Hjälp behöves snarast!!

#1 - 13 april 2004 09:09
Kom hem från min semester ett par dagar sedan och upptäckte att mitt akvarium var ett totalt katastrof! En tjock grön lager (alger?) hade satt sig på samtliga fyra glasrutorna och all inredning var totalt övertäckt med detta. Kan inte förstå varför - då jag rengjort akvariet grundligt innan min semester och precis köpt ett nytt innerfilter som öser runt i akvariet.
Vad har jag missat att göra?

Idag, som är den första vardagen sedan jag kom hem, kan jag äntligen åka in till zooaffären..men vad bör jag ta med mig hem därifrån för att lösa mitt problem? Blir det bra med två malar - Ge tips på riktigt effektiva sådana, snälla! =)

Tackar för alla snabba (och de lite långsammare) svaren![:-15]
#2 - 13 april 2004 09:12
ancistrus är väl bland dom populäraste eller siameiska algätare.

Men jag skulle börja med att ta reda på vilken sorts alger det är, brukar vara den bästa början på kampen mot alger.

PS.
om det nu är typ helt vanliga grönalger så är det synd att kalla det en katastof, skulle mer kalla det ett kosmetiskt fel (ja om man inte gillar alger)
DS
#3 - 13 april 2004 09:12
Låter som Cyano

Sök på forumet där står nog en hel del
#4 - 13 april 2004 09:14
ja om det nu är cynobakterier så lär man inte bli gladare av varken ancistrus eller siames (även fast vissa påstår att dom äter även det men det är jag tveksam till-)
#5 - 13 april 2004 09:18
..må vara att jag har fel (nybörjare som jag är), men det finns väl flera olika sorter av Ancistrus? Jag får en himla massa olika upp på en sökning här på denna sidan.. är det någon ut av dem som urskiljer sig ur mängden specielt?

Ska kolla upp mer om dessa alger - jag vet ju inget om alger, bara att det inte ser så trevligt ut och mina gäster som jag hade här igår tyckte att det såg rentutav "äckligt" ut. Jag kan förstå dem.
Jag är mest orolig för mina fiskar..men de mår bra av alger alltså? Har 4st. kampfiskar och hanen har slutat med att bygga skumbo.. :(
#6 - 13 april 2004 09:19
Här är en bra tråd

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17820&whichpage=2
#7 - 13 april 2004 09:24
den vanligaste ancistrusen

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315

brukar finnas i alla buktier och kostar inte direkt mycket. Men ere cyanobakterier så kommer han inte hjälpa dig (samma sak med tex. trådalger och toffsalger) Men är en ganska trevlig fisk att ha endå (men har man inga alger måste dom stödmatas)

MEN börja med å ta reda på vad det är.
#8 - 13 april 2004 09:25
Hmmm.. jag undrar om man kanske ändå kan hoppas på att en mal käkar upp detta. Grejen med det hela är att det hela uppkom som ur intet..jag menar, har ju inte lagt ner mer mat i akvariet än vad fiskarna käkar upp från ytan..och så har jag ju bra vattenvärden..har haft hela tiden.
Kanske en bra början med en Peckoltia pulcher eller en Hypancistrus zebra? De är ju så snygga oxå =)
#9 - 13 april 2004 09:27
Hur tar man reda på vad det är för en alg? Tiden är en bristvara för mig just nu..är upptagen de närmaste dagarna och sedan reser jag bort utomlands.. något snabbt sätt att få reda på vad det är för något?
#10 - 13 april 2004 09:28
sök på "alger" här på forumet finns en länk som är postad massor med gånger så går till en sida med massor av bilderp å alger och deras namn, det är ett bra ställe att ta reda på vad man har.

om det bara smäller upp ur tomma intet så låter det som cyanobakterier eller blågröna slemmalger som dom kallas ibland och dom blir du tyvärr inte av med hjälp av malar.
#11 - 13 april 2004 09:31
ojdå..nu börjar det ju låta dyrt med bakterier i akvariet och allt..näe..man får ju hoppas på att det inte är det. Iofs så har jag inte haft detta akvarium igång mer än 5veckor..
#12 - 13 april 2004 09:32
alger:

http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=8796060812&m=3256098022

bara fem veckor?? det är nog cyano (dock inte så farligt som det låter)
#13 - 13 april 2004 09:47
Om det är Cyano och du har mycket av dom så tänk på att dom avger ett
stakt nervgift när dom dör.

