Hjälp de snappar luft

#1 - 15 september 2006 20:33
Hej!
Jag startad ett akvarium för 2 veckor sedan med 3 platy,
för två dagar sedan köpte jag till 3 guppy och 10 neontetror.
Nu har guppyna och platysarna börjat simma precis under ytan, jag tror de snappar luft. Gyppyna är där hela tiden, men platysarna simmar bara upp då och då..
Har bytt vatten och rengjort filtret men det verkar inte hjälpa.
vad ska jag göra?

/Lollo
#2 - 15 september 2006 20:39
Sluta mata och rengöra filtret byt 30 % vatten och tillsätt en bakteriekultur tex nitrivec.
#3 - 15 september 2006 20:52
ok, Tack!
Tetrorna bryr sig ju inte alls och det verkar som Guppy honorna mest ligger vid ytan, det är hanen som snappar luft..
#4 - 16 september 2006 05:02
Nitrit. Du har haft för bråttom med att skaffa fler fiskar. 2 veckor efter uppstart är en väldigt kritisk tidpunk. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Har du ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalterna nu i början? Du får göra som Kramfors säger. Det är möjligt att det behövs flera vattenbyten innan du lyckas få ner nitriten. Beträffande bakteriekultur så kan du med fördel överdosera den reellt.

Lycka till!
Bilagor:
#5 - 16 september 2006 10:17
Kan jag tillsätta nitrivec direkt i vattnet? på flaskan stog det att fiskarna kunde sättas i efter 24 timmar..
#6 - 16 september 2006 15:16
Ja, Nitrivec är absolut inte farligt. Det är ju bara nitrifikationsbakterier. Det där med 24 timmar gäller vid uppstart av akvarium. Alltså, man ska börja tillsätta bakteriekultur 24 timmar innan de första fiskarna flyttar in.
#7 - 17 september 2006 07:04
Har fortfarande höga nitritvärden trotts 3 st 50% vattenbyten och nitrivec. Borde jag använda toxivec istället? Vad är skillnaden.. Men fiskarna verkar inte må dåligt längre.. men de är nog hungriga nu, har ju inte fått mat på två dagar.
#8 - 17 september 2006 10:26
Nitrivec är bakteriekultur som är till för att användas i förebyggande syfte (för att få igång en kraftig bakterieflora), men fungerar inte så bra vid akuta fall. Toxivec tar däremot snabbt ner nitriten.

Givetvis är fiskarna hungriga, men de kan klara sig utan mat i mycket längre än 2 dagar.

Annons