Hjälp! De Dör!

#1 - 27 februari 2008 23:12
[SIZE=3]Jag behöver en massa hjälp! Mitt problem är att mina fiskar dör![/SIZE]

Jag har verkligen försökt komma på vad jag gör för fel, jag har läst TON med böcker och frågat runt i X antal djuraffärer/akvarieaffärer, men jag vet fortfarande inte vad orsaken är.

Nu tänker jag verkligen inte köpa fler fiskar innan jag kommit på vad jag gör för fel (Har trott att jag kommit på problemet förut, men haft FELFELFEL!), jag vill jätte gjärna ha fiskar för jag tycker de är så himla trevliga så jag skulle vara enormt tacksam för hjälp! (Mina för tillfället levande fiskar också för den delen. *skäms*)

Grejjen är att de blir inte sjuka i någon sjukdom jag har läst om utan helt plötsligt börjar någon fisk "sloka" och nästa dag är de döda. För det mesta hinner jag inte ens se dem döda utan de försvinner... (misstänker malen 0.o) [SIZE=1]Jag hade två stycken små harneskmalar på inte mer än fyra centimeter ett tag och de försvann också, men de såg aldrig sjuka ut. Jag beskrev min egen mal innan jag köpte de två små och frågade om jag borde köpa de två små överhuvudtaget och dom i affären sa att det inte var några problem[/SIZE]... vad tror ni?

[SIZE=5]Det här är det jag har:[/SIZE]

Akvarium:
Storlek: 60x30x30 (Borde jag skaffa större?)
Temperatur: 24 grader
Belysning: Ja... Jag har en 25 W GLÖDLAMPA, kan detta vara problemet?? Det var så när jag köpte det (begagnat). Kan knappt ha växter, bara de tåligaste sorterna överlever. (Har inte ens problem med andmat!?)
Har en pump som sätter ordentligt med fart på vattnet, fiskarna får simma på ordenligt när de kommer mitt i strömmen, annars verkar det lugnt.
Byter runt 5 liter ( ca 10%) var 1,5 vecka. Suger då upp skiten från botten. kan hända att jag byter någon liter över fem ibland...

Fiskar:
Harnesk mal (liknar plecosarna och är runt 15 cm) Han/Hon var MYCKET mindre när han kom, och jag har haft honom i ca 2 år, av någon anledning trivs han bra i akvariumet ??? Jag vet inte vad han är för något efter som jag har fått honom. Angående honom undrar jag mest om ni vet om han är för stor för akvariumet, eller kommer bli det?
Guppys Har 1 fullvuxen hona kvar och en massa 2 cm långa yngel.

Använder:
[LIST]
[*]AquaDur-plus för att höja kH't till runt 6-7 (har 2-3 i kranen)
[*]Aquasafe från TertaAqua med bio extract osv. för att göra vattenet fiskvänligt i allänhet.
[*]pH blir ungefär 7,5 i slutändan.
[*]matar malen med sera wels chips (vide och alträd) ibland, gupysarna får vitakraft's tropical fish food, flingfoder.
[*]Ibland (sällan) får de röda frysta mygglarver och någon ärta..[/LIST]Ja det var väl allt...
JÄTTE TACKSAM FÖR HJÄLP!!

EDIT: jag hade en hel del sniglar förut också, men nu är ALLA borta.
Edit 2: Nitrit/Nitrat värderna är låga och jag kollar dem regelbundet...
#2 - 27 februari 2008 23:23
jag tror kanske att det beror på ganska litet kar och trots att filtret har bra cikulation har en väldigt liten filteryta (patron) och klara helt enkelt inte av att bryta ner den mat som ges till fiskarna och då dår du problem med ett vatten med höga halter av ammonium/ammoniak och nitrit...
#3 - 27 februari 2008 23:30
Ja, men jag har aldrig haft problem med nitrit/nitrat värdena (enligt olika indikatorer iaf)? Hänger inte de ihop med ammoniak? eller är jag korkad nu? o.O

fast det ä ju ett väldigt litet akvarium och när (om) ynglena blir stora kommer ju utrymmet vara maxat.
#4 - 28 februari 2008 01:46
Vad är ditt kranvattens pH?

Vilken vattengenomströmmning har din pump(märke/modell), hur stor filtervolym har du samt vilket sorts filter?

Du skriver inte om du testar ditt vatten för NO2/NO3 bara om olika indikatorer, vilka är dessa i så fall?

När du skriver att du hade sniglar, men att dom nu är borta så undrar jag om du medicinerat mot någonting..
#5 - 28 februari 2008 02:25
Ja, 54 liter är för litet för din mal. Är den femton centimeter behöver den minst 100- 120 liter.

