HJALP, Fiskarna dor och jag lyckas inte hitta felet, SE HIT EXPERTER!!

#1 - 19 maj 2011 00:42
Hej,

(forst ber jag om ursakt for att jag inte har aa, ae och oo pa denna datorn, hoppas ni kan tyda texten anda...)

Fiskarna dor, en efter en. Inga symptom forutom klada, framst pa galarna. Kladan ar varst nattetid, har bevittnat nagra fruktansvarda dodskamper dar den angripna fisken far som en galning runt i akvariet och slar i locket, dekor och rutor, tills den nastan svimmar av. Attacken avtar efter en stund ELLER sa dor fisken lite senare. Har kampat snart 2 manader med dessa problem, men om jag tanker tillbaka sa borjade det lite smatt for 5-6 manader sedan, men inte dessa "icke-symptom"...har inte manga fiskar kvar... Tycker jag provat med allt och fragat alla som jag trott kunnat hjalpa, last massor i bocker och pa natet, men hittills har inget hjalpt. Har fatt en massa rad fran erkant duktiga fisk-folk, men nej.

Jag har noga studerat varje dod fisk, till och med forsokt mig pa en mindre obduktion... tagit bort gallocken och letat med forstoringsglas. Galarna ser friska och fina ut, kan inte ana nagon parasit eller prickar etc. Tar regelbundet vattenprover/tester, ALLTID perfekta!!

Hoppas pa en massa tips och mojliga losningar, se garna min lista nedan, hoppas den hjalper er detektiver! Tack pa forhand,

Se info om karet nedan:

1/ [FONT=Times New Roman][SIZE=3] Hur stort är akvariet? 100 liter
2/ Vilken filtrering använder du? Fluval, Skum/svamppatroner samt "stenar"[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? Juli 2010[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader... NEJ[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? 4 platys, 2 svardbarare, 1 Dvarggurami, 1 Silvermolly, 1 Black Molly, 2 pansarmalar, 1 regnbagshaj, 3 platy yngel, 2 Ancistrus (9 cm) samt en mangd Ancistrus yngel i olika storlekar[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? 10 plantor ("dill", gras, grovbladiga, vet inte namnet pa dem. Kopta i akvarieaffarer)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH: 7,2 KH: 180[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? pH: 7,2 KH: 180 Nitrit: 0[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 gang/vecka, 25-30 %[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 1,5 dagar sedan, 30 %[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Ja, kopte nagra nya vaxter for drygt 1 vecka sedan. For 2,5 veckor sedan nar det var kris och flera fiskar dog pa bara nagra dagar, sa startade jag om karet efter att ha tvattat och rensat ALLT. symptomen forsvann nastan helt, minimalt kliande bland fiskarna. De senaste dagarna har det accelererat igen, mer och fler kliar sig. Inga fler dodsfall hittills. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Nej[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Supervit och Spirulina Granulat omvaxlande samt alg vafflor till ancistrus och malar. De senaste 2 veckorna far de aven vitaminer. De matas 1gang om dagen och bara sa mycket de ater upp inom 5 minuter.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? Nej[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Det startade for kanske 5 manader sen; nagra platys blev sjuka, en efter en annan. Dessa lade ihop fenorna, holl sig pa botten och fick morkare flackar pa kroppen. Till sist dog de. Provade endast saltbehandling dessa ganger och det blev marginellt battre, for att sedan starta om igen. Vattenvarden ok i ovrigt och inga andra arter madde daligt vid denna tid. Hade ett stim neontetror, dessa bleknade och borjade rycka konstigt nagon manad senare. Avlivade dem en efter en, allt eftersom de visade dessa symtom for jag var radd att de startade problemen, att de bar pa nagon bakterie/parasit. Darefter var det lugnt och friska fiskar tills...For 2-3 manader sedan blev det tydligt att fiskarna, oavsett art, kliade sig oftare, speciellt nattetid. I ovrigt INGA symptom eller tecken. Flera fiskar dog plotsligt fran en dag till en annan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? JA, Sedan det mystiska kliandet borjade sa har 3 Tomasiciklider, 1 Black Molly, 3 Svardbarare, 2 platy, 4 ancistrusyngel, 1 Dvarggurami dott. Ofta dog det 1-3 per dag, ibland gick det nagra dagar emellan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. NEJ. Just nu ar det 1 platy som inte har nagon aptit och som star vid ytan, men i ovrigt verkar alla ma bra o beter sig som vanligt. Dock kliar sig de flesta , mer an vad som jag tycker ar normalt.Sahar har det varit under de senaste manaderna, aven nar flera fiskar dog. Forutom kliandet ser de helt friska ut.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? NEJ. Pa en av de senare platysarna som dog, upptackte jag en litet "djur" trodde jag, pa stjartfenan. Det var genomskinligt och bara ngn mm stort. Kunde ha varit ett fjall som lossnat. Hon hade i ovrigt inga symptom, men nagon vecka senare fick hon blodiga fenor och fler pluppar.. da provade jag Baktopur enligt anvisningar, dagen efter behandling sa var fisken dod, fenorna hade fallit av och hon var blodig pa kroppen. Det sag ut som om plupparna var hennes fjall som losts upp snarare an parasiter. slutforde Baktopur kuren i karet, samt upprepade behandlingen efter nagra dagar. Gjorde darefter ett storre vattenbyte och rengjorde filtret. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? JA; Baktopur enl ovan for 4-5 veckor sedan. Provade Mycopur for 3 dagar sedan, da jag misstankte galparasiter/svamp men detta verkar inte ha gett nagon effekt heller. Verkade blir battre dag 2, men sedan blev det som vanligt igen...[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? De insjuknade en efter en.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] JA
#2 - 20 maj 2011 09:23
Hej! som du märker så får du inte så mycket respons och det beror nog på att det är oerhört svårt att säga vad problemet är men jag ska ge min syn iallafall:)

