Hjälp! - Fick ett akvarium idag...

#1 - 9 december 2004 01:50
Fick ett 150 l ca akvarium idag med 13 fiskar. De har varit väldigt vanvårdade och blir förhoppningsvis glada av en mer omtänksam värd. Tyvärr har fyra st redan dött :( men jag hoppas de övriga överlever. Just nu bor de i en plasthink i sitt gamla akvarievatten.

Nåväl, när jag kom hem ikväll var fyra st som sagt döda, så jag kände att det var lika bra att fixa iordning akvariet så fort som möjligt. Så nu, fyra timmar senare, är allt uppe, filtermojängen är igång och det verkar funka ganska bra faktiskt.
Trodde jag. Det började precis droppa om akvariet och jag vet inte vad jag ska göra! Det droppar ca 1g/sekund och man ser hur vatten samlar sig kring plastlisterna som är i botten på akvariet (ett Jewel).

Vad ska jag göra? Vågar jag lägga mig? Vågar jag lägga i fiskarna? Räcker det att fixa lodet på akvariet (det står ca 3 mm lägre på ena sidan, men långsidorna är räta.)?

Glad men lessen... Tacksam för hjälp!

#2 - 9 december 2004 03:07
Nu har jag ordnat lodet så det är näst intill perfekt. Det lutar något åt ena hållet, och där droppar det konstant. Jag har alltså lyckats få en läcka... Det knakade till oroväckande när jag ställde upp akvariet på möbeln så det hände kanske något där.
Fiskarna simmar nu i akvariet, ytterligare några hade dött :( , men det är ju ingen idé att jag gör nåt mer innan jag fixat läckan. Urk vad jobbigt... Dessutom; Är det dumt att laga akvariumet snart? Jag tänker på att de stackars firrarna blir väl ihjälstressade av att byta miljö hela tiden, de mådde ju redan dåligt innan? Det kanske är bättre att jag låter det droppa i en vecka tills det lugnat sig lite?

Nåväl, nu är jag trött och jag måste till kund kl 08, så jag tänker sova och hoppas att det klarar sig en stund till.

Detta är mitt första akvarium och det känns jättespännande! :) (men jag är lessen för de döda fiskarnas skull)

Idéer mottages tacksamt,
/andreas
#3 - 9 december 2004 06:11
Hej!
UT MED FISKARNA! UT MED VATTNET! OCH LAGA LÄCKAN! SNABBT SOM TUSAN! Silikonet skall torka i två till tre dagar och jag lovar du vill inte ha 150liter vatten i ditt rum, tro mig jag har en kopis som haft 200liter jag lovar det var mycket blött!

/Peter
#4 - 9 december 2004 06:18
För tusan! De som knakade kan ha vart bottenglaset, å sprickan lär inte bli mindre å mindre.. snarare tvärt om! SÅ TÖMM!

Tråkigt att de blev såhär med ditt första akvarie =(
#5 - 9 december 2004 09:06
Det läcker lika mycket nu som när jag la mig, jag får fixa detta i em.

Kan fiskarna bo i en spann under tiden?
#6 - 9 december 2004 09:25
Ja dom kan leva i spann under tiden, spara så mycket du kan av det gamla vattnet. Och laga läckan fort som attan. Vad tycker ditt försäkringsbolag om att hjälpa till med eventuella kostnader för en läcka från ett akvarium?
#7 - 9 december 2004 09:55
Ska kolla med Länsförsäkringar...

Finns det nån instruktion på nätet om hur man lagar? Finns det något speciellt silikon man ska använda?

Kommer ha en viss panikkänsla innan detta är löst... :D
#8 - 9 december 2004 10:39
Har varit på Silvan nu och köpt glassilikon och Aceton... Nu ska vi tömma akvariet på vatten och ikväll blir det operation "laga akvarie"...
#9 - 9 december 2004 11:27
Akvariet är tömt, fiskarna bor i en spann och lägenheten är blöt...
En av firrarna hoppade ur spannen, men jag räddade den innan den dog...

