hjälp! belysningen har fått eget liv..

#1 - 3 februari 2008 15:28
Hej alla duktiga och glada akvarister!

Har tagit emot ett begagnat akvarium där belysningen bara verkar fungera till och från.
Vet inte om det är lysrören som behöver bytas eller något annat i rampen?

Knäppte på belysningen, och först tändes det ena och efter en stund också det andra lysröret..släckte.
Prövade igen nästa morgon, men då inget ljus alls?! :confused:

Råkade stöta till rampen, och då satte dom igång igen.
Lät dom då stå tända, men nästa gång jag kom in i rummet var dom släckta igen. Har inte testat sen dess..men undrar vad som kan ligga bakom.
Har kollat om det är glapp i några kablar till belysningen..men det verkar det inte vara.

Fästen och mycket annat har rostat rätt kraftigt uppe i rampen, kanske kan det vara nåt som har rostat sönder?

Däremot verkar inte själva fästena till lysrören, under rampen, vara defekta på något sätt.

Jag är nollställd..och hoppas att nån här inne kan hjälpa mig. Hjälp! :(
#2 - 3 februari 2008 16:04
Prova först med det enklaste: Byt lysrör och tillhörande glimtändare. Om problemet upphör så var det lösningen. Om problemet fortsätter är det nåt glapp i elektriska kablar/kontakter inuti.
#3 - 3 februari 2008 16:32
Prova först med det enklaste: Byt lysrör och tillhörande glimtändare. Om problemet upphör så var det lösningen. Om problemet fortsätter är det nåt glapp i elektriska kablar/kontakter inuti.

Ja, jag får väl ta och köpa nya och testa mig fram helt enkelt.
Tack för hjälpen. :p
#4 - 3 februari 2008 20:21
om rören tänds så är det antingen glapp nånstans eller är donen dåliga, om glimtändarna är dåliga så kan rören blinka igång eller aldrig tändas eller dåliga rör blinkar eller tänds aldrig dom brukar inte lysa och sen slockna men eftersom du säger att den gick igång när du stötte till den tror jag mest på glapp, ta bort rören och kolla hur själva fästet ser ut eller prova att vrida lite på rören och se om dom blinkar till för då är det garanterat glapp/skit i fästena :)
#5 - 3 februari 2008 20:36
aquarium1 skrev:

Fästen och mycket annat har rostat rätt kraftigt uppe i rampen, kanske kan det vara nåt som har rostat sönder?

Det du säger där får mig nervös. Är kanske lite nojig vad gäller el, men det beror mest på att jag har utbildning i det, och också några gånger fått smaka på 220 volt och även mer. Om saker och ting har rostat skulle jag såhär på hörsägen rekommendera att byta ut reaktor, kontakter och hela baletten. Under mina spaningar efter ljusramp hittade jag lite saker som tex denna, som är tydligare avbildad här.

Alltså lösa strömmatningar att montera på röret, som sedan monteras med clips i rampen, om jag förstått det rätt. Reaktorn kan du ha utanför rampen. En reflektor på det så får du säkert riktigt bra ljus, och kan känna dig säker när du är i närheten av akvariet.

Jag kan ju ha uppfattat dig fel, och det inte är något fysiskt fel på elinstallationen, men jag hoppas du tar det säkra före det osäkra.
#6 - 3 februari 2008 23:11
Fuzzop skrev:
om rören tänds så är det antingen glapp nånstans eller är donen dåliga, om glimtändarna är dåliga så kan rören blinka igång eller aldrig tändas eller dåliga rör blinkar eller tänds aldrig dom brukar inte lysa och sen slockna men eftersom du säger att den gick igång när du stötte till den tror jag mest på glapp, ta bort rören och kolla hur själva fästet ser ut eller prova att vrida lite på rören och se om dom blinkar till för då är det garanterat glapp/skit i fästena :)

Tack, det var mycket och välbehövd information! :)
Ska kolla om jag kan hitta några glapp eller annat i fästena, som får det hela att strula..
Har försökt stöta till den igen några gånger, i hopp om att dom skulle komma igång igen, men icke. :(

Återkommer här och berättar hur det går..
#7 - 4 februari 2008 00:16
larson skrev:
Det du säger där får mig nervös. Är kanske lite nojig vad gäller el, men det beror mest på att jag har utbildning i det, och också några gånger fått smaka på 220 volt och även mer. Om saker och ting har rostat skulle jag såhär på hörsägen rekommendera att byta ut reaktor, kontakter och hela baletten.