Nitrit/nitrat hänger ihop med ammoniak/ammonium, det är pHberoende. Sök på vattenvärde, det finns utrett i flera bra trådar.
Utan växter har du väl svårt att få rätt cirkulation på näringen i akvariet. Växternas rötter tar upp näring från både vattnet och gruset, dvs de nitratnedbrytande bakterierna som finns där. När växterna växer sig större innebär det att de har bundit en del av överskottsnäringen i akvariet som då inte kan bilda farlig nitrit.
En bättre ramp som du kan ha ett lysrör i så att växterna klarar sig bättre kunde vara värt att prova.

Har du lagt i någon rot som du plockat själv?
Barrträd ger ju fina rötter/ grenar men de avger giftiga ämnen som fiskar dör av.
Eller någon kul gammal plastleksak? Samma sak där.

Hur mycket skit suger du upp när du byter vatten?
Man ska inte ner i gruset med häverten för då städar man bort de nyttiga nitratnedbrytarna, utan bara ta ev. slam ovanpå gruset. I princip ska man inte ha någon skit alls om akvariet är i balans.
Om man har för lite grus så kan det också vara svårt att få tillräcklig mängd nedbrytare.
Pröva att byta fem liter lite oftare, minst en gång i veckan, helst två.
#6 - 28 februari 2008 06:03
Ett begangnat kar där levande dör utan förklaring, jag skulle syna silikonet rätt noga...
Om nån har bytt silikon eller dragit på lite extra så kan dom ha använt fel silikon, då går det inte så bra.

När du säger låga Nitritvärden vad menar du då(?) det behövs ytterst lite nitrit för att det skall gå dåligt.

//NiXoN
#7 - 28 februari 2008 06:40
Mumin skrev:

Man ska inte ner i gruset med häverten för då städar man bort de nyttiga nitratnedbrytarna, utan bara ta ev. slam ovanpå gruset. I princip ska man inte ha någon skit alls om akvariet är i balans.

Jag håller inte med. Om man har ett väl ingått kar som man märker att det börjar att bli "sunket" och att nitratvärdet börjar att stiga så kan man dammsuga botten lite mer. 1/4 per vecka tills man har gått igenom karet, flytta på inredning osv. Man behöver inte krama ur pumpen samtidigt utan man kan varvar det med dammsugning.
Men vi gör alla olika, det finns lika många metoder som akvarister... ;)

Hur menar du att det inte ska bli någon skit alls. Det beror väl på bottenmaterialet. Jag har t ex grov engelsk sjösten, det är en massa smuts som rasar igenom där och även om jag har bra balans i karet så får jag ju upp en massa rester när jag dammsuger?!
Om man har sand så räcker det väl med att dra ovanför för då åker ju inget igenom..
#8 - 28 februari 2008 09:01
Det jag funderar på är kranvattnet... Var bor du? Har du egen brunn?
#9 - 28 februari 2008 09:25
Ditt akvarium är på tok för litet. Det är verkligen synd om dina fiskar (även om de inte dog). Du kan hitta begagnade akvarier på nätet (ibland kompletta) till ganska schyssta priser. Glödlampor är helt olämpliga som akvariebelysning. Dels alstrar de mycket värme och jag antar att tempen varierar kraftigt mellan dag och natt och sen är det inte konstigt att ingen växter klarar sig i det ljuset. Växter är viktiga för att syresätta vattnet och få bort ammoniak och nitrat (nitrit filreras bort i filtret).

Sen undrar jag varför du använder AquaDur-plus. Jag har KH 2-3 ur kranen och har aldrig använt några kemikalier för att höja KH:t

Vad far du för fiskar förutom malen?
#10 - 28 februari 2008 17:11
Gaffel skrev:
Vad är ditt kranvattens pH?

Vilken vattengenomströmmning har din pump(märke/modell), hur stor filtervolym har du samt vilket sorts filter?

Du skriver inte om du testar ditt vatten för NO2/NO3 bara om olika indikatorer, vilka är dessa i så fall?

När du skriver att du hade sniglar, men att dom nu är borta så undrar jag om du medicinerat mot någonting..

Kranvattnets pH: 7

PUMP: Fuval 2plus om det säger dig någonting? (Mig säger det inte mycket) :S

NO2/NO3 test: Just nu använder jag Tetratest där man använder remsor eller Sera's tester, och vad jag menar med att de är låga är att de enligt dessa indikatorerna är OK, alltså tex för NO2 är det mindre än 0,3mg per liter.

