Hjälp - avveckla eller söka vidare?

#1 - 14 mars 2007 10:51
Som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag problem med min agressiva lombardoihane. Hans hona har inte lång tid kvar om hon förblir ensam. Hon ligger mest lodrätt i ena hörnet och flämtar, när hon inte jagas runt i karet dvs. Dessutom har han tagit över i princip hela akvariet, de andra fiskarna (röd zebra) är förvisade till ett hörn.. Jag har ringt runt överallt och det är ingen som har vuxna lombardoihonor, som mest finns det 5cm-exemplar. Mina lombardoi är iofs inte fullvuxna, de ligger kring 8-11cm, så det kanske hade funkat? Men jag undrar hur framtiden kommer bli för mina redan undanskuffade röda zebras. Kanske bättre att avveckla lombardoi helt och hållet och bara köra på röd zebra? Eller köpa in 3-4 av de där 5-centimeters honorna?

(Väntar dessutom på att Sandby ciklid ska öppna kl 13, så jag kan ringa och höra om de har större.)
#2 - 14 mars 2007 11:02
Om det var jag så skulle jag göra mig av med hanen. Mest p.g.a. att det inte är så kul att titta på ett akvarium där en fisk dominerar över alla.

Har du haft fler honor till honom förut som han slagit ihjäl? Om du haft det skulle jag deffenitivt göra mig av med honom. Om du verkligen gillar honom och är beredd att satsa lite pengar. Och aldrig testat med flera honor så kan du ju pröva. Men chansen att små honor ska klara sig bättre än de jämngamla känns ganska liten.

Lycka till!

Mvh. Simon
#3 - 14 mars 2007 11:21
Nej, han har inte tagit kål på någon av sin egen sort tidigare, dock har han tagit livet av en röd zebrahona av modell mindre. Jo, jag går i tankarna att göra mig av med honom. Men vem skulle vilja ha honom så agressiv som han är?
#4 - 14 mars 2007 12:45
Min toalett älskar fiskar ;)

Nej men gå och fråga i dina lokala fiskebutiker. Om ingen vill ha honom så kommer toaletten att gilla honom.

Mvh. Simon
#5 - 14 mars 2007 13:59
Hade samma problem med min hane. Efter att jag möblerade om i karet så att han fick ett hörn till revir så blev det bättre, runt hörnet så står det skifferskivor lodrätt upp som väggar och ovanpå så är det mer skiffer. Karet som han går i är ett 528 och jag har nog ca 45 malawisar i det, + yngel i olika storlekar. Jag tycker du kan köpa till 3-4 honor i 5 cm storleken åt honom. Men frågan är hur mycket fisk du har i karet, om du har för lite fisk så kommer han till slut att ha jagat ihjäl varenda en.
MVH/kkk
#6 - 14 mars 2007 14:16
Sant, du kan göra en total ommöblering och försöka skapa ett revir där han kan hållas. Sen finns det iofs ingen garanti för att det är det han väljer :p

Off topic: kkk ->
Jag har landställe nära Katrineholm. Finns det någon akvariebutik som har mycket Tanganyikaciklider i närheten?

Mvh. Simon
#7 - 14 mars 2007 20:04
kkk skrev:
Hade samma problem med min hane. Efter att jag möblerade om i karet så att han fick ett hörn till revir så blev det bättre, runt hörnet så står det skifferskivor lodrätt upp som väggar och ovanpå så är det mer skiffer. Karet som han går i är ett 528 och jag har nog ca 45 malawisar i det, + yngel i olika storlekar. Jag tycker du kan köpa till 3-4 honor i 5 cm storleken åt honom. Men frågan är hur mycket fisk du har i karet, om du har för lite fisk så kommer han till slut att ha jagat ihjäl varenda en.

MVH/kkk

Tack för svaret! Jag behöver alla tips jag kan få. Ska satsa på att köpa några fler honor modell mindre imorgon. Jag har bara 4 fiskar i karet, de som medföljde. Men jag har planer på att ha totalt 10-12. Ska jag skaffa allihop nu med en gång kanske? Och möblera om med tanke på revir och så? Enligt de jag frågat var det bra att vänta med att sätta i mer fisk, iom att jag flyttat karet och bytt grus - ja bakterier osv osv.

Kan tillägga att han blivit lugnare sedan jag justerade temperaturen... Min doppvärmare var trasig och det blev nästan fisksoppa av alltihop..
#8 - 14 mars 2007 20:08
Simpor skrev:
Sant, du kan göra en total ommöblering och försöka skapa ett revir där han kan hållas. Sen finns det iofs ingen garanti för att det är det han väljer :p

Off topic: kkk ->

Jag har landställe nära Katrineholm. Finns det någon akvariebutik som har mycket Tanganyikaciklider i närheten?

Mvh. Simon

Som det är nu vill han ha allt som sitt revir. Från största grottan till den minsta... Men jag ska testa. Han är fin och värd lite ansträngning. Det verkar tyvärr dock som om rödzebra-honan inte var sen att haka på i mobbingen... Men idag har det varit lite lugnare.

http://img148.imageshack.us/img148/7439/fisk4sj6.jpg
#9 - 22 mars 2007 09:25
Jag ger upp! Min lobardoihane har utsett sig till evig alfahane i mitt kar och förpestar för alla de andra + att det inte är ett kul kar att titta på när 9 fiskar av 10 hålls inmotade i ett hörn. Att köpa mer fisk och möblera om hjälpte i en dag ungefär, längre tid tog det inte för honom att sätta alla på plats och åter muta in hela akvariet som sitt revir. Jag vill i nuläget bara bli av med honom och hans gangsterfasoner.

#10 - 22 mars 2007 09:55
Tråkigt att det inte fungerar...!

Kan du inte lämna den till en zooaffär istället? (Sandby ciklid)

Alltid tråkigt att behöva avliva fiskar...! (förutom makrill och torsk)
#11 - 22 mars 2007 09:57
sorry E. men man får inte annonsera här om man inte är guld-medlem.
kolla på plantswap.se
#12 - 22 mars 2007 10:21
Meh!

Tog bort det som kunde uppfattas som en annons.
#13 - 22 mars 2007 10:53
Var bor du då?
Har behov av en större lombardoi hane. Plus att jag har några egna
översittare som snabbt skulle plocka ner honom på jorden igen :)

Annons