Hej på er..
jag har för 1 vecka sedan köpt ett Eheim 2229 intervallfilter då jag tidigare haft ett Fluval 404 som jag BARA haft problem med, det har skorrat bullrat och läckt.
Nu ville jag ha lugn o ro i vardagsrummet o kunna titta på TV utan att bli störd av ett ständigt oljud i bakgrunden. Jag köper då ett Eheimfilter för att min uppfattning ALLTID har varit att de har bra grejor, men tyvärr lite dyrt. Nu var jag beredd att lägga denna mindre förmögenhet för att få tyst på eländet, men besvikelsen lät INTE vänta på sig.
Filtret var tyst o fint i impellern, men istället låter det som man har ett mindre vattenfall i vardagsrummet, ett ständigt porlande som LÄTT överröstar TV:n på normal volym.
Finns det NÅGON som har ett sådant här filter och har det gåendes utan detta högljudda porlandet??
Min uppfattning är att filtret ALDRIG fylls upp 100%, intervallen tömmer ur filtret redan vid skarven mellan övre & undre intervalltubs rören. Intervalltubs röret fylls alldrig 100% och lyser man med en lampa genom det mörka glaset i själva filterbehållaren så ser man att det rinner vatten längs kanterna och är fullt med kondens inne i behållaren.
Skall intervalltuben fyllas 100% mellan varje intervall eller är det korrekt att den switchar vid rörskarvarna?
Dessutom kan jag inte få Intervalltubs skarven att sitta helt på övre anslutningspunkten mot filterbehållaren, om man försöker trycka på den helt så "studsar" den ut direkt igen när man släpper. Den stannar i en position där man ser att halva O-ringen är utanför intervalltubens skarv mot filterbehållaren. Är detta korrekt eller är det där felet sitter??
Hoppas någon här kan hjälpa mig få reda på vad som är fel.
Med besvikna hälsningar
/Tobbe