Medecinering: NEJ, visste ju inte vad de dör av så jag vågar inte medicinera.

TACK!
#11 - 28 februari 2008 17:30
Mumin skrev:
Ja, 54 liter är för litet för din mal. Är den femton centimeter behöver den minst 100- 120 liter.

Nitrit/nitrat hänger ihop med ammoniak/ammonium, det är pHberoende. Sök på vattenvärde, det finns utrett i flera bra trådar.

Utan växter har du väl svårt att få rätt cirkulation på näringen i akvariet. Växternas rötter tar upp näring från både vattnet och gruset, dvs de nitratnedbrytande bakterierna som finns där. När växterna växer sig större innebär det att de har bundit en del av överskottsnäringen i akvariet som då inte kan bilda farlig nitrit.

En bättre ramp som du kan ha ett lysrör i så att växterna klarar sig bättre kunde vara värt att prova.

Har du lagt i någon rot som du plockat själv?

Barrträd ger ju fina rötter/ grenar men de avger giftiga ämnen som fiskar dör av.

Eller någon kul gammal plastleksak? Samma sak där.

Om man har för lite grus så kan det också vara svårt att få tillräcklig mängd nedbrytare.

Pröva att byta fem liter lite oftare, minst en gång i veckan, helst två.

Stackars mal :( Jag får gå och köpa mig ett större akvarium till honom.

Jag har ungefär tre knytnävs stora växter och alla småplantor som "kommmit ut" från dem :O

Det följde med en gammal rot när jag köpte akvariet men den ser ju inte direkt plockad ut? Mer tropisk liksom.. Inga leksaker i akvariet O.o

OJ! Jag suger upp smutsen genom gruset! Har engelsk sjöstrands stenar eller vad det nu heter ... Hur tjockt med grus borde man ha? (Har fem cm)

tack såå mycket, du har redan hjälpt mig! :)
#12 - 28 februari 2008 17:31
Jens A. skrev:
Det jag funderar på är kranvattnet... Var bor du? Har du egen brunn?

Bor i Floda utanför Gbg, har ingen egen brunn. kranvattnet: ph: runt 7, kH: runt 3..

tacktacktack för att du försöker hjälpa!
#13 - 28 februari 2008 17:36
batski skrev:
Ditt akvarium är på tok för litet. Det är verkligen synd om dina fiskar (även om de inte dog). Du kan hitta begagnade akvarier på nätet (ibland kompletta) till ganska schyssta priser. Glödlampor är helt olämpliga som akvariebelysning. Dels alstrar de mycket värme och jag antar att tempen varierar kraftigt mellan dag och natt och sen är det inte konstigt att ingen växter klarar sig i det ljuset. Växter är viktiga för att syresätta vattnet och få bort ammoniak och nitrat (nitrit filreras bort i filtret).

Sen undrar jag varför du använder AquaDur-plus. Jag har KH 2-3 ur kranen och har aldrig använt några kemikalier för att höja KH:t

Vad far du för fiskar förutom malen?

Kan man inte ens ha guppies i ett 54 liters! OMG jag är en djurplågare ju!!!x'O

Men jag har pratat med "akvariester" på djuraffärer och läst att 2-3 i kH är farligt då pH:t inte är stabilt om KH't är under 5.

Skrev jag inte det? Jag har en guppyhona kvar och åtta av "hennes" 2cm stora yngel.

Tack så jätte mycket för att du tar dig tid!
#14 - 28 februari 2008 17:43
Katharina skrev:
Jag håller inte med. Om man har ett väl ingått kar som man märker att det börjar att bli "sunket" och att nitratvärdet börjar att stiga så kan man dammsuga botten lite mer. 1/4 per vecka tills man har gått igenom karet, flytta på inredning osv. Man behöver inte krama ur pumpen samtidigt utan man kan varvar det med dammsugning.

Men vi gör alla olika, det finns lika många metoder som akvarister... ;)

Hur menar du att det inte ska bli någon skit alls. Det beror väl på bottenmaterialet. Jag har t ex grov engelsk sjösten, det är en massa smuts som rasar igenom där och även om jag har bra balans i karet så får jag ju upp en massa rester när jag dammsuger?!

Om man har sand så räcker det väl med att dra ovanför för då åker ju inget igenom..

