Hjälp ! Dimmit vatten !

#1 - 29 mars 2008 21:23
Jag har städat akvariet massor med gånger ,.,
Men det blir inte rent ja städade i söndas men de e dimmit igen..
Snälla hjälp mej ! Vad ska jag göra.??

Oroande kramar Sanna :confused:[:-55][:-160]
#2 - 29 mars 2008 21:26
Du kanske städar för mycket så du inte får någon balans?
Hur gör du när du "städar" karet?
#3 - 29 mars 2008 21:33
ansjo skrev:
Du kanske städar för mycket så du inte får någon balans?

Hur gör du när du "städar" karet?
3

Jag har en såndär sug grej ( vet inte vad det heter) Så ja tar upp alla växter och saker som är i och rensar pumpen och städar glaset.. :)
Gör jag nått fel ?
Hur gör du ?
#4 - 29 mars 2008 21:38
Skulle tro att det är där du har problemet.
När jag byter vatten i mina kar som jag gör en gång i veckan suger jag bara upp det som ligger löst ovanpå gruset. Jag rör inte växterna om de inte blivit för långa och behövs ansas.
Har du innerfilter ska du inte rengöra detta om den inte markant tappat effekt. Städar du karet för noga så får det svårt att komma i balans, och när det väl börjat göra det så är du där och grejar igen. Det blir lite som en ond spiral och därav antagligen dina problem.
#5 - 29 mars 2008 21:43
ansjo skrev:
Skulle tro att det är där du har problemet.

När jag byter vatten i mina kar som jag gör en gång i veckan suger jag bara upp det som ligger löst ovanpå gruset. Jag rör inte växterna om de inte blivit för långa och behövs ansas.

Har du innerfilter ska du inte rengöra detta om den inte markant tappat effekt. Städar du karet för noga så får det svårt att komma i balans, och när det väl börjat göra det så är du där och grejar igen. Det blir lite som en ond spiral och därav antagligen dina problem.

okej så vad ska jag göra nu ?
#6 - 29 mars 2008 21:46
Det är lätt.
gör inget:) Eller jo mata som vanligt och byt vatten en gång i veckan. du kan suga det som ligger löst på sanden eller fixa en fisk/snäcka som sköter det åt dig.
#7 - 29 mars 2008 21:48
Du kan göra ett vattenbyte i veckan på ca 20-30% och försök att göra det samma dag i vecka så är det lätt att komma ihåg, tex söndagar.
Om du använder slang vid vattenbytet kan du suga upp lösa rester som ligger på gruset och inte lyfta upp allting i karet. Är växterna för långa kan du ansa dem, men behövs inte detta så låt de stå kvar. Pumpen behöver du som sagt inte heller rengöra om den inte har tappat effekt, utan det brukar vara kanske en gång i månaden (om det är ett innerfilter).
Gör du detta så kommer grumligheten snart att lägga sig och du får förhoppningsvis balans i karet.
Dessa råd har du fått utan att jag inte direkt vet hur du har det i ditt kar med fisk, pump, storlek på kar mm så skulle det vara något galet får du bara hojta till:)!
#8 - 29 mars 2008 21:51
ansjo skrev:
Du kan göra ett vattenbyte i veckan på ca 20-30% och försök att göra det samma dag i vecka så är det lätt att komma ihåg, tex söndagar.

Om du använder slang vid vattenbytet kan du suga upp lösa rester som ligger på gruset och inte lyfta upp allting i karet. Är växterna för långa kan du ansa dem, men behövs inte detta så låt de stå kvar. Pumpen behöver du som sagt inte heller rengöra om den inte har tappat effekt, utan det brukar vara kanske en gång i månaden (om det är ett innerfilter).

Gör du detta så kommer grumligheten snart att lägga sig och du får förhoppningsvis balans i karet.

Dessa råd har du fått utan att jag inte direkt vet hur du har det i ditt kar med fisk, pump, storlek på kar mm så skulle det vara något galet får du bara hojta till:)!

ookej,.. tack för all hjälp ska se om de fixar sej.,. om du har msn så kan jag ju skriva till dej hur det gick min msn är [EMAIL="Sansiken@hotmail.com"]Sansiken@hotmail.com[/EMAIL]
#9 - 29 mars 2008 21:54
om det är små partiklar i vattnett så kan du ju sätta i en tät filter bit i filtrett, låt de sitta i filtret övernatten och ta bort de sedan på morgonen.
förhoppningsvis så har du då ett klart akvarium.
Men det kommer nog inte behövas, ge det lite tid bara.

Axel
#10 - 29 mars 2008 22:01
Jag har MSN men är väldigt sällan inne på den, men skriv gärna i tråden hur det går och ge det bara lite tid utan att vara så noggrann vid städningen:)!
#11 - 29 mars 2008 22:04
ansjo skrev:
Jag har MSN men är väldigt sällan inne på den, men skriv gärna i tråden hur det går och ge det bara lite tid utan att vara så noggrann vid städningen:)!

OKej :D:D:D

Annons