Hjälp - Blanda Guppy !?!?!?

#1 - 11 januari 2007 12:31
Hej !

Håller på att samtidigt som uppstarten av mitt stora 240 liters kar, starta upp ett mindre 60 liters.

I detta tänkte jag ha Endlers Guppy.

Men Men Men.

Hanarna i de kar jag har sett är väldigt fina.

Honorna väldigt grå och tråkiga.

(Alltså tvärtemot oss människor....)

Samtidigt så ser man i andra kar med "vanliga" guppys att honorna där
är färgglada, trevliga tekningar på kropp och stjärt.

Kan man då köpa endler hanar och vanliga honor, och ändå få dom till att yngla av sig lite ??
#2 - 11 januari 2007 13:08
Eller anses tanken vara helt förkastlig ur ett genetiskt perpsektiv ?

Kensa
#3 - 11 januari 2007 13:11
Man kan blanda dem för de korsar sig, men det anses helt förkastligt... :p
#4 - 11 januari 2007 13:23
Det finns även guldfärgade (endler) honor, vet inte om de kallas blonda eller golden, och de är jättefina!
#5 - 11 januari 2007 14:40
Har samma fundering!

Kensa skrev:
Hej !

Håller på att samtidigt som uppstarten av mitt stora 240 liters kar, starta upp ett mindre 60 liters.

I detta tänkte jag ha Endlers Guppy.

Men Men Men.

Hanarna i de kar jag har sett är väldigt fina.

Honorna väldigt grå och tråkiga.

(Alltså tvärtemot oss människor....)

Samtidigt så ser man i andra kar med "vanliga" guppys att honorna där

är färgglada, trevliga tekningar på kropp och stjärt.

Kan man då köpa endler hanar och vanliga honor, och ändå få dom till att yngla av sig lite ??

:confused: Köpte ett gäng färgglada guppys innan jag visste vad endlers var. Men både mina honor och hanar är fantastiskt färgade. Vet inte om alla endlershonor är grå (inte så snyggt).Vad för sort jag har vet jag inte men utgår från att de är de vanliga. Skulle gärna vilja ha ännu färggrannare.:p
#6 - 11 januari 2007 15:43
Det spelar väl inge roll om du blandar nå akavarieaffärendlers, annat vore om du hade nån ovanlig form av endlers, korsningarna blir ju också grymt snygga!
#7 - 11 januari 2007 21:00
Måste vara något fel på mig, jag tycker endler honor är sååå fina. Tittar man noga på dom så har dom ett så härligt mönster.
Men blanda kan man visst. Har en vanlig endler hona och en fin hane, inte endler, som har fått yngel nu. Ska bli så intressant att se vad det blir av det :)
#8 - 11 januari 2007 21:07
Från början var alla guppy-honor färgade som Endlers.
Det är den naturliga formen helt enkelt.
Färgade guppyhonor kom väl till på 1980-talet tror jag.
Fanns iaf inte på 1960-talet i akvarieaffärerna.
#9 - 11 januari 2007 21:32
Någon som vet...

erikthur skrev:

:confused: Vem som säljer Endlerguppy i stockholmstrakten? Har aldrig sett dem, det skulle var intressant se dem "live". Eller någon som har nåt att sälja av, kanske?:p
#10 - 11 januari 2007 22:41
Flera...

Malinitzi skrev:
:confused: Vem som säljer Endlerguppy i stockholmstrakten? Har aldrig sett dem, det skulle var intressant se dem "live". Eller någon som har nåt att sälja av, kanske?:p

Jag köpte en odlad Endlers på Akvarielagret...
Honorna är inte så roliga men de är större än Endlers. Hanarna är också större med en längre stjärt, tvåsvärd lr vad det heter... De har alltså guppy i sig men har allt utom storleken efter Endlers, är tåliga, jagar inte ihjäl honorna och äter inte upp alla bebisar. Jag ska till Maxrobban om några veckor och eventuellt para in en annan vildform i mina för att få lite mer röd färg... :p :p :p Mina har svarta och blåa fläckar på kroppen, svart i kanterna på stjärten och rostfärgat på stjärten...

Kul det här!!! ;)
#11 - 12 januari 2007 04:45
erikthur skrev:

Jag har VF Guppy, de är helt "grå", Har lite svart på ryggfenan.
#12 - 12 januari 2007 07:12
Får vi veta hur de blev?

icejoy skrev:
Måste vara något fel på mig, jag tycker endler honor är sååå fina. Tittar man noga på dom så har dom ett så härligt mönster.