Oj nu blev jag snurrig? Jag har också engelsk sjösten! Och jag tycker det blir en massa skit längst ned på botten! ...kanske ska jag skaffa sand då... O.o

Tack! // scandi + fiskarna O.o
#15 - 28 februari 2008 17:44
tror du byter för lite vatten, har dåligt filter och lite för lite växter så de blir syrebrist
#16 - 28 februari 2008 18:36
Jag har också ett 54-liters-akvarium, som jag haft igång i drygt ett år. Här är mina tips:

* Köp ett nytt innerfilter. Jag har ett filter som är dimensionerat för akvarium 50-150 liter. Precis som Åheim skriver, så gäller det att ha en filterpatron med tillräckligt stor yta. Gör bara rent filtret om du märker att vattengenomströmningen blivit dålig. Vid ev. filterrengöring sköljer du ur det i gammalt akvarievatten (sån't som du ska byta bort). Detta för att behålla de goda bakterierna i filtret.

* Kontrollmät ditt akvarium. I affären och på förpackningen var mitt akvarium 63-liters.

* Belysning viktigt. Skaffa ny/begagnad ljusramp med för akvarium anpassad belysning(lysrör). Köp en timer också, och låt ljuset vara på cirka 10 timmar i sträck per dag, så kommer dina växter att trivas bättre.

* Byt 15 liter varje vecka. Är botten mycket skräpig, kan du städa den. Annars låt bli. Det nya vattnet bör vara kallvatten, varmt/ljummet vatten från kranen kan innehålla en massa konstigheter, bland annat koppar.

* Malen måste flytta. Han är för stor för ditt akvarium. Behåll dina guppies om du vill, och låta dem köra akvariet i balans. Tålamod krävs! Sedan kan du fundera på nya fiskar efter en tid.

* Mata snålt nu under tre veckor. En ytterst liten smula varannan dag kan räcka. Fiskar svälter sällan ihjäl, men kan bli ihjälmatade.

* När du fått belysningen i ordning, lägg lite pengar på växter. Ju fler växter, desto bättre är det. Dina guppies kommer älska det!

* När akvariet verkar vara i balans, börjar du göda växterna med PMDD (sök här på forumet om det).

* SEDAN funderar du på fler fiskar/räkor... Jag har själv bland annat otocinclus, en bra algätare.

Tålamod och :)lycka till!
#17 - 28 februari 2008 18:46
Lilibet skrev:
Jag har också ett 54-liters-akvarium, som jag haft igång i drygt ett år. Här är mina tips:

* Köp ett nytt innerfilter. Jag har ett filter som är dimensionerat för akvarium 50-150 liter. Precis som Åheim skriver, så gäller det att ha en filterpatron med tillräckligt stor yta. Gör bara rent filtret om du märker att vattengenomströmningen blivit dålig. Vid ev. filterrengöring sköljer du ur det i gammalt akvarievatten (sån't som du ska byta bort). Detta för att behålla de goda bakterierna i filtret.

* Kontrollmät ditt akvarium. I affären och på förpackningen var mitt akvarium 63-liters.

* Belysning viktigt. Skaffa ny/begagnad ljusramp med för akvarium anpassad belysning(lysrör). Köp en timer också, och låt ljuset vara på cirka 10 timmar i sträck per dag, så kommer dina växter att trivas bättre.

* Byt 15 liter varje vecka. Är botten mycket skräpig, kan du städa den. Annars låt bli. Det nya vattnet bör vara kallvatten, varmt/ljummet vatten från kranen kan innehålla en massa konstigheter, bland annat koppar.

* Malen måste flytta. Han är för stor för ditt akvarium. Behåll dina guppies om du vill, och låta dem köra akvariet i balans. Tålamod krävs! Sedan kan du fundera på nya fiskar efter en tid.

* Mata snålt nu under tre veckor. En ytterst liten smula varannan dag kan räcka. Fiskar svälter sällan ihjäl, men kan bli ihjälmatade.

* När du fått belysningen i ordning, lägg lite pengar på växter. Ju fler växter, desto bättre är det. Dina guppies kommer älska det!

* När akvariet verkar vara i balans, börjar du göda växterna med PMDD (sök här på forumet om det).

* SEDAN funderar du på fler fiskar/räkor... Jag har själv bland annat otocinclus, en bra algätare.

Tålamod och :)lycka till!

Jag tror jag älskar dig, tacktacktacktackTACK för alla tipsen! *springa till affären*

EDIT: Min pump är anpassad för upp till 90 liter, räcker inte det då?
pumpen: http://i31.tinypic.com/2eku6n8.jpg

Om det inte räcker vad borde jag köpa?
#18 - 28 februari 2008 19:07
Har du möjlighet/lust att lägga upp ett par bilder på akvariet + kanske närbilder på fiskarna?
#19 - 28 februari 2008 21:06
Gaffel skrev:
Har du möjlighet/lust att lägga upp ett par bilder på akvariet + kanske närbilder på fiskarna?

