Hjälp, dimmigt vatten! Bilder

#1 - 5 december 2005 13:53
Har precis startat upp mitt nya 240-liters akvarium...
Märkte efter ett par dagar att vattnet har blivit lite dimmigt... har varit såhär i ca en vecka nu. Slängde i tre fiskar igår, men ingen förändring....

Vad beror detta på? Har sökt lite här på forumet, men blir inte klokare för det... Nån som vet varför det blir såhär? Är det för mycket kalk i vattnet? Infusorier? Kommer det att försvinna? Vad kan man göra?

På min zoon finns två bilder på akvariet frammifrån och från kortsidan. Dimman är värst från kortsidan, eftersom vattenpelaren är djupare från det hållet...

Länk:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=430247&gid=546347
#2 - 5 december 2005 14:00
Tror nog att det är fullt normalt att det är dimmigt i början. Hur länge det är så beror väl på filtret skulle jag tro. Mitt 540l var lite dimmigt i en vecka. Mitt 30l var bara dimmigt i några timmar ;). Själv har jag alltså också haft dimmiga kar, men jag vet inte hur det "brukar vara", har rätt begränsad erfarenhet själv. Det finns ju medel som man kan tillsätta för att få klarare vatten, men om de är bra att använda har jag inte en aning om.
#3 - 5 december 2005 14:06
Okej, så det är inget farligt iaf....? Det är ju huvudsaken... Men det ser ju lite tråkigt ut... Aja, får väl vänta å hoppas att det försvinner... :) Tack för det snabba svaret!
#4 - 5 december 2005 14:08
Det vågar jag nog inte garantera iofs. Jag tror inte att det är farligt. Dimman i mina kar har inte varit farliga. Men består din dimma av maskindiskmedel så måste jag nog säga att den är farlig ;)
Men gör lite sökningar på det och bilda dig en egen uppfattning. Tror nog du hittar massa info om det.
#5 - 5 december 2005 14:16
Dimman försvinner efter några dagar . Det är bara vänta så ska du se . Du har ju rört upp en massa partiklar när du fyllt på vatten och rotat runt i karet .
#6 - 5 december 2005 14:28
Det är vanligt med dimmigt vatten i nystartade akvarier. Jag fick också det. Minns inte hur många dagar det tog innan det försvann, men nån vecka skulle jag tippa på. Det är iaf inte farligt.

Det som du bör tänka på de första månaderna efter nystart är att hålla koll på vattnet så du inte får en nitritspik. Nitrit är till skillnad från "dimman" helt osynligt men dödligt giftigt för fiskarna. Har du ett nitritest?

Som du kanske vet bör du även mata sparsamt och vänta några veckor innnan du introducerar nya fiskar och då får du introducera några få i taget. För att vara på den säkra sidan bör man även tillsätta Nitrivec eller motsvarande bakteriekultur. Är man bara försiktigt så brukar allting vara lugnt.

Lycka till!
#7 - 5 december 2005 14:49
Sera Aquariaclear pratar du om tror jag yoda det kostar 59kr för 100ml men jag har tittat i en internet shop www.guldfisken.se heter den så om man beställer därifrån så tillkommer frakt och sånt.Men det går säkert att köpa i en vanlig akvariebutik också.
Det står att det binder organiska grumlingar och är verksamt mot infusoner också.
Om du vill läsa om medlet så gå in på www.guldfisken.se och skriv det här Sera Aquariaclear
#8 - 5 december 2005 14:50
ja, när jag tänker efter så tror jag att mitt gamla kar på 45 liter också var lite dimmigt när jag startade upp det... kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog innan dimman försvann, men jag får väl hoppas att den försvinner i det här karet med i sinom tid :)
Jo jag vet att man ska se upp med nitrit... Jag har låtit karet stå med filtret igång i en vecka, sen igår slängde jag i tre slöjstjärtar och en liten ancistrusmal... vet att det kanske var i mesta laget, men jag tänkte att eftersom akvariet är så stort så borde det inte vara någon fara...
Hur som helst så har jag inte matat ngt än... kanske ska ge dem liiite, liite ikväll? Tänkte väl vänta ett par veckor nu innan jag köper några fler fiskar.

kanske ska investera i ett nitrit-test? Vad ska man köpa för något? Har hört att sånna där stickor inte är tillförlitliga?
#9 - 5 december 2005 14:51
Nitrit test rekommenderar jag ialla fall.
#10 - 5 december 2005 17:56
[QUOTE=Elina]Jo jag vet att man ska se upp med nitrit... Jag har låtit karet stå med filtret igång i en vecka[/QUOTE]

Hur länge akvariet har stått med filtret igång men utan fiskar spelar faktiskt ingen roll vad gäller nitrit (inte om man inte kör en fishless cycle iaf). Detta för att nyttobakterierna inte har någon "mat" och kommer därför inte heller att förökas och etablera sig.