Det verkar som att läckan är längs med nån av bottenfogarna. Då måste det väl räcka med att lossa den och silikona om den, eller hur?

En annan fråga; Jag gjorde aldrig rent stenarna igår när jag fyllde på vattnet vilket gjorde att blev hyfsat grumligt. Vilket är det enklaste sättet att göra rent stenarna på?

:)
#10 - 9 december 2004 11:36
Om du med stenarna menar bottengruset, så gör du enklarst rent det genom att ha det i en spann... spola vatten med ex vis duschen och röra om tills vattnet blir klart...
Fiskarna i spannen behöver nytt vatten en eller två gånger om dagen, lite beroende på hur stora de är... Ta ett litermått och ös upp ca 10% av vattnet och häll tillbaka lika mycket från kranen...
Du har väl kollat så att det inte är antimögelmedel i siliconet... sådan kan man INTE använda, det är jättegiftigt för fiskarna...
#11 - 9 december 2004 13:45
Tack för svaret.
Jag menar mycket riktigt bottengruset....

Silikonet är giftfritt och gjort för akvarier. Det enda jag är orolig över är att det inte är rätt styrka på silikonet. Läste i nån annan tråd att det finns olika styrkor på detta, och eftersom akvariet är ganska stort (f ö ett 220 l har jag fått reda på) så är jag ju rädd att det inte kommer att hålla...

Värmen i spannen behöver man inte vara orolig över eller?

Köpte en akvariebok i dag också! :)
#12 - 9 december 2004 13:48
Ursprungligen skickat av carlsson

Silikonet är giftfritt och gjort för akvarier. Det enda jag är orolig över är att det inte är rätt styrka på silikonet. Läste i nån annan tråd att det finns olika styrkor på detta, och eftersom akvariet är ganska stort (f ö ett 220 l har jag fått reda på) så är jag ju rädd att det inte kommer att hålla...

Skall du limma om hela akvariet? Om du bara tänker täta så behöver du ju knappast vara rädd för akvariet håller ju fortfarande ihop med det gamla silikonet.

Vilken värme? Vad gör du med den? Kolla på Zoopets fiskavdelning så ser du vilken temperatur dina fiskar vill ha.
#13 - 9 december 2004 13:49

Det är svårt att veta då du inte skrivit vilken sorts fiskar du har... Om du klickar på "fiskar" uppe i menyn så kan du söka reda på dina fiskar och där se vilken temp de behöver...

Hållfastheten på silikonet kan inte jag svara på... däremot kan nog någon annan göra det om du talar om vilken sorts silikon du köpt... Har du sökt på forumet??? Lämpliga sökord borde vara silikon och hållbarhet... har för mig att det skrivits en del tåtar i ämnet...
#14 - 9 december 2004 14:05
För det första; Tack så JÄTTEMYCKET för svaren!

Ang silikonet: Jo, jag har läst en hel del trådar om detta, därför trodde jag att det bästa alternativet var att silikona om hela plattan. Det verkar inte som det går att laga hål, men jag kanske har missuppfattat det? Det enklaste vore ju självfallet att bara silikona på ett lager till. Det ligger ju ändå under gruset och döljs bakom ramen, så det borde ju faktiskt gå...

Ang Fiskarna: Har ingen aning om vad det är för fiskar. En mal i alla fall, samt två sorter till (långsmal grå och små platta röda)... Tydligt va? :)
Men rent teoretiskt så BORDE de alltså överleva om jag bara byter lite vatten och matar dem under dagarna som går nu?

Har länge velat ha ett akvarium, och nu när jag väl har ett så känns det superkul, trots att det inte gick så bra... Tycker mest synd om fiskarna som dog. :(

Tack igen!
#15 - 9 december 2004 14:16
låt bli att mata dem i hinken, det behöver de inte så länge de inte ska vara där i mer än två veckor...
#16 - 9 december 2004 14:34
Skär bort allt invändigt sittande silikon, tvätta rent med aceton och lägg på nytt silikon i hörnen, ev. även i vinkeln mellan sidor och den ramen som ligger över akvariet. Det finns ingen anledning att dumsnåla när du skall göra i ordning akvariet, det straffar sig oftast senare. Styrkan på silikonet behöver du inte bekymmra dig om, det håller.
#17 - 9 december 2004 14:46
Okej, men jag behöver alltså inte lossa plattan helt då? Det räcker med att skära bort det synliga silikonet och lägga på nytt alltså?