Jag försökte faktiskt ta kort på det idag men bilderna blev helkassa. Jag kan försöka igen med en annan kamera om det skulle hjälpa!

EDIT: Här kommer dem! - ursäkta bildkvaliten men det BLIR inte bättre!

Akvariumet:
http://i29.tinypic.com/219rpqw.jpg -det ser ju inte direkt överbefolkat ut men, det ligger ju en stackars förvuxen mal bakom träroten...

Sora (Guppy honan):
http://i30.tinypic.com/e80g21.jpg <3
http://i27.tinypic.com/fpa3pe.jpg - snabb som blixten... >_<

Några Guppybebisar:
http://i27.tinypic.com/2icaagy.jpg - "matmatmatmatmat??!!"

Herr Sayid (Malen):
http://i26.tinypic.com/qpjp7d.jpg -gömmer sig lite
http://i26.tinypic.com/2h33qyo.jpg -uppifrån
http://i30.tinypic.com/iedris.jpg -från sidan (han är så sööt!)

Hoppas det hjälper? Säg till om det var något speciellt du ville se!
#20 - 28 februari 2008 22:20
Scandi skrev:
Kan man inte ens ha guppies i ett 54 liters! OMG jag är en djurplågare ju!!!x'O

Jo guppies hör till de relativt får arterna som det ska gå att ha i 54 liter, även om de givetvis blir gladare om de har större utrymme att leva i. Det är synd att det är så ovanligt med minifiskar. Alltså arter som inte blir större än ca. 3 cm. Det finns en del charmiga små fiskar som skulle trivas mycket bättre i små akvarier än de vanliga arterna som affärerna envisas med att köra med.

Scandi skrev:
Men jag har pratat med "akvariester" på djuraffärer och läst att 2-3 i kH är farligt då pH:t inte är stabilt om KH't är under 5.

Ja jag har också hört det, men det ska inte vara ett problem om du byter vatten regelbundet. Min personliga erfarenhet är att man ofta får större problem när man försöker påverka KH och pH med hjälp av kemikalier.

Men du har ju guppies och de trivs ju i hårt och lite basiskt vatten, så om du vill höja KH finns det betydligt bättre sätt. Köp lite krossade snäckskal, stoppa in dem i en gammal nylonstrumpa (obs! se till att den är välsköljd så det inte är några rester av tvätt-eller sklöjmedel) och placera dem i närheten av filtret så de ligger där det är bra cirkulation. Jag gjorde det i mitt 110 liters när jag hade endlers i det och KH låg runt 5. pH runt 7.5-7.6.

Scandi skrev:
Tack så jätte mycket för att du tar dig tid!

Det var så lite så :)
#21 - 28 februari 2008 22:37
Mycket bra tips Lilibet! Det är bara ett par saker som jag inte håller med om

Lilibet skrev:

Jag skulle säga som så här att så snart Scandi skaffat sig lämplig belysning och en massa växter borde han börja med PMDD. Detta för att växterna ska trivas och göra sitt jobb. Men innan man börjar med PMDD kan det vara bra att kolla hur mycket nitrat (med a alltså) som finns i vattnet. Personligen läser jag alltid på lite om växterna som intresserar mig och köper bara de som är relativt lättskötta. Sen kan en växt trivas i ett akvarium men inte i ett annat, så lite trial and error får man ändå räkna med att det blir.

Lilibet skrev:

Otocinclus är bra på några alger, men deras diet är faktiskt ganska smal. Ett stort minus med otocinclus är att de är så vansinnigt känsliga och att de lätt svälter ihjäl i akvarier. För små akvarier finns inga bättre algätare än algätande räkor och snäckor.

Toppentips annars :)
#22 - 28 februari 2008 22:39
Snygg bakgrund Scandi! Jag har samma till mina akvarier :D
#23 - 29 februari 2008 20:41
Du har fått bra tips nu Scandi, som du märker har alla akvarister lite olika uppfattning om saker och ting.
Ofta får man pröva sig fram till vad som funkar för just ens eget akvarium.

Jag har också Fluval 2+ till två 54 liters och de funkar mycket bra.

