Hjälp - Eheim 2213 funkar inte - hur göra?

#1 - 16 maj 2010 18:58
Hejsan!
Köpt beggat akvarium med tillhörande Eheim 2213. Rengjorde det och testkörde i en hink. Motorn rasslar och låter men det händer inget med nån vattengenomströmning. Provade att suga i utblåset tills behållaren vattenfylldes men fortfarande inget.

Snabb hjälp någon? Kan jag testköra toppen utan behållaren för att se om propellern snurrar? (Någon låter ju onekligen där inne.) Ska burken vara vattenfylld eller inte när jag sätter i kontakten? Gör det någon skillnad om hinken är ovanför pumpen när jag testkör? Vad kan jag mer testa?
#2 - 16 maj 2010 19:09
Att få igång ett filter efter rengörning kan orsaka både en och två svordommar! Jag sätter inte i kontakten förän både pumpen och slangarna är vattenfylda. Hinken måste nog vara högre än pumpen (tror jag). Att det rasslar beror förmodligen på att propellern inte är nere i vattnet... prova att luta eller lägga pumpen ner, kan hjälpa ibland...
#3 - 16 maj 2010 19:12
det måste vara häverteffekttill sådana. sätt hinken på toastolen o filtret på golvet så kan det någ gå bättre. filtret måste som damen säger vara vattenfyllt innan oxå.
#4 - 16 maj 2010 19:27
Vi har provat med att ha hinken över pumpen och maken har sugit sig grön för att få slangarna vattenfyllda. Den låter och rasslar och har sig men det händer inte ett dugg vare sig vid insug eller utblås. Kan det vara dags att byta ut några grejer i den som ny propeller etc eller är det bara att kassera den om vi inte får igång det?
#5 - 16 maj 2010 19:35
Nu funkar det! [COLOR=DarkRed]TACK[/COLOR] snälla snälla ni!

Måste säga att jag aldrig varit på ett forum där man får så mycket bra hjälp så fort!
#6 - 16 maj 2010 20:40
vickson skrev:
Nu funkar det! [COLOR=darkred]TACK[/COLOR] snälla snälla ni!

Måste säga att jag aldrig varit på ett forum där man får så mycket bra hjälp så fort!

Vad bra att ni fick igång ert ytterfilter :). Tycker själv annars att det kan vara ett helsicke att få igång ytterfilter.

Detta är världens bästa forum :).
#7 - 16 maj 2010 20:48
macke_fisk skrev:

Amen! :d
#8 - 16 maj 2010 20:48
macke_fisk skrev:

ord!
#9 - 16 maj 2010 20:50
vickson skrev:
Amen! :d

hannesc skrev:
ord!

Skönt att höra att ni är på den bra sidan ;) :D.

Annons