Thanks!

PS. Det var en mindre sjö på ovansidan av möbeln, under akvariet, jag är glad att det inte var värre... DS.
#18 - 9 december 2004 15:36
Men du kan känna dig stolt när du har räddat livet på fisken och silikonat om karet :)
#19 - 9 december 2004 16:24
Precis, skär bort det du kommer åt invändigt, gör rent och lägg på nytt.
Lätt som en plätt [:-174]
Vänta ett par dagar med att fylla på vatten. Eventuellt att det kan skyndas på med att ställa en värmefläkt i det nylimmade akvariet, men det är inget jag skulle chansa på.
#20 - 9 december 2004 16:46
hejhej! hoppas det går bra med firrarna :)
#21 - 9 december 2004 20:38
Vad jag menar med värme för fiskarna är att jag misstänker att det blir för kallt för dem att bara stå i en spann. Ska värmestaven ner i den eller klarar dem sig?

Puh. Nu har jag tvättat bottengruset. Det fick bli skölja portionsvis genom ett durkslag. Tog en och en halv timme...
#22 - 9 december 2004 21:17
Om du bestämmer dig för att ha "värmestaven" även kallad doppvärmare va nogran att ha vatten nivån tillräcligt hög så att termostaten är under vattnet, anars kommer fiskarna få det ganska varmt...

jag tycker att du ska skita i att sätta i doppvärmaren i hinken sätt hinken nära ett element ist, så du får va 23-25g så klarar dom sig bra!

Mvh Mikael
#23 - 10 december 2004 09:25
Hur har det gått Carlsson, står akvariet på härd nu =O) du kan äl skriva en rad när du e klar och hur det har gått.
Jag fick mitt 200l av den komoisen som hade den läckan på sitt golv och jag fick köpa nytt glas till framrutan och limma själv det gick fint och det tror jag det gör med ditt med.
Fyll upp med ljummet vatten och låt stå en dag och kolla så det inte läcker och ta och skölja av fogarna bra så du inte har ättika som ligger på fogarna ättokan skall dunsta från silikonet men det kan finnas en hinna kavr på fogen, så dra med fingrarna bara över fogen så du tvättar av det.
#24 - 10 december 2004 09:37
Jag hann tyvärr inte silikona karet igår, kommer göra det i em. Men det känns som det kommer att gå bra. Jag hittade läckan också, silikonet hade släppt vid ett ställe. Det tråkiga är att möbeln förstördes av läckan (varför tål inte en akvariemöbel vatten kan man ju undra), men det är ett annat problem.

Jag är mest orolig för fiskarna, jag vill ju att de ska må bra...!

Ättika? Kommer det från silikonet eller vad? Eftersom jag har ställt upp karet på möbeln igen tänkte jag inta flytta på det mer, men du menar att man måste skölja ur karet ytterligare en gång?

Tog lite foton på spektaklet så en vacker dag lägger jag upp det på min hemsida... :)

PS. Köpte Kjell Fohrmans bok "Back to Nature Akvarieguide". Klart bra (även om alla tips och råd som fanns i den också finns här på hemsidan)! DS.
#25 - 12 december 2004 00:00
Att silikona om karet var betydligt jobbigare och svårare än vad jag kunde ana. Först hade jag ingen mojäng att trycka ut silikonet ur tuben med, så det fick bli handkraft, vilket var j*ig jobbigt. Sen var det väldigt jobbigt att få det bra, det slutade med att det blev silikon typ överallt. Något man iofs lätt kan skrapa bort men ändå...
Idag köpte jag en pryl för att kunna trycka ut silikonet ur tuben, och då funkar plötsligt ingenting. Det hamnar silikon överallt. Jag börjar snart lipa. Tips till nån som vill göra detta själv: Se till att ni får med en "tubtryckargrej" från början... :(