Katharina håller inte med mig om slamsugningen, så då ska jag förklara närmare hur jag menar.
I mina två 54 liters kar och mitt 165 liters har jag perfekt balans, alla vattenvärden är som de ska, filtren sätter i stort sett aldrig igen, det är knappt ens gegga i dem om man tittar efter. I alla är det engelsk sjösten (3-5mm), gott om växter och rätt mycket fisk.
Det blir aldrig en slamgnutta i dessa akvarier. Jag behöver bara ansa växter som blir för långa och byta vatten, förståss.
Däremot kan man se genom glaset allra längst ner att det finns ett tunt lager fint, brunt slam. Det är bakterierna som bryter ner. Skulle jag köra ner häverten så långt så tar jag ju bort dem, och det vill jag inte.

I mitt 96 liters däremot bildas det slam ovanpå sjöstenen, som måste sugas bort. Där har jag haft otroligt mycket guppyyngel under vintern. När jag nu har gett bort de allra flesta av dem så har slammängden minskat, men är inte borta. Där suger jag med häverten någon centimeter ner i gruset, så att det inte bildas svavelväte av slammet.

Så det jag tycker att du ska göra Scandi tills du fått ordning på akvariet är att ta bort eventuellt slam på ytan av gruset, och mycket försiktigt i översta lagret grus. Så fort slammängden minskar ordentligt så låter du gruset vara. Man ser också genom glaset hur gruset mår. Är det för mycket skit så blir gruset gärna mörkt gråblått istället för gulvitt. Då vänder man försiktigt så syrerikt vatten kommer åt det så får det rätt färg tillbaks.

Det jag menade var alltså att man ska sträva mot att få en slamfri botten, då har man rätt balans i karet.

Jag använder ingen växtgödning i mina kar, det växer bra ändå, så jag tycker att du kan vänta lite med det, tills du fått ordning på ditt akvarium. Inte för att jag tycker att det är fel på något ända sätt (jag är lat) utan för att det blir så mycket som ska mätas och fixas ändå.
Du hinner tid nog ändå börja experimentera när firrarna inte längre dör.
#24 - 29 februari 2008 21:17
batski skrev:

Jag skulle säga som så här att så snart Scandi skaffat sig lämplig belysning och en massa växter borde han börja med PMDD.

Scandi är en hona! haha ;D

Detta för att växterna ska trivas och göra sitt jobb. Men innan man börjar med PMDD kan det vara bra att kolla hur mycket nitrat (med a alltså) som finns i vattnet. Personligen läser jag alltid på lite om växterna som intresserar mig och köper bara de som är relativt lättskötta. Sen kan en växt trivas i ett akvarium men inte i ett annat, så lite trial and error får man ändå räkna med att det blir.

Det låter bra! Tips på några fina lättskötta växter? :)

Otocinclus är bra på några alger, men deras diet är faktiskt ganska smal. Ett stort minus med otocinclus är att de är så vansinnigt känsliga och att de lätt svälter ihjäl i akvarier. För små akvarier finns inga bättre algätare än algätande räkor och snäckor.

Vill inte vara orsaken till fler fiskars död (Har ärligt talat haft "fiskdrömmar" -mardrömmar om att fiskar dör- sen mina första fiskar dog, och de ingår i VARENDA dröm jag har haft sen dess. Brrr!) så jag kör nog på snäckor isåfall, det finns väl en gul trevlig som heter typ ampulliaria? Passar den kanske, när tiden är inne?
#25 - 29 februari 2008 21:20
Mumin skrev:
Du har fått bra tips nu Scandi.

Håller jag med om! Det känns som om jag kommer fixa det här nu! *glad*
Tack för dina råd och att du förklarade det där med rengöringen bättre!

[SIZE=5]Och tack alla andra för alla fina tips!![/SIZE]
#26 - 29 februari 2008 21:21
batski skrev:
Snygg bakgrund Scandi! Jag har samma till mina akvarier :D

Haha, tack :P jag tyckte den såg väldigt trevlig och realistisk ut :D
#27 - 29 februari 2008 21:38
va e de för bakgrund??
#28 - 29 februari 2008 23:16
Mumin skrev:

Katharina håller inte med mig om slamsugningen, så då ska jag förklara närmare hur jag menar.

I mina två 54 liters kar och mitt 165 liters har jag perfekt balans, alla vattenvärden är som de ska, filtren sätter i stort sett aldrig igen, det är knappt ens gegga i dem om man tittar efter. I alla är det engelsk sjösten (3-5mm), gott om växter och rätt mycket fisk.

Det blir aldrig en slamgnutta i dessa akvarier. Jag behöver bara ansa växter som blir för långa och byta vatten, förståss.

Däremot kan man se genom glaset allra längst ner att det finns ett tunt lager fint, brunt slam. Det är bakterierna som bryter ner. Skulle jag köra ner häverten så långt så tar jag ju bort dem, och det vill jag inte.