[QUOTE=Elina]Hur som helst så har jag inte matat ngt än... kanske ska ge dem liiite, liite ikväll? Tänkte väl vänta ett par veckor nu innan jag köper några fler fiskar.[/QUOTE]

Att mata sparsamt innebär faktiskt inte att svälta fiskarna ;) Nej men ärligt talat, utan fiskarnas avföring kan inte heller bakteriekulturen växa och etablera sig i filtret. Jag tycker du ska mata dem, men ge dem lite åt gången. Ha inte brottom med att introducera nya fiskar. Vänta hellre för längre än för kort.

[QUOTE=Elina]kanske ska investera i ett nitrit-test? Vad ska man köpa för något? Har hört att sånna där stickor inte är tillförlitliga?[/QUOTE]

Det stämmer att teststickor inte är tillförlitliga. Köp istället ett dropptest. JBL är ett bra märke, men det finns även andra.
#11 - 5 december 2005 20:50
[QUOTE=batski]
Att mata sparsamt innebär faktiskt inte att svälta fiskarna ;) Nej men ärligt talat, utan fiskarnas avföring kan inte heller bakteriekulturen växa och etablera sig i filtret. Jag tycker du ska mata dem, men ge dem lite åt gången. Ha inte brottom med att introducera nya fiskar. Vänta hellre för längre än för kort.[/QUOTE]

hehe nä jag vet, men de var rätt nymatade eftersom de kom från akvariet som står kvar hemma hos min mor, och hon svälter verkligen inte fiskarna, det är en sak som är säker! :p

[QUOTE=Elina]kanske ska investera i ett nitrit-test? Vad ska man köpa för något? Har hört att sånna där stickor inte är tillförlitliga?[/QUOTE]

[QUOTE=batski]Det stämmer att teststickor inte är tillförlitliga. Köp istället ett dropptest. JBL är ett bra märke, men det finns även andra.[/QUOTE]

Okej, ska kolla i zooaffären... hoppas dom har ngt bra! :)
#12 - 5 december 2005 20:57
Vanligt vattenberedningsmedel som Aquatan hjälper delvis mot dimman. Om du vill veta varför läs här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=51606
#13 - 7 december 2005 22:47
Jag tycker du ska vänta och låta dimman lägga sej, vilket den säkerligen kommer att göra om ett tag

Att köra ner en massa vattenpreparat mot dimma och sånt känns fel för mej iallafall.

Nej tålamod.....låt det gå ett ta med något bakterietjofräs på sin höjd så blir det säker kanonbra sen

Mvh Peter
#14 - 8 december 2005 09:20
[QUOTE=Redbullen]Jag tycker du ska vänta och låta dimman lägga sej, vilket den säkerligen kommer att göra om ett tag

Att köra ner en massa vattenpreparat mot dimma och sånt känns fel för mej iallafall.

Nej tålamod.....låt det gå ett ta med något bakterietjofräs på sin höjd så blir det säker kanonbra sen

Mvh Peter[/QUOTE]

Fast Aqutan är bara vattenberedningsmedel. Men det är klart har hon redan haft i det så är det kanske dumt att överdosera...
#15 - 8 december 2005 16:07
[QUOTE=batski]
Fast Aqutan är bara vattenberedningsmedel. Men det är klart har hon redan haft i det så är det kanske dumt att överdosera...[/QUOTE]

Ja jo vattenberedningsmedel är ju ok, kör de själv mest för att jag inte litar på vattnet i Växjö :)

Men sånna medel som ska binda ihop partiklar och sånt är i mina kar förbjudet, för det BLIR klart vatten efter ett litet tag om det är nystartat

mvh Peter
#16 - 8 december 2005 18:15
Jag har ett nystartat akvarie och hade oklart vatten. Jag använde mig då av "dialysmetoden" som nämts i detta forumet. Det fungerade utmärkt, blev riktigt klart.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80831&highlight=dialysmetoden
#17 - 8 december 2005 19:16
[QUOTE=Redbullen]Ja jo vattenberedningsmedel är ju ok, kör de själv mest för att jag inte litar på vattnet i Växjö :)

Men sånna medel som ska binda ihop partiklar och sånt är i mina kar förbjudet, för det BLIR klart vatten efter ett litet tag om det är nystartat[/QUOTE]

Ah ok jag förstår! Och håller helt med dig. Är också skeptisk till såna "miralkelmedel".
#18 - 8 december 2005 19:26
Låt det gå nån dag o går det inte över o alla vatten värden är ok sätt i Sera(aquaria) det binder små partiklar så pumpen kan ta dom...Har testat o det funkar skitbra.MEN kolla först så det inte är nått fel på vattnet.....

Annons