Hjälp! Blå Ciklider, yngel

#1 - 28 augusti 2005 07:36
Hej!

Jag har haft ett par blå ciklider i en vecka. Det skulle vara en hona och en hane, men började misstänka att det var två hanar eftersom den stora jagade och bet den lilla. Men igår så såg jag en massa yngel brevid en sten, dom var genomskinliga med svarta prickar. Inte ett dugg undangömda, under en sten eller en rot, utan på sanden, öppet, så att man såg dom klart och tydligt.

Eftersom att Blå Cikliderna inte vaktade dom, som blå ciklider brukar göra, blev jag lite orolig. Och eftersom båda förmodligen är hanar. Och jag har inga andra fiskar i akvariumet.

Idag när jag vaknade var ynglena borta. Har Blå Cikliderna flyttat dom? Ätit upp dom? Var ynglena Blå Ciklidernas yngel? Brukar dom inte bry sig om ynglena i första kullen?

Jag är tacksam för svar! mvh Malin
#2 - 28 augusti 2005 07:47
Vissa föräldrar kan av någona nledning äta upp ynglena. Man kan pröva att ta bort föräldrarna och försöka föda upp ynlena själv istället.

Hur kan bägge vara hanar om du har fått yngel? Eller har jag missuppfattat vad du skriver?
#3 - 28 augusti 2005 07:56
Hej!

Båda cikliderna ser verkligen ut som hanar. Men den ena är fömodligen en hona eftersom dom fick yngel. :P

Men asså, igår när ynglena låg där på sanden. Det var som om Blå Cikliderna inte ens visste att dom fanns. Jag har läst att Blå Ciklider tar väl hand om sina yngel. Men dom här ynglena låg inte ens på ett normalt ställe. Det fanns en liten liten sten bakom. Men jag tror inte att blå cikliderna skulle lägga sina rom på den lilla stenen. Inte alls undangömt. Det finns många grottor och ställen där dom kan gömma sig i akvariumet. Så ligger ynglena på sanden i framkanten av akvariumet. Är det här normalt?
#4 - 28 augusti 2005 08:22
Mina blåciklider la sin rom på ett stort blad..

Tror dock att det hände något i stil med dina yngel för jag såg aldrig några yngel. De vaktade dock rommen. En del fiskar blir bättre yngelvårdare efter ett tag. Men det är ganska idividuelt om de är bra vårdare eller ej. Sedan kanske blåciklider är bättre än genomsnittet. Men det betyder inte att alla vårdar sina yngel.
#5 - 28 augusti 2005 08:29
okej. Tack så mkt! Brukar Blå Ciklider flytta runt sina yngel?
#6 - 28 augusti 2005 11:56
[QUOTE=daleke]okej. Tack så mkt! Brukar Blå Ciklider flytta runt sina yngel?[/QUOTE]

Jag har ett par blåciklider som laggt ägg 3 ggr på en månad nu
Första gången sket dom i sina ägg, jag vet inte varför
Andra gången stök äggen med prg andra invånaer i karet
Innan tredje gången skulle inträffa flyttade jag över hanen och honan till ett 150L där dom fick gå helt själva

Efter 2 dagars trixande och spexande hade honan fyllt en stor sten med yngel.
Hanen hjälpte till att fläkta vatten över äggen, men dagen efter fick han inte vara med alls.

Jag flyttade tillbaka hanen till det stora karet och lät honan och äggen vara kvar

Efter två dygn så kläcktes äggen och dom "rammlade" ner från stenen och låg allihopa i en grop som honan gävt.

Men nu till din fråga...min hona har INTE flyttat äggen eller ynglen
Hon bara vakar över dom hela tiden och lägger tillbaka det ynglet som stuckit iväg på egen vilja, alltså hon håller dom i sammlad trupp.

Idag simmar det säkert en 4-5 hundra yngel runt honan, och hon är så mallig och lite halvsur om man kommer för nära.

Så har du fått yngel ännu eller är det vara ägg ?

//Peter
#7 - 28 augusti 2005 18:54
hejhej

Tack för ditt svar! Jag har haft cikliderna i precis en vecka nu, och det är yngel dom har nu, inte rom. Nu ikväll hittade jag ynglena igen. Blåcikliderna hade antagligen flyttat dom. Men hon har dom inte alls undangömt, Dom ligger mitt på sanden, i framkant av akvariumet. Inte undangömt lr nånting.

Dom vaktar ju inte ynglena, bryr sig knappt. Kan det bero på att det inte finns några andra fiskar i akvariumet?
#8 - 29 augusti 2005 23:29
[QUOTE=daleke]Dom vaktar ju inte ynglena, bryr sig knappt. Kan det bero på att det inte finns några andra fiskar i akvariumet?[/QUOTE]

Ja det gör det.
Första kullen jag fick var i ett annat kar där det fanns andra fiskar, då vart dom på helspänn hela tiden och gudnåde den osm kom i närheten

Nu när hon fick gå själv i ett kar var hon inte riktigt lika spänd, men det är klart för hon var själv med sina yngel

Så du ska nog inte oroa dej, det kommer gå kanon....Skulle det skita sej så är de snart yngel igen det lovar jag

//Peter
#9 - 12 september 2007 19:50
jupp

jo mini blå cillider har lagt ägg två gånger denna vecka första gången så fick i en massa yngel typ 30 st nu har jag typ 100 st ägg på en stubbe. ska jag fånga upp yngelrna sen och lägga dom i en yngel vagga lr ska jag lägga dom i ett 50 liters kar för dom själva?
#10 - 13 september 2007 10:35
Första lek försöken med blåciklider brukar ofta sluta i uppäten rom eller avkomma.
Då du inte har några andra fiskar i ditt akvarium så jagar hanen oftast honan då hanen redan från början är inprogrammerad på att jaga bort andra fiskar som kommer in i hans revir vid yngelvård.
Om inte blåcikliden klarar av att ta hand om sina yngel så kan man försiktigt plocka upp alla med en pipett eller hävert metoden.
Bäst är att låta föräldrarna dock gå kvar....
Ska du flytta ynglen så ta vatten från det akvarium de flyttas från...

Blå cikliden har ju ingen anledning att gömma ynglen om de inte har något som hotar.
Mina brukar tyvärr oftast vara nära insuget till ytterfiltret och sugs in...

Annons