Jag kan ju ha uppfattat dig fel, och det inte är något fysiskt fel på elinstallationen, men jag hoppas du tar det säkra före det osäkra.

Tack för dina goda råd :)

Nej, jag är också rätt försiktig när det handlar om el. Men i det här fallet så verkar allt sitta där det ska osv. däremot så verkar reaktorn och allt runtomkring den vara helt genomrostat.

Därför misstänkte jag att det kunde vara nånting med reaktorn eller kringsittande utrustning som kan ha rostat sönder? Alternativt att någon kabel har släppt/rostat sönder vid fästena eller att det har blivit glapp nånstans.

Är dock ingen hejare på lysrörs-ramper, så jag vet inte hur rostiga dom kan bli innan dom är helt värdelösa.

Är det nån annan här inne som har rostiga reaktorer i sin ramp? [:-117]

Om jag måste byta ut reaktorn, hur gör jag då? Låter lite vanskligt det där med el och installationer..och ja, vatten.

Hur som helst så måste jag ju hitta nåt för att få tillbaka ljuset i akvariet igen. :(
Om det så innebär att jag måste byta ut allt i rampen.

Och som du sa, så går ju säkerheten först :)
#8 - 4 februari 2008 06:18
Köp en ny som orkar mera.
Oftast så är anledning till att reaktron går att den ligger precis på grensen.
Är inte så svårt att byta reaktor...läs bara installationsanvisningarna.
Koppla ur strömmen och montera bort lysrören(brukar va lite knepigt att komma åt reaktorn annars).
Finns troligtvis en blå och en brun eller svart kabel in i reaktorn.
Koppla ur alla(är det jordat så koppla även ur gul/gröna(gul/blå).
Notera noga hur de satt.
Elektriker scheman kan vara lite bökiga att förstå.
Skruva loss reaktor(brukar sitta med tre eller två skruv.
Troligtvis så är kablar inkopplade på andra sidan av reaktorn också och de kopplar du ur och skriver hur de satt...märk gärna med olika färger då dessa kablar öftast är vita.

Finns reaktorer som är hur bra som helst...och de har stort mål spann.
dvs 12-40w(din gamla kan vara på 12-36w) även 12-56w finns.
Köp den som passar dina lysrör. OBS att iallafall herwas reaktorer är märkta med 2*12-40w eller 12-40w beroende på om det är singel eller dubbelmontage.

Montera dit nya reaktorn och anslut kablarna enligt den ritning du gjorde vid ur plockning av din gamla.
Byt glimtändare också...även här så välj lite kraftigare då de utsätts för en del ström.
Även så är dessa uppmärkta med singel eller twin(dubbel).
Dubbel i detta fall är till för att båda lysrören ska tändas samtidigt utan blinkning.
Finns många olika glimtändare och valet av dem är beroende på lysrörets styrka och antal.
Sen finns det specialvarianter som tänder snabbare.
Fråga din lokala el affär.

Anslut alla kablar noga...oftast har de nya så kallade klämkontakter.
Tryck in kablarna och kolla så de sitter.
Är det någon kabel som ser risig ut eller att den skalade biten är brun...får du kapa kabeln lite och skala om den...
....
Montera lysrören....
Även glimtändarna.
Anslut elkontakten till vägguttaget.
Har du gjort allt rätt så ska båda lysrören tändas....
Tänds bara ett så får du kolla detta lysrörs kablar och eventuellt flytta kablarna ett snäpp till nästa spår.
#9 - 4 februari 2008 06:22
Lite bökigt men har man som jag en farsa som är elektriker och att man själv bytt reaktorer och glimtändare samt gillar att laborera så lär man sig.
Har nog bytt reaktorer på cirka 20talet olika armaturer flera gånger.
#10 - 4 februari 2008 10:01
firefox75 skrev:
Lite bökigt men har man som jag en farsa som är elektriker och att man själv bytt reaktorer och glimtändare samt gillar att laborera så lär man sig.

Har nog bytt reaktorer på cirka 20talet olika armaturer flera gånger.

Oj, tackar! :) Du verkar minst sagt kunna din sak, och förhoppningsvis så ska det vara lika lätt som det låter..ska bara se till att märka upp hur allt satt kopplat innan jag kopplar ur det, och sen försöka koppla i det nya på samma sätt.

Men var kan man hitta reaktorer? Finns dom hos samma återförsäljare som har glimtändare och lysarmaturer? :confused:
#11 - 4 februari 2008 16:29
Olika

aquarium1 skrev:
Oj, tackar! :) Du verkar minst sagt kunna din sak, och förhoppningsvis så ska det vara lika lätt som det låter..ska bara se till att märka upp hur allt satt kopplat innan jag kopplar ur det, och sen försöka koppla i det nya på samma sätt.