Samma sak som orsakar massdöd bland fiskar i sjöar.
#14 - 13 april 2004 09:53
hoppsan..då kanske man ska ta och flytta ut alla fiskar ur akvariumet innan man börjar slakten på dessa hemskheter..
Och så får man hoppas på att det tar slut efter första gången.

Ett stort tack för era svar - ni har varit till ett stort hjälp! Annars hade jag nog bara köpt en mal och suttit där fortfarande om en vecka och undrat varför algerna inte försvunnit.

Ett STOOOOOORRRRTTTT TACK!
#15 - 13 april 2004 09:53
hehe :-)
#16 - 13 april 2004 09:59
Läste precis om behandlingen mot detta.. vart hittar man dessa medel som står i texten och vad brukar det kosta?

"Treatment with 200
mg of erythromycin phosphate per 10 gallons of water.."
#17 - 13 april 2004 10:05
Har precis läst massor med info om alger på denna sida och upptäckte att jag gjort ett rätt så stort fel.. belysningen är på dygnet runt i mitt akvarie.. kan låta som ett dundermiss, men jag tyckte bara att det såg så dött ut när lampan var släckt,så att jag har låtit det vara tänt nu i snart 3veckor utan att släcka..jag vet "fy,på mig!" =)
#18 - 13 april 2004 10:15
Du kan kolla här om det finns :
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?catid=1065
#19 - 13 april 2004 10:16
Man lär sig ingenting om man inte gör misstag :-)
#20 - 13 april 2004 12:40
Alger är indikatorer på bristande vattenskötsel.
Harmlösa alger:
Brun- och kiselalger
Grönalger
Även grönalgerna kan räknas till akvariets harmlösa alger. Deras förekomst anses dessutom vara en indikator på att vattenförhållandena är normala. Grönalgerna är de alger som mest liknar våra akvarieväxter, och de känns enkelt igen på sina gröna eller ljusa trådar, eller, i vissa fall, på sina bomullstussliknande nät. Trots detta bör de inte tolereras i akvariet då de konkurrerar med akvarieväxterna om näringen. Att bli av med dem är normalt sett inga problem. De kan enkelt avlägsnas för hand genom att de rullas upp på en smal sticka.
Skadliga alger
Blåalger.
Rödalger.
Här följer ett urval av beprövade algätare:
- Skäggalgsätare: Crossocheilos siamensis (Siamesisk "Flying Fox").
Detta är kungen bland algätarna, i synnerhet medan den fortfarande är ungfisk. Den föredrar framför allt den fruktade skäggalgen. Fullvuxna exemplar mäter emellertid hela 16-18 cm och bör därför endast vara förbehållna små akvarier som ungfiskar.

- Speciellt för små akvarier: Golden Otocinclus. Den lilla Otocinclus-arten passar utmärkt i små akvarier. Den betar oupphörligen på blad, stjälkar och trärötter.

- Fiskarter som föder levande ungar är omtyckta och i många fall också flitiga algätare. Till dessa räknas den livliga guppyn, alla arter som kan härledas till Poecilia sphenops, även kallade Black Molly, vidare alla Platy-arter, Xiphophorus maculatus och X.variatus.
Otocinclus affinis är också mycket lämplig om man vill förhindra uppkomsten av alger.

- Varning! Jag måste emellertid utfärda en varning för en fisk som ofta rekommenderas som algätare: den blå antennmalen Ancistrus dolichopterus. Den sätter i sig alger så till den grad att den faktiskt kan skada ytan på Echinodorus-blad (svärdsplanta) så att dessa slutligen vissnar och faller av.

Källa: Simontorp, av Kaspar Horst.

#21 - 13 april 2004 12:53
Har tagit ett närmare koll på algerna i mitt akvarium igen..Till färgen är det starkt grönt, men konsistensen är absolut inte mossig - utan mer som sot. Nu upptäckte jag också små frön bland mina växter som växer på ytan. Jag har svårt att tänka mig att jag inte skulle ha tagit hand om akvariet tillräckligt..har ju gjort enligt alla instruktioner..men,men man kan ju aldrig ändå vara säker.

Jag åker till zooaffären nu och så får man se vad de rekommenderar =)
#22 - 13 april 2004 14:51
Kramfors kanske är dumt att skriva Siamesisk "Flying Fox" mig veterligen så är det två olika fiskar ??.
#23 - 13 april 2004 15:38
Det är ett citat direkt hämtat från Simontorp.
För att det inte ska bli någon missuppfattning och felköp så läs här http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/cleaner/

Annons