1. du har lite väl mycket fisk för 100Liter
2. du har blandat väldigt mycket olika fiskar och det kan skapa stress som i sin tur kan göra fiskarna mer mottagliga för sjukdomar!
3. filtreringen, du uppger att du har en fluval (U3?) och den klarar inte av så mycket fisk så jag tror din biologiska filtrering haltar en del och det påfrestar fisken och kan leda till ohälsa!

Jag tycker du ska fundera över filtreringsbiten och överväga att skaffa ett ytterfilter eller bygga ett eget filterhörn, gör du det så tror jag dina problem kommer försvinna:)
#3 - 21 maj 2011 10:10
Hej!

Hur ser det ut, mer exakt, när dina fiskar kliar sig? Mina tigerbarber fick simblåsinflammation vilket gjorde att de tappade balansen och orienteringen. Innan de dog for de runt likt små löv i en storm, krockade med växter, bottnen, stenar, glas, varann... Hade tio stycken som dog en efter en, trots medicinering, inom två veckor. De var friska tills de började rycka och sprätta märkligt och dog inom ett dygn.
För mig hjälpte det inte med medicin, jag testade två gånger. Jag tror snarare att medicinen drog ut på lidandet.
Enligt min akvariehandlare är simblåseinflammation en bakterie som typ äter upp fisken inifrån tills den dör. Jäkligt jobbig sjukdom. :(
#4 - 22 maj 2011 14:59
åheim skrev:
Hej! som du märker så får du inte så mycket respons och det beror nog på att det är oerhört svårt att säga vad problemet är men jag ska ge min syn iallafall:)

1. du har lite väl mycket fisk för 100Liter

2. du har blandat väldigt mycket olika fiskar och det kan skapa stress som i sin tur kan göra fiskarna mer mottagliga för sjukdomar!

3. filtreringen, du uppger att du har en fluval (U3?) och den klarar inte av så mycket fisk så jag tror din biologiska filtrering haltar en del och det påfrestar fisken och kan leda till ohälsa!

Jag tycker du ska fundera över filtreringsbiten och överväga att skaffa ett ytterfilter eller bygga ett eget filterhörn, gör du det så tror jag dina problem kommer försvinna:)

hej!
Tack för svar.
Vad gäller antalet fiskar så vill jag gärna veta ungefärligt rimligt antal för ett 100 liters kar? Jag kanske ska förtydliga att det totala antalet fiskar som dött har inte levt allihop tillsammans på samma gång utan några har fått flytta in en tid efter att några andra dött tex. Vad jag har kunnat läsa mig till så borde jag kunna ha ca 25-30 fiskar i storlek 5 cm i ett 100 l kar. Någon skrev att man kunde ha ca 1 fisk per liter??