Men var kan man hitta reaktorer? Finns dom hos samma återförsäljare som har glimtändare och lysarmaturer? :confused:

Jag köper det mesta för belysning och styranordningar på "SELGA" eftersom både jag o farsgubbe får rabatt där och handlar utan moms.
Annars så har "Ljus i hem", Elkedjan, bauhaus, k-rauta, clasohlson samt vanlig lampaffär.
Reaktorerna heter:
Märke: Helwar
Serienr: L40A-P230v
2*40w(36w)
Den reaktorn tycker jag är bra.
Sitter en sådan reaktor i bland annat "Arcadias" lysrörsarmaturer.

Annars vet jag att Optima har bra reaktorer.
Har dock bara reaktorer för singel montage hemma men.
De heter Optima.
Typenr: D40-22,2K
1*40w(36w)

Finns dubbelmontage för dem också.
Men vad de har för typenr vet jag dessvärre ej.

Ska du ha för 18watts lysrör så heter:
Helvar
L30A-P230v
2*15w(18w)

Fördelen med både optima och helvar reaktorerna är att det finns ett el/kopplings schema på höljet.
Lite bökigt att förstå för ovan men lättast är som jag skrev att märka gamla kablar och skriva ner hur de var kopplade.
#12 - 4 februari 2008 16:33
Kludda inte om du inte är säker på vad du gör, utan köp istället en ny ramp som du har garanti på och slipper förhoppningsvis bry dig om denna mer på några år!
#13 - 4 februari 2008 16:55
:d

ansjo skrev:
Kludda inte om du inte är säker på vad du gör, utan köp istället en ny ramp som du har garanti på och slipper förhoppningsvis bry dig om denna mer på några år!

Egentligen är ju det bäst...men nu var det frågan o byta ut befintliga don i en lysrörsarmatur...inte kosta skjortan köpa nytt.

En reaktor kostar typ från 69-139kr och glimtändare 10kr/2stycken.
Förbaskad skillnad än att köpa ny lysramp.
Är man minsta lilla händig så klarar man det med bravur.

För en van är det som att byta glödlampa eller sätta på kaffe.
För en ovan så blir det:
ex. kolla vilken kontakt kaffekokaren ska anslutas till för att kunna brygga kaffet.

Så nog blir det billigare och konstigt nog lika hållbart som nya.
Sen har man ju fått lite skinn på näsan också...
#14 - 4 februari 2008 17:11
För alla är det inte så enkelt och även om det kostar ett par hundralappar extra att köpa ny ramp skulle jag göra detta om den nu är i så dåligt skick att den börjat rosta lite överallt.
Om h*n nu skulle byta ut de delar som antagligen är sönder visar sig inte vara det, är det lite bortkastade pengar. Att bara byta ut de delar som för tillfället är sönder ser jag som lite konstgjord andning då det kan vara dåliga kablar som kan spricka och sedan leda ström, eller något annat som går sönder.
Jag vet vad jag hade gjort i detta läget och det är inte att satsa pengarna på att byta ut saker i rampen;).
#15 - 4 februari 2008 18:13
firefox75 skrev:
Jag köper det mesta för belysning och styranordningar på "SELGA" eftersom både jag o farsgubbe får rabatt där och handlar utan moms.

Annars så har "Ljus i hem", Elkedjan, bauhaus, k-rauta, clasohlson samt vanlig lampaffär.

Reaktorerna heter:

Märke: Helwar

Serienr: L40A-P230v

2*40w(36w)

Den reaktorn tycker jag är bra.

Sitter en sådan reaktor i bland annat "Arcadias" lysrörsarmaturer.

Annars vet jag att Optima har bra reaktorer.

Har dock bara reaktorer för singel montage hemma men.

De heter Optima.

Typenr: D40-22,2K

1*40w(36w)

Finns dubbelmontage för dem också.

Men vad de har för typenr vet jag dessvärre ej.

Ska du ha för 18watts lysrör så heter:

Helvar

L30A-P230v

2*15w(18w)

Fördelen med både optima och helvar reaktorerna är att det finns ett el/kopplings schema på höljet.

Lite bökigt att förstå för ovan men lättast är som jag skrev att märka gamla kablar och skriva ner hur de var kopplade.

Tack för förslagen! :)
Har inte bestämt mig helt ännu för vad det blir, men det blir ju klart lättare om man vet vart man kan hitta prylarna iallafall. :p
#16 - 4 februari 2008 18:37
ansjo skrev:
För alla är det inte så enkelt och även om det kostar ett par hundralappar extra att köpa ny ramp skulle jag göra detta om den nu är i så dåligt skick att den börjat rosta lite överallt.

