per vecka?

De kan du åxå dra ner på. :)

//Camilla
#22 - 29 januari 2007 09:12
Alla gör lite olika...

C.Ciklid skrev:
För att bli av med nitriten så gör ett 30-50% vattenbye 2-4de dag. Mata snålt, tex 3 dagar vecka. Fiskarna dör inte av det, tvärtom. Det finns biokultur och nitrivec att köpa på zooaffären, den sistnämnda skall eg. i vid nystart.

//Camilla

Jag bytte mindre och oftare... 20-30 % varje dag och snälla bakterier för den mängd vatten jag tog bort... Jag tror mer på att byta mindre och oftare men alla gör som sagt lite olika...
Om du har nitrit så är den inte borta nu för att du har bytt vatten utan nivån kan rent av fortsätta stiga trots byten tills bakterierna har kommit igång... Kämpa på, lycka till... ;)
#23 - 29 januari 2007 16:54
Beroende på hur mycket nitrit man har tycker jag inte man skall hålla på och gröpa allt för mycket i onödan. Med tanke på att han har haft igång det ett tag så verkar det som om nitriten kommit smygande nu på sistone. Oftast brukar fiskarna dö som flugor om man får en ordentlig nitrit spik i karet.

//Camilla
#24 - 29 januari 2007 17:36
100% offtopic!!!

C.Ciklid- Vad är det för fisk på din bild?
#25 - 29 januari 2007 18:04
En diskus, "Blue diamond".

Annons