Hjälp! Bukvattensot!

#1 - 12 februari 2007 14:34
Hej!

Jag har redam postat liknande ämne på ciklid.se, men jag behöver snabba svar då mina fiskar dör...

Nu har 3 av mina fiskar dött, den första för ungefär en vecka sedan och en dog i början av denna veckan. En dog igår. Nu är det två som ligger nere vid botten och vaggar och gömmer sig under stenarna. De äter inte när jag matar och jag har inte sett att dom är mobbade av någon av de andra fiskarna. Den först fisken som dog var väldigt tjock och rund om magen.

Jag har följende fiskar i akvariet:
9 st Ps. sp chilumba yngel (3-4 cm) <----- En sådan dog först.
9 st M. lombardoi yngel (4-5 cm) <-------- Sen dog en av dessa.
10 st A. Röd rubin yngell (3 cm) <--------- Dessa sattes för 2 dagar sedan
2 st ansistrus malar och en L001 <- verkar inte påverkade av något.

Övrig info:
540 liter, 2 ytterfilter (fluval 403, eheim pro2 2028 )
Nitrit: 0
Nitrat: 20 mg/l
Amonium: 0
Ph: 7,5 -8.0
Temp: 28 grader
KH: 7
(Startade upp karet innan jul och byter 25-30% vatten varje gång, började även göda med PMDD förra vattenbytet, skippade dock detta idag)

Igår gjorde jag ett 30% vattenbyte och hälde i 0.5 dl salt / 100 liter.

Var i akvarieaffären och förklarade läget och dom sa att det var bukvattensot. Köpte även en medicin dom rekomenderade Furanol med aktiva ämnet NIFURPIRINOL och skulle hälla i det, inte mata första dygnet, byta 50% vatten efter 4 dagar, sedan skulle det vara botat.

Startade igår behandlingen med detta (NIFURPIRINOL), men har nu läst: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=685

och konstaterat att jag gjort ett stort misstag att lita på zooaffären.

Vad ska jag göra nu? :confused:
Det verkar som om man bör vara ganska återhållsam med medicinering, men nu har 3 fiskar dött och 2 till är förmodligen på väg :(
Ska jag börja behandla med Flagylat eller vänta tills NIFURPIRINOL varit i i fyra dagar?
Jag har även tagit ur filtermaterialet och bevarat det i en hink med vatten, kommer filterbakterierna att överleva där? kommer sjukdommen överleva i filtret också?

Vet att det är många frågor... men jag vill inte bli av med resten av fiskarna.

Tacksam för snabba svar från någon med mer erfarenhet!

/ Jens
#2 - 12 februari 2007 16:28
Bukvattensot är svårt att komma tillrätta med. Jag misstänker att jag också har liknande bekymmer i mitt 62-liters. Eventuellt p.g.a en vända med dåligt genomflöde i pumpen (som jag upptäckte för sent). Jag har behandlat 3 platys i karantänkar med just Furanol - en klarade sig. Och ett stort yngel har också dött..Tre dödsfall hittills.

Jag har bestämt mig för att avvakta med medicineringen, och köra täta vattenbyten och salt.

Har du filtret vid sidan om, så är det bra om du har en liten pump e. dyl. för att ha cirkulation/syre till nyttobakterierna. "Mata" även filtret med någon enstaka flinga om dagen så bakterierna har något att jobba med.
Då klarar de sig.

Om jag var du, skulle jag iallafall låta medicinen göra sin verkan tiden ut - eftersom du ändå redan haft i den. Inte mycket nytta med att ta väck den nu..avvakta och se vad den ger för verkan helt enkelt.
#3 - 12 februari 2007 18:38
Har samma problem fast med en guppyhona.
Vad kan jag göra ?
#4 - 13 februari 2007 08:51
Nu är en till M.lombardoi död, det var den finaste honan :(

Har skaffat flagyl medicinen? Ska man använda den direkt eller vänta? Vill inte att fler dör...
#5 - 13 februari 2007 14:05
Nu har jag bytt vatten och börjat behandla med flagyl. Den andra medicinen som jag köpte i zooaffären har tydligen ingen effekt och då ytterligare 4 fiskar börjat matvägra så började jag med flagyl.

Undrar nu om jag ska filtrera med aktivt kol efter behandligen (om 4 dagar)? Eller räcker det med att byta 50% vatten och tillsätta nya goda bakterier (nitrivec).
#6 - 13 februari 2007 18:00
Använd du aktivt kol efteråt - det gör i varje fall mer nytta än skada ;)
Har du medicinrester i vattnet är nitrivec ganska bortkastat.

Filtrera ett par dagar, gör ännu ett vattenbyte och sen använder du nyttobakterierna.
#7 - 13 februari 2007 18:27
Hej! Bara en sak om filtermaterialet i en hink, det behövs mycket syre för att inte de "nyttiga" bakterierna skall dö så koppla in en syresten fort som f-n.
Sedan vet jag inget om sjukdomen kan bevaras i ett filtermaterial eller om det inte behöver en värd.

Annons