Om h*n nu skulle byta ut de delar som antagligen är sönder visar sig inte vara det, är det lite bortkastade pengar. Att bara byta ut de delar som för tillfället är sönder ser jag som lite konstgjord andning då det kan vara dåliga kablar som kan spricka och sedan leda ström, eller något annat som går sönder.

Jag vet vad jag hade gjort i detta läget och det är inte att satsa pengarna på att byta ut saker i rampen;).

Ja, lite händig är man väl när det kommer till el, men också försiktig.
Men med tips ifrån erfarna, så ska det nog inte vara till några större problem.

Har ingen aning om var problemet sitter i min nuvarande ramp, och visst skulle det kännas trist att byta ut prylar som fungerar, om det ändå inte är där som problemet uppstått från början.

Men en rejäl uppfräschning av rampen är nog trots allt ett måste, så som den ser ut i nuläget iallafall..hoppas bara att det räcker med att byta ut rör, don, glimtändare och reaktor..[:-117]
En helt ny ramp skulle ju annars vara drömmen..men partner'n min vill ju gärna ha lite pengar över till annat också, så det lär nog inte bli inom den närmaste framtiden iallafall :p
#17 - 4 februari 2008 18:57
Jag skrev ju att man byter nästan allt...dvs reaktor, glimtändare, hållarna.
Ibland sitter det en kopplingsplint under som kan behövas byta.
Men sammanlagda kostnaden blir cirka 80kr för reaktorn, 10kr för hållarna, 20kr för glimtändarna.
Alltså 110kr och ljusrampen är nästan ny.
De nya reaktorerna har dessutom en värme/vatten tålig legering som skyddar i cirka 5år innan rost kan på träffas.

Ska man sen måla rampen invändigt så är det sandpapper grovt och fint 20kr.
Hobbyfärg 50kr.
Sen är fasen rampen som ny.
Undrar hur mycket en ny ramp kostar egentligen?
600-800kr skulle jag tippa...
och här får du i stort sätt en ny ramp för under 200kr.
#18 - 4 februari 2008 19:05
Förresten hur många rör är det till rampen? Eller jag kanske har missat det:p?
#19 - 4 februari 2008 19:08
firefox75 skrev:
Jag skrev ju att man byter nästan allt...dvs reaktor, glimtändare, hållarna.

Ibland sitter det en kopplingsplint under som kan behövas byta.

Men sammanlagda kostnaden blir cirka 80kr för reaktorn, 10kr för hållarna, 20kr för glimtändarna.

Alltså 110kr och ljusrampen är nästan ny.

De nya reaktorerna har dessutom en värme/vatten tålig legering som skyddar i cirka 5år innan rost kan på träffas.

Ska man sen måla rampen invändigt så är det sandpapper grovt och fint 20kr.

Hobbyfärg 50kr.

Sen är fasen rampen som ny.

Undrar hur mycket en ny ramp kostar egentligen?

600-800kr skulle jag tippa...

och här får du i stort sätt en ny ramp för under 200kr.

Ja, det är just det jag menar.
Helt klart ett prisvänligare alternativ än att köpa nytt. :D

Och visst, det krävs kanske lite pyssel med den nuvarande rampen, men som du sa, har man bytt dom väsentliga delarna i rampen och målat invändigt, så är ju fasen rampen som ny igen..om inte ännu bättre :D

Så visst skulle det kännas värt det.
Vill bara få igång belysningen igen..utan att den slocknar av sig själv när den får lust. :p
#20 - 4 februari 2008 19:11
ansjo skrev:
Förresten hur många rör är det till rampen? Eller jag kanske har missat det:p?

2*15W T8:or
#21 - 4 februari 2008 19:32
Hur stort är akvariet?

aquarium1 skrev:
2*15W T8:or

Alltså längden, bredden, höjden...?

Men en ny till ditt kar utan lysrör kostar om du ska ha likvärdigt 400kr dryga+ eventuell frakt.
Vissa internet affärer vill dessvärre inte skicka lysrörsarmaturer via post utan det är hämtning som gäller.
#22 - 5 februari 2008 15:16
firefox75 skrev:
Alltså längden, bredden, höjden...?

Menar du måtten på rampen eller rören? :D
#23 - 5 februari 2008 15:23
Med mitt tidigare inlägg menade jag att jag har 2st, 15W, T8-rör i akvariet. :)

Annons