Hej!
Jag har redam postat liknande ämne på ciklid.se, men jag behöver snabba svar då mina fiskar dör...
Nu har 3 av mina fiskar dött, den första för ungefär en vecka sedan och en dog i början av denna veckan. En dog igår. Nu är det två som ligger nere vid botten och vaggar och gömmer sig under stenarna. De äter inte när jag matar och jag har inte sett att dom är mobbade av någon av de andra fiskarna. Den först fisken som dog var väldigt tjock och rund om magen.
Jag har följende fiskar i akvariet:
9 st Ps. sp chilumba yngel (3-4 cm) <----- En sådan dog först.
9 st M. lombardoi yngel (4-5 cm) <-------- Sen dog en av dessa.
10 st A. Röd rubin yngell (3 cm) <--------- Dessa sattes för 2 dagar sedan
2 st ansistrus malar och en L001 <- verkar inte påverkade av något.
Övrig info:
540 liter, 2 ytterfilter (fluval 403, eheim pro2 2028 )
Nitrit: 0
Nitrat: 20 mg/l
Amonium: 0
Ph: 7,5 -8.0
Temp: 28 grader
KH: 7
(Startade upp karet innan jul och byter 25-30% vatten varje gång, började även göda med PMDD förra vattenbytet, skippade dock detta idag)
Igår gjorde jag ett 30% vattenbyte och hälde i 0.5 dl salt / 100 liter.
Var i akvarieaffären och förklarade läget och dom sa att det var bukvattensot. Köpte även en medicin dom rekomenderade Furanol med aktiva ämnet NIFURPIRINOL och skulle hälla i det, inte mata första dygnet, byta 50% vatten efter 4 dagar, sedan skulle det vara botat.
Startade igår behandlingen med detta (NIFURPIRINOL), men har nu läst: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=685
och konstaterat att jag gjort ett stort misstag att lita på zooaffären.
Vad ska jag göra nu? :confused:
Det verkar som om man bör vara ganska återhållsam med medicinering, men nu har 3 fiskar dött och 2 till är förmodligen på väg :(
Ska jag börja behandla med Flagylat eller vänta tills NIFURPIRINOL varit i i fyra dagar?
Jag har även tagit ur filtermaterialet och bevarat det i en hink med vatten, kommer filterbakterierna att överleva där? kommer sjukdommen överleva i filtret också?
Vet att det är många frågor... men jag vill inte bli av med resten av fiskarna.
Tacksam för snabba svar från någon med mer erfarenhet!
/ Jens