Hjälp, avlivning nästa?

#1 - 15 september 2004 16:02
Såg nu att min dalmatinermollys öga såg väldigt konstigt ut. Det liksom stod utåt från huvudet och det är rött runt om, helt svullet. Har han varit i slagsmål kanske? Han simmar vid ytan och slurpar efter luft. Jag antar att jag är tvungen att avliva honom...?

Svara fort, ge mig råd

mvh Drakulla
#2 - 15 september 2004 16:20
Kill the fishsucker =)

Annars plågas den bara....uppenbarligen mår den lite tjyvtjockt !

// Matte
#3 - 15 september 2004 18:53
Jag lät min sambo avliva dalmatinermollyn. Jag har svårt för sånt. Fisken verkade inte må bra. Nu är jag nojig och kollar alla andra fiskarna i akvariet. En del snappar luft vid ytan då o då. Jag fick rengöra innerfiltret och kramade ur svampen lite i akvarievatten, och sköljde av pumpen. Så nu fungerar utblåset bättre och syresätter vattnet bättre hoppas jag. Nitriten visar på gulbeigt (ok).

Varför snappar fiskarna luft vid ytan? Är det pga dålig syresättning? Hur ska man få det bättre? Köpa en syresten eller luftpump? Fast jag har hört att mitt filter Fluval2plus ska funka för det också.

mvh Drakulla
#4 - 15 september 2004 19:00
För bättre syresättning med fluval 2+ så behöver man bara dra ut den lilla knappen på utblåset och sätta in ett medföljade 'rör' som sticker upp över ytan.
Fungerar suveränt och man ser verkligen bubblor i hela karet..

Annons