Eftersom jag fick så snabb hjälp med mitt hajmalsbekymmer tänkte jag passa på att ställa ett par frågor till.
Jag har nu bestämt mig för att försöka finna ett nytt och lämpligare hem åt silverhajmalen.
Mitt nuvarande akvarium är (jag skäms nästan för att skriva det) 30 l. Jag letar just nu efter ett nytt och jag tänkt mig ett på ca 250-400 l.
I mitt akvarium finns 4 platys, en eldstjärt och en slags mal (en såg kammofärgad med sugmun).
Nu undrar jag hur jag kan komplettera i ett större akvarium.
Jag skulle gärna vilja ha slöjstjärtar (guldfiskar), fungerar det ihop? De tål väl lite varmare vatten (typ 23 grader).
Andra förslag?
Jag skulle också vilja ha en kampfiskshane, är det möjligt tro?
Det är svårt att få något entydigt svar i böcker och på nätet vilka fiskar som går ihop tycker jag.
Sedan undrar jag om det finns någon fisk som skulle kunna bo i ett 30 l akvarium, typ en kampfisk och något mindre (t. ex platy eller tetror), eller
skulle det vara för trångt?
Skulle en kampfisk kunna leva ensam i ett sådant akvarium (en hane), eller vill de gärna ha fler fiskar omkring sig?
Sedan har jag hört att eldstjärtar blir aggressiva när de blir äldre, stämmer det?
Jag vill inte göra om samma misstag igen, så alla erfarenheter av dessa arter uppskattas!