Hjälp avstängd pump nitrit

#1 - 25 januari 2007 16:08
Jupps...
kontakten hade hoppat ur(förmodligen efter lite hjälp från någon av fyra (fem) möjliga)

så pumpen har stått still (vet inte hur länge)

tack och lov var andra pumpen igång iaf(har ju satt i pumpen till 54 liters akvariet för att få igång bakteriekultur eller nåt):D

nitriten visade rosa 0,3-0,8

vattenbyte, rengjort filter och startat up 54 litersakvariet för vi hittade två räkor(som varit borta sen en vecka efter inköpet:D)
Tog lite vatten från stora akvariet för nån skrev det nånstans*asg*

båda igång alla fiskar verkar pigga och glada men nitritnivån är fortfarande på 0,3 trots megavattenbytet

kan ju inte byta mer vatten

hur funkar nitrivec?
ska man ha i bakteriekultur i filtren(läst nånstans)
avvakta?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 januari 2007 16:11
Du har ju fisk i akvariet så du kan med fördel tillsätta lite bakteriekultur
Dui kan ju också göra ett vattenbyte men då ta vatten från ditt andra akvarium som du har igång
Bilagor:
#3 - 25 januari 2007 16:15
Vi hade strömavbrott först 4 timmar 1timme ström och sen 25 timmar strömavbrott på våra kar(24-400l 14st) 2st L-malar var det ända som strök med.Vi gjorde bara ett stort vattenbyte i vårat L-260 odlingskar(150l)och i vårat malkar(400l).

Thomas
#4 - 25 januari 2007 16:24
värdelös jag är på formuleringar...

förkyld och genomfrusen...

110Liters akvariet var det som pumpen stannade i...
när vi gjorde vattenbyte, rengjorde pumpen så hittade vi de förlorade amanoräkorna inne i pumphuset...
den ena lyckades vi suga upp med slang ur pumphuset(som självklart är fast i vårt juwelkar)
den andra spolades ut genom springorna:o
och den fångade vi med håv...

eftersom de gick genom springorna ville vi inte släppa ner dem där igen så de la vi ner i 54literskaret
Det är nu startat med en del av vattnet från stora akvariet och en del nytt så i princip är karen nu jämbördiga för när vi jagat klart räkorna hade jag nog hivat ur närmare 70 liter ur stora akvariet

nitriten står alltså på 0,1 skrev fel innan...i båda karen och undrar om jag ska ha i nitrivec eller bara låta dem stå till sig istället...

har haft i aqutan i 54 liters akvariet och aquasafe(eftersom det var det jag kört med i 110:an från start)

:D är jätteroliga räkor förresten:D
de är helt galna...försöker ta sig tillbaka in i pumpen(nylonsocka över) eller så ränner de runt runt i akvariet...

törs inte släppa tbx dem i stora för då tar det väl tre sekunder innan de bor i pumphuset igen
den tredje får vi inte fatt i...så fort den ser håven är den borta...men han har bott i stora akvariet hela tiden utan att flytta in i pumpen så vi hoppas han låter bli tills vi kan flytta honom med till lilla akvariet:D
#5 - 25 januari 2007 16:27
Syret...

... är avgörande för att få ner nitriten har jag märkt... la innerfiltret lite ovan vattenytan så det plaskar lite och nitriten försvann helt på 2 dar... när den hade hamnat under steg nivån jättefort... Jag har alltså inte syresten i mina fiskkar... Bara till räkorna för att det ska vara räksäkert filter... :p

Det var jag som tog från stora... ;)
#6 - 25 januari 2007 16:33
har inga syrestenar
pumpen är fast och kan alltså inte flyttas uppåt ovanför vattenytan i stora karet

54:an är ett rena akvarium 54 liter nånting med pump...men den ska väl vara nedsänkt helt under vatten (enligt beskrivningen iaf)
så i det akvariet är det inte alls samma brytning av vattenytan som i stora)

men där vill jag ha en skattkista:D
bubblor bubblor bubblor:D

blev ju paniklösning till räkorna annars inväntade jag en chans att köpa sand innan jag startade...(nu är det grus, sten osv)

kan man ha dem i vattenytan?
fattar det på beskrivningarna som att de ska skära om de inte är nedsänkta?
syre...ska man ha eller inte?

växterna i stora akvariet frodas ifall det har nån betydelse?
så skotten har jag snott till lilla:D
#7 - 25 januari 2007 16:35
utblåset ska vara riktat mot ytan så att det blir vågrörelser på ytan. det är det som ger syresättning.

(EDIT : tror inte det är lyckat med innerfilter ovan ytan heller...)

MVh

Annika
#8 - 25 januari 2007 16:39
utblåset ska vara riktat mot ytan så att det blir vågrörelser på ytan. det är det som ger syresättning.

(EDIT : tror inte det är lyckat med innerfilter ovan ytan heller...)

MVh

Annika

så är det i stora...men inte i lilla

finns inget att rikta utblåset med?
helknäppt den blåser bara rakt ut...
rena filstar I2 tror jag den heter(eller I1)

då är det väl bra att ha i en skattkista:D
räkorna måste ju få syre?
nu är det inget som rör vattenytan alls i det akvariet
#9 - 25 januari 2007 16:45
Det kanske är så att dom kröp in i filtret när det var av stängt för där fanns det mat,när vi satte i gång vårat innerfilter/Fluval fx5) efter strömavbrott
så kom våra öronmal ut ur utblåset(efter ca 2timmar).Har du för höga halter av nitrit så gäller bara täta vattebyten och sen kan jag rekomendera nitritkiller men jag vet inte om det går ihop med skaldjur.
Lyckta till

Thomas
#10 - 25 januari 2007 16:48
räkorna har varit borta sedan mellandagarna, så de har nog bott där sedan dess för efter jul har vi bara sett en ensam räka i akvariet

hur täta vattenbyten?
sska jag byta en del varje dag?varannan

är 0,1 farligt?
#11 - 25 januari 2007 16:55
här är en tråd om syresättning:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96081&highlight=syres%E4ttning

i det 13:e inlägget i tråden står det hur man kan modifiera filtrets utblås med hjälp av en bit slang som riktas mot ytan, kanske kan va nåt?
#12 - 25 januari 2007 17:26
Nej...

Diwa skrev:
räkorna har varit borta sedan mellandagarna, så de har nog bott där sedan dess för efter jul har vi bara sett en ensam räka i akvariet

hur täta vattenbyten?

sska jag byta en del varje dag?varannan

är 0,1 farligt?

... inte farligt... en liten lampa är tänd bara... håll koll... byt 30 % om dagen och ta från stora karet som inte har nitrit... du kan dela upp byten på fler gånger om dan om du orkar/hinner... ;)
#13 - 25 januari 2007 17:36
här är en tråd om syresättning:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96081&highlight=syres%E4ttning

i det 13:e inlägget i tråden står det hur man kan modifiera filtrets utblås med hjälp av en bit slang som riktas mot ytan, kanske kan va nåt?

tack:D
ska testa en bit slang imorgon

så länge borde de klara sig va?
två amanoräkor i 54 literskar nyfyllt(syrebubblor kvar på mangroveroten iaf)
#14 - 25 januari 2007 17:37
ska byta vatten också då

men båda karen har alltså halt 0,1 eftersom det var nitrit i stora karet och det andra är nystartat suck och jag tog vatten från stora karet

men det är ju inte massor iaf

så om en vecka borde nivån vara nere på 0 igen

Annons