I alla fall, jag reflekterade över en sak; Bottenglaset ligger ca en cm över bänken, borde inte det innebära att det blir ett extremt tryck på glaset och därför ge möjlighet till framtida sprickor/läckor? Det känns som det borde finnas nån anpassa plastbit el motsvarande att lägga under bottenglaset för att så att säga ha nåt att stödja mot (bottenglaset sitter alltså fast i ramen och har därför enbart ramen som stödpunkter. Borde bli jobbigt med 200 l vatten att hålla upp)?

#26 - 12 december 2004 00:06

Att silikona om karet var betydligt jobbigare och svårare än vad jag kunde ana. Först hade jag ingen mojäng att trycka ut silikonet ur tuben med, så det fick bli handkraft, vilket var j*ig jobbigt. Sen var det väldigt jobbigt att få det bra, det slutade med att det blev silikon typ överallt. Något man iofs lätt kan skrapa bort men ändå...

Idag köpte jag en pryl för att kunna trycka ut silikonet ur tuben, och då funkar plötsligt ingenting. Det hamnar silikon överallt. Jag börjar snart lipa. Tips till nån som vill göra detta själv: Se till att ni får med en "tubtryckargrej" från början... :(

I alla fall, jag reflekterade över en sak; Bottenglaset ligger ca en cm över bänken, borde inte det innebära att det blir ett extremt tryck på glaset och därför ge möjlighet till framtida sprickor/läckor? Det känns som det borde finnas nån anpassa plastbit el motsvarande att lägga under bottenglaset för att så att säga ha nåt att stödja mot (bottenglaset sitter alltså fast i ramen och har därför enbart ramen som stödpunkter. Borde bli jobbigt med 200 l vatten att hålla upp)?

Ram akvarier ska vara så att botten glaset "hänger" i luften.
Sen får det vara 200-1000 liter så är dom konstruerade,
MVH/Lasse
#27 - 12 december 2004 10:30
Det med glappet skall inte göra ngt men det finns speciela underlägg som man kan köpa men de kostar skjortan för lite skumplast jag har själv lagt ett par kartong bitar under som ligger som stöd =O)

Ja det är kladdig om man inte har de rätta verktygen för ett jobb =O)
hade de i butiken varit lite uppmärksamma på hur du ställde dina frågorr om vilket limm du skulle ha osv så hade de frågat dig om du skulle ha en tubpress oxå.

Lycka till och kolla ang härdning i Mayas inlägg
#28 - 12 december 2004 11:57

Ättika? Kommer det från silikonet eller vad? Eftersom jag har ställt upp karet på möbeln igen tänkte jag inta flytta på det mer, men du menar att man måste skölja ur karet ytterligare en gång?

Jupp, när silikonet härdar bildas/frigörs ättika.
#29 - 12 december 2004 12:04
[quoteJupp, när silikonet härdar bildas/frigörs ättika.
[/quote]

Har märkt det nu... Smelly... LOL

Efter att ha gjort om silikonet en gång ska jag låta det härda till Tisdag, sen är det akvarietime!
Fiskarna i spannen mår bra!

:)
#30 - 15 december 2004 10:33
Tyvärr visade det sig att fiskarna inte alls mådde bra i spannen. Tre stycken dog innan jag förde över dem till akvariet i morse.... :( Jag noterade hur de var vid ytan och liksom "kippade efter luft", vad kan det bero på?

Så, nu har totalt 10 fiskar dött. Jag hoppas att de kvarvarande sju överlever i nya akvariet!
#31 - 15 december 2004 10:37
Kippande vid ytan beror ofta på syrebrist eller förgiftning... men det blir bättre nu i det nya karet... Köp bara inte till en massa fisk förrän om en par veckor... så att de fiskar som är i karet får "köra in" det först..

Annons