Vad gäller att blanda för många arter så kan jag hålla med om det, den tanken har dykt upp på sistone så det får jag försöka åtgärda allt eftersom. Tänkte fokusera på dvärg guramis när karets problem är lösta. Men visst borde man kunna ha 4-5 arter i ett kar i alla fall?

Mitt filter är en Fluval U2, den klarar upp till 110 l och vattenvärdena är som sagt bra så förklara gärna varför jag behöver mer filtrering och hur? Jag kan gissa hur ett hörnfilter ser ut men HUR gör man och varför?
#5 - 22 maj 2011 15:14
andrean skrev:
Hej!

Hur ser det ut, mer exakt, när dina fiskar kliar sig? Mina tigerbarber fick simblåsinflammation vilket gjorde att de tappade balansen och orienteringen. Innan de dog for de runt likt små löv i en storm, krockade med växter, bottnen, stenar, glas, varann... Hade tio stycken som dog en efter en, trots medicinering, inom två veckor. De var friska tills de började rycka och sprätta märkligt och dog inom ett dygn.

För mig hjälpte det inte med medicin, jag testade två gånger. Jag tror snarare att medicinen drog ut på lidandet.

Enligt min akvariehandlare är simblåseinflammation en bakterie som typ äter upp fisken inifrån tills den dör. Jäkligt jobbig sjukdom. :(

Hej,
Fisken fokuserar på ett blad och simmar nära det för att sedan knycka till så att det kliar mot gälarna. de har inga problem med simmandet i övrigt så det är inget med simblåsan. Symptomen är så diffusa så jag gissar att det är något i vattnet som inte stämmer trots bra vattenvärden och mycket kan nog ligga i ovanstående inlägg att jag blandat för många arter. får se vad som händer framöver och försöka stabilisera karet så gott det går.
Tack för hjälpen.
#6 - 28 maj 2011 19:51
1cm fisk per liter så en fem cm fisk tar 5liter
#7 - 28 maj 2011 21:30
Cm fisk per liter är en sjukt oprecis metod. Det beror helt på vilka fiskar män har, mängden och typ av växter, filtrering och annat.
#8 - 29 maj 2011 00:09
Väldigt svårt att säga vad det kan vara men det första du ska sluta göra är att köpa in nya fiskar när dina gamla dör. Varför skulle du vilja ta in friska fiskar i en infekterad miljö? Finns ingen logik...

När du obducerade fiskarna, kollade du med blotta ögat eller med ett mikroskop? Jag tolkar det som att du inte har använt mikroskop och i sådant fall finns det ingen chans att du kan se om det finns något som drabbat fiskarna. Om du noterat sådan kraftig klåda hos dina fiskar är det ju något som drabbat dom.

Att du testat Mycopur mot gälparasiter i endast tre dagar utan att se någon skillnad betyder inte att dina fiskar inte har gälparasiter. Tre dagar är alldeles för kort tid för att avgöra detta. Dessutom är det tyvärr inte många sjukdomar/parasiter som det finns effektiva mediciner mot. Vita prick är i princip det enda som vanliga fiskbutiker säljer effektiv medicin mot.

Vet inte om du blivit klokare utav mitt inlägg. Men sluta köpa nya fiskar och avliva omedelbart alla fiskar som uppvisar symptom för att minska spridningen. Kokande vatten, frysen, spola ner i toan m.m. är INTE acceptabla avlivningsmetoder. Med så små fiskar kan du fukta en trasa, vira in fiskens gälar i den och drämma till den i huvudet med en hammare.
#9 - 29 maj 2011 09:00
Jag tycker att allt låter som förgiftnings symptom. Har du något i akvariet som är "ovanligt"? Har du någon dekoration eller sten som ser färggrann ut? Vad har du för sorts sand?
Och vad gör du när du skriver att du tvättar och rengör saker i akvariet? Använder du något annat än vatten?

Annons