Men blanda kan man visst. Har en vanlig endler hona och en fin hane, inte endler, som har fått yngel nu. Ska bli så intressant att se vad det blir av det :)

;) Vore intressant om du kunde berätta/visa hur avkomman ser ut då de blivit större.[:o]
#13 - 12 januari 2007 08:11
kort och gott.

det går alldeles utmärkt ur ett tekniskt perspektiv att blanda diverse guppys.

om det är förkastligt eller inte, tolkar jag som att det är upp till den enskilde personen.

det blir en "blandning" för min del.
#14 - 13 januari 2007 18:12
Malinitzi skrev:
;) Vore intressant om du kunde berätta/visa hur avkomman ser ut då de blivit större.[:o]

Jodå, det ska jag nog kunna göra :) Än så länge ser vissa yngel ut att få pappas svarta prickar och mönster på bakfenan. Vi får se.
#15 - 7 februari 2007 16:05
Om man nu blandar endler och vanlig guppy borde inte avkomman bli tåligare då? I alla fall i jämförelse med den vanliga guppyn som är sönderavlad?

I sånna fall skulle det väl vara en bra ide för att stärka guppystammen?
#16 - 9 februari 2007 02:21
Jag har kanske 8 olika vildfomer av guppy och skulle inte komma på tanken att blanda dem med annan guppy.. Jag tycker det är viktigt att bibehålla de få vildfomer som finns, vem vet vad som kommer att hända med dem i naturen en dag..
Vildfomer är oftast mer tåliga än odlade former, men får man tag i svenskodlade fiskar även av odlingsformer så brukar de sällan orsaka några problem. Men de mindre sorterna som Undersvärd, Översvärd, Dubbelsvärdoch liknande tycker jag är mer tåliga än de större Triangelstjärtarna...

Visst skulle man kunna stärka stammen på en odlingsform med ngn vildformer, men jag skulle snarare stärkt dem då med andra friska svenskodladeodlingsformer. Vi som pysslar en del med guppy vet ofta om andra som kanske har samma odlingsform och så byter vi lite fiskar med varandra. Problem uppstår ju om man har ngn mkt ovanlig variant. Men ska man blanda in ngt annat så tycker jag man ska hålla sig till samma form och inte blanda Dubbelsvärd med Triangelstjärt och liknande.. då blir det till slut guppysoppa, om man nu inte har ett långsiktigt projekt att helt byta färg o form på en guppy.. men då bör man kunna en hel del guppy genetik, ha kanske 15 akvarium tomma och tid att vänta många generationer.

Hälsn Robban
#17 - 9 februari 2007 23:25
Många guppyfrälsta!!!!

MaxRobban skrev:
Jag har kanske 8 olika vildfomer av guppy och skulle inte komma på tanken att blanda dem med annan guppy.. Jag tycker det är viktigt att bibehålla de få vildfomer som finns, vem vet vad som kommer att hända med dem i naturen en dag..

Vildfomer är oftast mer tåliga än odlade former, men får man tag i svenskodlade fiskar även av odlingsformer så brukar de sällan orsaka några problem. Men de mindre sorterna som Undersvärd, Översvärd, Dubbelsvärdoch liknande tycker jag är mer tåliga än de större Triangelstjärtarna...

Visst skulle man kunna stärka stammen på en odlingsform med ngn vildformer, men jag skulle snarare stärkt dem då med andra friska svenskodladeodlingsformer. Vi som pysslar en del med guppy vet ofta om andra som kanske har samma odlingsform och så byter vi lite fiskar med varandra. Problem uppstår ju om man har ngn mkt ovanlig variant. Men ska man blanda in ngt annat så tycker jag man ska hålla sig till samma form och inte blanda Dubbelsvärd med Triangelstjärt och liknande.. då blir det till slut guppysoppa, om man nu inte har ett långsiktigt projekt att helt byta färg o form på en guppy.. men då bör man kunna en hel del guppy genetik, ha kanske 15 akvarium tomma och tid att vänta många generationer.

Hälsn Robban

:) Hej, MaxRobban! Ser att du är medlem i Sv. Guppysällskapet. Hur aktivt sällskap är det? Har ni regelbundna träffar? Här på Zoopet ökar frågor om just Guppyn, tycker jag. Många frågor från yngre förmågor. De flesta känner inte till Sv. Guppysällskapet förrän någon här på Zoopet berättar. Har du någon ide för att sprida litet mer info om sällskapet här?:)
#18 - 7 april 2007 14:15
Ok, uppföljning!

Inte så bra film, men det var det ända sättet att få rackarna på bild. Alla guppyn ni ser är yngel från en endlerhona och hanen som är orange, som är med på filmen.

Kan någon säga mig vad deras fen form heter?

http://s158.photobucket.com/albums/t118/icejoy_photos/Stora%20karet/?action=view&current=Ynglen.flv
#19 - 8 april 2007 12:50
Någon som har något tips?
#20 - 8 april 2007 13:06

Annons