hjälp behöver svar

#1 - 19 september 2006 17:58
hej hade tänkt och köpa en sån som man mätter ph:verdet med och temprameter och nån flytt växt och kanske ett stim neontetra:)
undrar om nån vet hur mycket allt de där kommer kosta ungefär? räcker 500 kr? och andra frågan ska man vänta en vecka innan man lägger in fiskarna? vissa säger det vissa säger inte det?[:-9] blir förvirad!

är nybörjare så de är därför ja undrar så mycket!

// Marcus
#2 - 19 september 2006 22:55
Hej Marcus och välkommen till akvarieträsket ;) :)

Har du läst sidorna om uppstart av akvarium här på zoopet? Om du inte har det så rekommenderar jag dig verkligen att göra det innan du sätter igång. Uppstart av akvarium är en känslig sak. Gör man bara rätt så brukar det gå bra, men gör man fel kan det bli en katastrof. Så stressa inte! Läs på och skaffa dig kunskaper.

Det kan vara bra att vänta nån vecka tills grumligheten har försvunnit (vattnet brukar nämligen bli grumligt i ett nystartat akvarium) och vattnet uppnått rätt temperatur och vattenvärden stabiliserats.

Sen en eller ett par dagar INNAN det är dags för de första FÅ fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakteriekultur. I ett nystartat akvarium finns det nämligen ingen etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit. Dessa uppstår som ett resultat av fiskarnas avföring och andning och är dödligt giftiga, så en frisk bakterieflora är a och o för ett välfungerande akvarium med välmående fiskar.

Efter det att de första fiskarna har flyttat in brukar det ta lite drygt en månad innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Därför ska du under den första månaden bara ha några få fiskar i akvariet (inget stort stim) och mata väldigt sparsamt. Hur stort är ditt akvarium? Hur många fiskar man börjar med beror ju på akvariets storlek. Jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters. Efter 3-4 veckor kan man successivt börja utöka antalet invånare i akvariet, med några veckors mellanrum.

Man bör även skaffa ett nitrittest för att hålla koll på nitriten under den första månaden.

Gör du så är förutsättningarna bra att allting ska gå bra, men har man för brottom brukar det bara bli en massa jobb, besvikelse och döda fiskar.

På tal om fiskarna, läs på om de arterna som intresserar dig och lär dig om deras egenskaper och behov. Olika arter har ju olika behov vad gäller miljö, temperatur, akvariets storlek, vattenström, osv. Under "Akvariefisk - artbeskrivningar" kan du hitta en del nyttig info om en del olika arter.

Beträffande priser så varierar det en del, men ett pH-test brukar ligga runt en hundralapp, en digitaltermometer också runt hundra. Det finns billigare termometrar men jag tycker inte att de är så bra. Vad gäller växter så tycker jag du ska ha mycket mer en bara nån flytväxt. Växter är bra för att hålla en bra vattenkvalité och de flesta fiskarna trivs i ett lummigt akvarium. Priser på växter kan variera mella ca 25kr till ca 69kr.

Lycka till!
#3 - 19 september 2006 23:41
Batski har svarat dig så bra innan, det jag jag ville säga är att jag har hållt på med akvariefiskar i hela mitt liv och nästan aldrig mätt ph-värdet. Jag har haft några enkla stickor för mäta då jag ville komma ner i ph för att odla en del mer känsligare ciklider från Sydamerika, men har inte använt några tester för vatten på över 10 år nu. Men som Batski pratar om så är Nitrit som kan vara ett besvär för en del i akvarievattnet, men är man noga med vattenbyten, inte matar för mycket och inte har för mycket fiskar så är inte heller Nitrit ett problem. Så ska du inte ha fiskar som är mycket känsliga för ditt ph-värde så hade jag hellre lagt de pengarna på att utöka stimmet med neontetror än att köpa en massa saker för mäta vatten kvalitén med.
Du skriver att du är på jakt efter flytväxter. Menar du ngn växt som ligger helt uppe i ytan som skuggar akvariet en del eller vill du ha ngt som yngel ev kan gömma sig i ? Finns allt från den minsta andmaten som så småningom mer blir till besvär då den täcker hela ytan till större flytormbunkar. De flesta som har flytväxter i sina akvarium får snabbt för mycket och kanske det finns ngn akvarieförening nära där du bor så kanske du kan få kontakt med andra akvarister nära dig. Då är jag säker på att flera av dem har gott om flytväxter som de gärnadelar med sig av. Jag håvar upp med jämna mellan rum 1 kg flytväxter ur mina akvarium, som jag ger till en god vän som har Koi karpar. De äter dessa... så för mig är flytväxter mer ett besvär.
Jag har annars många akvarium som är oinredda utan grus och liknande. Då måste jag ha växter som flyter runt. Då använder jag mig av javamossa, vattenpest, hornsäv och vatten ormbunkar. Alla de sorterna är bra att ha ett litet trassel av i akvariet om du ska ha en plats för yngel att gömma sig. Vattenpesten är den jag har svårast att få att trivas, de andra fungerar bra.
Lycka till
Robban

Annons