HJÄLP de bara dör och dör..

#1 - 23 september 2007 23:44
Usch nu är jag ledsen, har varit borta i två dagar, och nu när man kommer hem är 3 av mina mollysar döda, dom har nästan blivit gråa. Ser ut som silke typ.. Vad äre som har hänt?
Mina andra fiskar mår bra, men ser att vattnet blivit extremt grumligt på bara 2 dagar, då jag haft det så nu i två veckor (alltså utan grummel)
Jag har även börjat få små snäckor som kryper omkring, inget jag köpt själv, utandom har kommit dit av sig själva.. Är det dom som orsakar mitt R.I.P i karet?

Snälla tacksam för all hjälp!
#2 - 24 september 2007 00:09
Förmodligen vitapricksjukan..Köp medecin och gör ett delvattenbyte lite oftare..Dina snäckor kan du ha fått ifrån någon ny växt om du köpt det? Sniglar lägger ju sina ägg där.. Köp praktbotia så får du bukt på dem..Dom äter snäckor och sniglar..Lycka till! Tänk på att inte mata för mkt heller.. :-)
#3 - 24 september 2007 00:12
AORFISH skrev:
Förmodligen vitapricksjukan..Köp medecin och gör ett delvattenbyte lite oftare..Dina snäckor kan du ha fått ifrån någon ny växt om du köpt det? Sniglar lägger ju sina ägg där.. Köp praktbotia så får du bukt på dem..Dom äter snäckor och sniglar..Lycka till! Tänk på att inte mata för mkt heller.. :-)

jag ska börja med att göra delvattenbyte, och göra det imorn, sedan ska jag se till att göra pratbotia, som gör ingen nytta i mitt kar, de där fiskarna..
Men hur kommer det sig att bara mollysarna mår så dåligt, men inte mina platys, eller guramis? =/

Och det där med maten, har inte gett dom mat nu, sen igår... e det rätt? =/
#4 - 24 september 2007 01:24
Har någon annan matat dina fiskar då du var borta? Om så är fallet hur mycket mat gav dom då? Det kan handla om övermatning?
#5 - 24 september 2007 13:56
Hur stort är akvariet? Praktbotia passar inte i mindre akvarier och de vill vara flera för att trivas bra. Det finns dock andra sorters botior som inte blir lika stora.
#6 - 24 september 2007 14:24
Har belysningen fungerat som vanligt medan du varit borta (alltså, har du timer)?
#7 - 24 september 2007 14:52
mollyna kan ha svamp...de får lätt svamp om vattnet är lite för kall har jag hört. men om du haft tillsatt salt kan man nog utesluta svampen
#8 - 24 september 2007 22:35
Svempus skrev:
Har någon annan matat dina fiskar då du var borta? Om så är fallet hur mycket mat gav dom då? Det kan handla om övermatning?

Pappa gav dom mat, men det är endast mina mollysar som mår dåligt, nu märkte jag att ena honan har ett svullet öga. Tror jag ska lägga dom i karrantän, och rengöra karet imorn... Men klarar sig mian andra fiskar? Några platys, och 2 dvärgguramis? =/
#9 - 24 september 2007 22:37
Knyttet skrev:
Hur stort är akvariet? Praktbotia passar inte i mindre akvarier och de vill vara flera för att trivas bra. Det finns dock andra sorters botior som inte blir lika stora.

Jag har läst om Praktbotia och jag har för litet kar för den arten. Men vad kan jagha för någon? Jag har 1 på 65 liter..
#10 - 25 september 2007 00:32
Har det varit igång 2veckor bara? Vore det vita prick skulle det synas på andra fiskarna oxå. Dom döda blir lätt luddiga när dom dött.
#11 - 25 september 2007 05:51
streezz88 skrev:
Tror jag ska lägga dom i karrantän, och rengöra karet imorn... Men klarar sig mian andra fiskar? Några platys, och 2 dvärgguramis? =/

Karantän - JA! Rengöra hela karet - NEJ!
Ditt kar är nystartat och ska ej rengöras! Gör vattenbyte bara!
Har du kollat vattenvärdena? Nitrit? Efter 2 veckor riskerar man nitrittopp..
#12 - 25 september 2007 07:13
eriahl skrev:
Har det varit igång 2veckor bara? Vore det vita prick skulle det synas på andra fiskarna oxå. Dom döda blir lätt luddiga när dom dött.

Neej, asså det har varit i gång nu i mer än två månader, men jag har bytt sanden... =/ Och det har varit klart nu i två veckor, men nu har det börja grummla sig, jag föstår dock nite varför.. =(
Dom andra mår hur bra som helst, det är endast mina mollysar som dör, nu märkte jag på ena honan där, att hon har fått ett JÄTTE stort höger öga, och det sticker ut en hel del,, ska jag avliva henne?

Mollysarna är de enda som tagit skada av attvattnet blivit grummligt,tror jag, för som jag skrev, att de andra fiskarna är hur pigga som helst, och visar ingen symptom alls på att vara sjuka...

Så vad ska jag ta mig till? =/
#13 - 25 september 2007 07:14
Healena skrev:
Karantän - JA! Rengöra hela karet - NEJ!

Ditt kar är nystartat och ska ej rengöras! Gör vattenbyte bara!

Har du kollat vattenvärdena? Nitrit? Efter 2 veckor riskerar man nitrittopp..

Men jag har haft igång karet mer än 2 månader...
Kanske tom 3, jag har bara bytt sanden för 2 veckor sedan, och för två dagar sedan börajde det grummla sig, och små små snäckor har börjat dyka fram.
Är det de som gör att de blir så?
Och om jag ska lägga det i karrantän, ska jag medicinera, eller göravattenbyten bara? Varje dag? Varannan dag?
#14 - 25 september 2007 07:21
Jag är ganska säker på att dina fiskar har dött för att du har alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium. De har alltså dött av ammoniak-och/eller nitritförgiftning.