I mitt 96 liters däremot bildas det slam ovanpå sjöstenen, som måste sugas bort. Där har jag haft otroligt mycket guppyyngel under vintern. När jag nu har gett bort de allra flesta av dem så har slammängden minskat, men är inte borta. Där suger jag med häverten någon centimeter ner i gruset, så att det inte bildas svavelväte av slammet.

Ja, jag håller med dig om slem ovanpå, det har jag inte och skulle jag ha det så skulle det bort omgående. Jag har bra balans i mina kar och det behövs det inte dammsugas särskilt ofta. Jag har inte haft mina kar så länge men jag upplever fortfarande att man ska dammsuga bort det smuliga bruna i gruset mellan varven och då är det ju inte slemmigt eller så..
Som sagt, när karet varit igång i drygt ett halvår så börjar jag att dammsuga ca 1/4 av botten per vecka och sedan får det vara igen.

Hur gör du.. Någon gång måste du ju ta bort smutsresterna även om det är ofarligt så??? Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär så är det även bra för växterna att man ruckar lite på roten ibland för att röra upp smuts och få ner syre till rötterna..
Bra att få lära sig.. Jag är ju lite ny på det här med växtakvarium.. Mitt malawikar var ju utan växter och då körde man ner näven emellanåt och rörde om i gruset som attan, tömde 75 % av karet och satte till salt.. Sen var alla glada igen i ca 3 månader.. :D
#29 - 1 mars 2008 11:17
va e de för bakgrund??

Jag vet tyvärr inte vad den heter, men det är en enkel planschbakgrund, som dock ser mycket naturligare ut än de flesta andra sådana.
#30 - 2 mars 2008 00:47
Katharina skrev:
Ja, jag håller med dig om slem ovanpå, det har jag inte och skulle jag ha det så skulle det bort omgående. Jag har bra balans i mina kar och det behövs det inte dammsugas särskilt ofta. Jag har inte haft mina kar så länge men jag upplever fortfarande att man ska dammsuga bort det smuliga bruna i gruset mellan varven och då är det ju inte slemmigt eller så..

Som sagt, när karet varit igång i drygt ett halvår så börjar jag att dammsuga ca 1/4 av botten per vecka och sedan får det vara igen.

Hur gör du.. Någon gång måste du ju ta bort smutsresterna även om det är ofarligt så??? Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär så är det även bra för växterna att man ruckar lite på roten ibland för att röra upp smuts och få ner syre till rötterna..

Bra att få lära sig.. Jag är ju lite ny på det här med växtakvarium.. Mitt malawikar var ju utan växter och då körde man ner näven emellanåt och rörde om i gruset som attan, tömde 75 % av karet och satte till salt.. Sen var alla glada igen i ca 3 månader.. :D

Jag tror egentligen att vi är rätt överens och gör ungefär på samma sätt.
Anledningen att jag skrev ovanstående är att tråden ju är till för att få Scandis fiskar att överleva. Ibland händer det att i sådana här trådar att "gamla rävar" tar över och kör detaljerat gruff som jag inte tycker gynnar nybörjaren med sin ofta basala fråga.

Nu vet ju jag att du Katharina inte alls tillhör den "gruffiga" sorten, utan tvärtom har mycket trevliga och vettiga inlägg, men jag ville helt enkelt att tråden inte skulle dra iväg och så att Scandi inte heller skulle tro att vi gav motstridiga råd, för det gör vi inte. Du förstår säkert hur jag menar.
Du skriver ju att du började dammsuga botten efter ett halvår och där är inte Scandi än, helt klart, eftersom hon har problem.

Hur gör jag då i mina akvarier. Svaret är enkelt; jag vet inte riktigt!!!
Men jag får aldrig något slam någonstans, varken uppe på gruset eller en bit ner. Jag kan se bajs som fiskarna har släppt precis, men efter någon timme är det helt försvunnet. Jag tror att förklaringen är till stor del tur, OCH att jag inte övermatar, snarare tvärtom. I ett av karen går det platy och deras yngel växer långsamt, om jag jämför med gyppyna i 96 liters karet, som alltså inte är i samma fina balans. i det andra 54 liters har jag foderautomat eftersom det står i ett klassrum.
I mitt stora 165a har jag guldfiskar och de simulerar alltid svält så de får helt enkelt inte mer mat än att karet är i balans, annars kan de ju äta oupphörligt.
När jag ansar växterna i de bra karen så blir det ju ofta lite naturligt bök i gruset, när jag drar upp de långa stänglarna, och planterar dem igen när jag kortat av dem.
Så det blir ju samma sak som du gjorde i malawikaret.
Men det blir bara en liten, liten puff av slam, och det är det som ligger längst ner i gruset. Jag dammsuger aldrig de karen.

Nu hoppas jag att Scandi får ordning på sina fiskar så du blir smittad av samma härliga sjuka som vi andra; akvariefeber!!!;)
#31 - 5 mars 2008 18:56
Scandi, hur går det med ditt akvarium?:)
#32 - 6 mars 2008 21:28
Lilibet skrev:
Scandi, hur går det med ditt akvarium?:)

Jag har köpt en ny ramp! Växterna ska jag försöka få tag i så snart som möjligt. Dragit ner på matningen/ inte dammsugit botten när jag bytt vatten och.. [SIZE=3]Alla fiskarna lever! [/SIZE][SIZE=2]fortfarande :) <3[/SIZE]
#33 - 6 mars 2008 22:01
Verkligen skönt att höra :)
#34 - 6 mars 2008 22:19
Oj! Hade missat detta inlägg.

Scandi skrev:
Scandi är en hona! haha ;D

Oops! Sorry [:o] Jag som trodde du var en man med tjockt rött skägg ;)

Scandi skrev:
Det låter bra! Tips på några fina lättskötta växter? :)

Det beror lite på vad du är ute efter. Du kan kolla här: http://www.tropica.com/default.asp På högersidan ser du en species list där du kan klicka på varje namn, så får du lite info om varje växt. Där står det även hur lätta/svåra de är.

Scandi skrev:
Vill inte vara orsaken till fler fiskars död (Har ärligt talat haft "fiskdrömmar" -mardrömmar om att fiskar dör- sen mina första fiskar dog, och de ingår i VARENDA dröm jag har haft sen dess. Brrr!)

Jag vet precis vad du menar. Jag känner ett stort ansvar för varje fiskindivid i mina akvarier och blir helt förstörd när nån blir sjuk eller dör. Just nu är det en kardinaltetra i mitt SA som är väldigt mager och ser svag och gammal ut. När jag matar är han nästan alltid först framme och äter. Jag har börjat tycka verkligen mycket om honom och det känns så sorligt att veta att han inte har så lång tid kvar :( Fast varje dag som går och jag ser honom simmandes omkring på sitt lite småryckiga och trötta sätt blir jag riktigt glad att han finns kvar.

Scandi skrev:
så jag kör nog på snäckor isåfall, det finns väl en gul trevlig som heter typ ampulliaria? Passar den kanske, när tiden är inne?

Ja ampullaria är coola och duktiga på att äta matrester, döda växtdelar och alger. Själv har jag posthornssnäckor i mina akvarier och är mycket nöjd med dem. Men även algätande räkor brukar vara bra algätare.
#35 - 7 mars 2008 09:18
Scandi skrev:
Jag har köpt en ny ramp! Växterna ska jag försöka få tag i så snart som möjligt. Dragit ner på matningen/ inte dammsugit botten när jag bytt vatten och.. [SIZE=3]Alla fiskarna lever! [/SIZE][SIZE=2]fortfarande :) <3[/SIZE]

Kul!:D
Ett tips vad gäller växter kan vara att både köpa några snabbväxare och några långsammare. Kolla växtbeskrivningarna här på Zoopet, de har hjälpt mig massor.
#36 - 8 mars 2008 23:34
Lite nyfiken bara, hur ofta dog fiskarna för dig? Pratar vi om dagar, veckor eller månader?
#37 - 10 mars 2008 22:34
Barr skrev:
Lite nyfiken bara, hur ofta dog fiskarna för dig? Pratar vi om dagar, veckor eller månader?

När jag satte in dem i akvariet ( som varit igång oavbrutet i 2 år ungefär med malen i från början tills nu...) klarade de sig i ungefär en månad, sen började de dö en i veckan ungefär... :/
#38 - 26 mars 2008 16:10
Kolla nitritet.. jag hade också problem med de :( Jag har haft typ 7 fiskar som dött pga det
#39 - 26 mars 2008 17:04
Sansiken skrev:
Kolla nitritet.. jag hade också problem med de :( Jag har haft typ 7 fiskar som dött pga det

När du går in på trådar så kan du kolla på datumet.. Det var ett par veckor sedan denna tråd var uppe så kanske hellre..

Hur har det gått??? :)
#40 - 26 april 2009 23:33
Min guppyhona Sora dog tillslut (hoppas det var av ålder). Men alla ynglena lever än idag och har fått egna barn! :D

Kan inte tacka er nog alla ni som hjälpte mig!

Annons