Det tar lite drygt en månad efter det att de första fiskarna har flyttat in innan nitrifikationsbakteriena har hunnit föröka sig tillräckligt för att kunna bryta ner all ammoniak och nitrit som blir av fiskarnas avföring och andning.

Så under den första månaden borde du inte haft fler än ett par-tre fiskar. Du borde även mata väldigt sparsamt och tillsätta massor med bakteriekultur. Skaffa dig ett nitrittest för att kolla vattnet och skulle det visa sig att du har mer än 0,2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten tills nivån sjunkit till oskadliga nivåer. Detta kan ta flera dagar eller tom veckor.

Snäckorna är inte alls farliga, tvärt om gör de tom nytta iom att de äter alger, matrester och annat som man inte vill ha i akvariet. Själv vill jag ha såna snäckor i mina akvarier.
#15 - 25 september 2007 07:25
batski skrev:
Jag är ganska säker på att dina fiskar har dött för att du har alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium. De har alltså dött av ammoniak-och/eller nitritförgiftning.

Det tar lite drygt en månad efter det att de första fiskarna har flyttat in innan nitrifikationsbakteriena har hunnit föröka sig tillräckligt för att kunna bryta ner all ammoniak och nitrit som blir av fiskarnas avföring och andning.

Så under den första månaden borde du inte haft fler än ett par-tre fiskar. Du borde även mata väldigt sparsamt och tillsätta massor med bakteriekultur. Skaffa dig ett nitrittest för att kolla vattnet och skulle det visa sig att du har mer än 0,2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten tills nivån sjunkit till oskadliga nivåer. Detta kan ta flera dagar eller tom veckor.

Snäckorna är inte alls farliga, tvärt om gör de tom nytta iom att de äter alger, matrester och annat som man inte vill ha i akvariet. Själv vill jag ha såna snäckor i mina akvarier.

Som jag skrivit tidigare, så har jag haft igång det i några månader, men byte sanden för 2veckor sedan, och mina mollysar har alltid varit pigga, nitrit och ph har jag kollat och det är inget problem med det, men När mollysarna dött, så har dom blivit vita, ser ut som sammet på kroppen.
Dom har aldrig visat symptom tidigare, men vattnet har blivit grummligt, har det något med deras död att göra?
#16 - 25 september 2007 07:30
streezz88 skrev:
Som jag skrivit tidigare, så har jag haft igång det i några månader, men byte sanden för 2veckor sedan, och mina mollysar har alltid varit pigga, nitrit och ph har jag kollat och det är inget problem med det, men När mollysarna dött, så har dom blivit vita, ser ut som sammet på kroppen.

Dom har aldrig visat symptom tidigare, men vattnet har blivit grummligt, har det något med deras död att göra?

Ok, ja antagligen har det bildats ammoniak och annat skit av att liken legat i vattnet. Deras missfärgning kan bero just på att kropparna redan hade börjat ruttna. Om jag vore du skulle jag göra några vattenbyten ändå.

Det kan hända att din pappa matade för mycket, vilket kan göra vattnet grumligt och dåligt för fiskarna.
#17 - 25 september 2007 07:32
batski skrev:
Ok, ja antagligen har det bildats ammoniak och annat skit av att liken legat i vattnet. Deras missfärgning kan bero just på att kropparna redan hade börjat ruttna. Om jag vore du skulle jag göra några vattenbyten ändå.

Det kan hända att din pappa matade för mycket, vilket kan göra vattnet grumligt och dåligt för fiskarna.

Oki, tack så mkt, ska göra vattenbyte idag, ska jag göra 30% då?
Eller mer/mindre? :)
#18 - 25 september 2007 07:41
Det är nog bättre med flera mindre vattenbyten med några timmars mellanrum än med ett stort. Detta för att om man har ammonium i vattnet kan detta omvandlas till ammoniak vid pH över 7, vilket är fallet med kranvattnet.

Förresten, vad gjorde du av filtret när du bytte sand? Om filtret var avstängt eller utanför vattnet för länge kan bakterierna ha dött och i så fall måste akvariet cyklas på nytt.
#19 - 25 september 2007 07:45
batski skrev:
Det är nog bättre med flera mindre vattenbyten med några timmars mellanrum än med ett stort. Detta för att om man har ammonium i vattnet kan detta omvandlas till ammoniak vid pH över 7, vilket är fallet med kranvattnet.

Förresten, vad gjorde du av filtret när du bytte sand? Om filtret var avstängt eller utanför vattnet för länge kan bakterierna ha dött och i så fall måste akvariet cyklas på nytt.

När jag bytte sand, så la jag ner en del av akvarievattnet i en liten Låda (köpt för fiskarna? (plastkar) Med pumpen i, jag flyttade även över fiskarna dit, då jag inte ville riskera att dom skulle mosas ihjäl när jag släppte i den nya sanden/gruset. Jag lät pumpen följa med till plastbunken, för att vattnet inte skulle stå stilla under tiden. Jag har inte rengjort filtret sen dess, ska jag göra det?
#20 - 25 september 2007 15:05
Ok, det låter som om du har gjort rätt med filtret.
#21 - 26 september 2007 10:29
batski skrev:
Ok, det låter som om du har gjort rätt med filtret.

Jag har nu gjort delvattenbyte igår, och lite idag, ska göra ett till snart, och min hona som hade ett svullet öga.. Hennes svullnad håller på att gå ner..
Och det är jag glad för :)
Men tack för din hjälp!
#22 - 26 september 2007 17:56
Vad skönt! Hoppas hon klarar sig! Jag är bara glad jag kunde hjälpa.

Annons